Masculinity is a concept influenced by socio-cultural and anthropological factors that impose gender stereotypes, about what men should be according to social constructs. Stereotypes and complex patriarchal organizations that foster the creation of psychophysical illnesses in men who are not free to express their identity, often repressed. A hegemonic model that is also taken up in other areas confirming the assumptions, for example in the mass media, from music to cinema, from advertising to fashion, it is clear that something is changing in better. The man is trying to strip away the toxic gender stereotypes that have always drawn him only as the strong and performing gender. A man represented by new aesthetic canons that generate new market segments, which between factors of openness and cultural resistance is trying to make the distances and gender differences between men and women shorter, including them, valuing them and not rejecting them. Bodies that are often unified and neutralized giving birth to multiple men who are different from each other, described by the word "male," which is no longer enough to describe all men. The vocabulary of masculine fashion has the aim to explicate how the theme of masculinity is translated and interpreted in the language of contemporary fashion. The thesis, in fact, includes product research with the codes of formal male fashion mixed with typically feminine elements, capable of creating new forms of dressing, of the male wardrobe.

La mascolinità è un concetto che è influenzato da fattori socio culturali e antropologici che impongono stereotipi di genere, su ciò che l'uomo dovrebbe essere secondo costrutti sociali. Stereotipi e organizzazioni patriarcali complesse che favoriscono la creazione di malattie psicofisiche nell'uomo che non è libero di esprimere la sua identità che viene repressa. Un modello egemonico che viene ripreso anche in altri settori confermandone le ipotesi, come ad esempio nei mass media, dalla musica al cinema, dalla pubblicità alla moda, è evidente che qualcosa sta cambiando in positivo. L'uomo sta cercando di spogliarsi degli stereotipi tossici di genere che lo hanno sempre disegnato soltanto come il genere forte e prestante. Un uomo rappresentato da canoni estetici nuovi che generano nuovi segmenti di mercato, che fra fattori di apertura e resistenza culturale ha cercato di accorciare le distanze e le differenze di genere fra uomo e donna, includendole, dandogli un valore e non respingendole. Corpi che spesso vengono unificati e neutralizzati dando vita a molteplici uomini diversi fra loro, descritti dalla parola "maschile", che non basta più per descrivere tutti gli uomini. Il vocabolario della moda maschile ha lo scopo di esplicare come il tema della mascolinità viene tradotto e interpretato nel linguaggio della moda contemporanea. L'elaborato, infatti, comprende una ricerca prodotto che include i codici della moda formale maschile mixati a elementi tipicamente femminili, capaci di creare nuove forme del vestire del guardaroba maschile.

Il vocabolario contemporaneo della moda maschile

SILEO, JACOPO
2022/2023

Abstract

Masculinity is a concept influenced by socio-cultural and anthropological factors that impose gender stereotypes, about what men should be according to social constructs. Stereotypes and complex patriarchal organizations that foster the creation of psychophysical illnesses in men who are not free to express their identity, often repressed. A hegemonic model that is also taken up in other areas confirming the assumptions, for example in the mass media, from music to cinema, from advertising to fashion, it is clear that something is changing in better. The man is trying to strip away the toxic gender stereotypes that have always drawn him only as the strong and performing gender. A man represented by new aesthetic canons that generate new market segments, which between factors of openness and cultural resistance is trying to make the distances and gender differences between men and women shorter, including them, valuing them and not rejecting them. Bodies that are often unified and neutralized giving birth to multiple men who are different from each other, described by the word "male," which is no longer enough to describe all men. The vocabulary of masculine fashion has the aim to explicate how the theme of masculinity is translated and interpreted in the language of contemporary fashion. The thesis, in fact, includes product research with the codes of formal male fashion mixed with typically feminine elements, capable of creating new forms of dressing, of the male wardrobe.
ARC III - Scuola del Design
18-lug-2023
2022/2023
La mascolinità è un concetto che è influenzato da fattori socio culturali e antropologici che impongono stereotipi di genere, su ciò che l'uomo dovrebbe essere secondo costrutti sociali. Stereotipi e organizzazioni patriarcali complesse che favoriscono la creazione di malattie psicofisiche nell'uomo che non è libero di esprimere la sua identità che viene repressa. Un modello egemonico che viene ripreso anche in altri settori confermandone le ipotesi, come ad esempio nei mass media, dalla musica al cinema, dalla pubblicità alla moda, è evidente che qualcosa sta cambiando in positivo. L'uomo sta cercando di spogliarsi degli stereotipi tossici di genere che lo hanno sempre disegnato soltanto come il genere forte e prestante. Un uomo rappresentato da canoni estetici nuovi che generano nuovi segmenti di mercato, che fra fattori di apertura e resistenza culturale ha cercato di accorciare le distanze e le differenze di genere fra uomo e donna, includendole, dandogli un valore e non respingendole. Corpi che spesso vengono unificati e neutralizzati dando vita a molteplici uomini diversi fra loro, descritti dalla parola "maschile", che non basta più per descrivere tutti gli uomini. Il vocabolario della moda maschile ha lo scopo di esplicare come il tema della mascolinità viene tradotto e interpretato nel linguaggio della moda contemporanea. L'elaborato, infatti, comprende una ricerca prodotto che include i codici della moda formale maschile mixati a elementi tipicamente femminili, capaci di creare nuove forme del vestire del guardaroba maschile.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/210190