At what stage is the African continent with the issue of education? What role can architecture play in improving conditions? This paper explores these issues, taking advantage of the Kaira Looro 2023 Competition, a fundraising event organized by the charity Balouo Salo, with the aim of proposing a new school model that can protect and encourage the development of the potential of each child, also representing a place of identity for the entire community. In fact, the current situation is characterized by inhadequate structures to host students: the buildings lack the necessary services for efficient management and offer poor thermal comfort, as well as insufficient hygienic conditions and a dangerous environment. This have negative repercussions in quality of teaching and school attendance rates. Therefore, it is necessary to understand how to design in a tropical environment, guaranteeing comfortable temperatures inside the classrooms and using local raw materials and labor with a view to sustainability: through the study of virtuous examples, strategies that allow an innovative low-cost approach, keeping close to tradition and local resources, are found. Furthermore, it is necessary to provide a method to allow an autonomous future development of school buildings, starting from a prototype that is simple to build and easily replicable and adaptable to the needs of the individual case. Till Bo Karantaa is the proposal to answer to these needs: a modular system with variations is chosen, which offers possibilities for future growth in multiple ways, involving the community in all phases of construction and maintenance.
A che punto è il continente africano con il tema dell’istruzione? Che ruolo può giocare l’architettura nel migliorarne le condizioni? Il presente elaborato approfondisce questi temi, sfruttando l’occasione del concorso Kaira Looro 2023, evento di raccolta fondi organizzato dall’associazione benefica Balouo Salo, con l’obiettivo di proporre un nuovo modello di scuola che possa tutelare e favorire lo sviluppo delle potenzialità di ogni bambino, e che al tempo stesso rappresenti un luogo identitario per l’intera comunità. La situazione attuale è infatti caratterizzata dalla mancanza di strutture adeguate ad ospitare gli studenti, a causa di edifici privi dei servizi necessari per una gestione efficiente e che offrono scarso comfort termico, oltre che condizioni igieniche insufficienti e un ambiente poco sicuro, con ripercussioni negative nella qualità dell’insegnamento e nella percentuale di frequentazione scolastica. Serve innanzitutto capire come progettare in ambiente tropicale, garantendo temperature confortevoli all’interno delle aule e impiegando materie prime e manodopera locali in un’ottica di sostenibilità: attraverso lo studio di esempi virtuosi, vengono quindi individuate strategie che permettono un approccio innovativo a basso costo, senza rinunciare al legame con la tradizione e con le risorse del luogo. Inoltre, bisogna fornire un metodo per permettere uno sviluppo futuro autonomo degli edifici scolastici, partendo da un prototipo semplice da costruire e facilmente replicabile e adattabile alle esigenze del singolo caso. Till Bo Karantaa è il progetto proposto per rispondere a queste esigenze: è stato scelto un sistema modulare con delle variazioni, che offre possibilità di crescita futura in molteplici modi, e in cui risulta fondamentale il coinvolgimento della comunità in tutte le fasi della costruzione e della manutenzione.
Till Bo Karantaa - Un nuovo modello di scuola primaria per l'Africa subsahariana
Filauri, Elisabetta
2022/2023
Abstract
At what stage is the African continent with the issue of education? What role can architecture play in improving conditions? This paper explores these issues, taking advantage of the Kaira Looro 2023 Competition, a fundraising event organized by the charity Balouo Salo, with the aim of proposing a new school model that can protect and encourage the development of the potential of each child, also representing a place of identity for the entire community. In fact, the current situation is characterized by inhadequate structures to host students: the buildings lack the necessary services for efficient management and offer poor thermal comfort, as well as insufficient hygienic conditions and a dangerous environment. This have negative repercussions in quality of teaching and school attendance rates. Therefore, it is necessary to understand how to design in a tropical environment, guaranteeing comfortable temperatures inside the classrooms and using local raw materials and labor with a view to sustainability: through the study of virtuous examples, strategies that allow an innovative low-cost approach, keeping close to tradition and local resources, are found. Furthermore, it is necessary to provide a method to allow an autonomous future development of school buildings, starting from a prototype that is simple to build and easily replicable and adaptable to the needs of the individual case. Till Bo Karantaa is the proposal to answer to these needs: a modular system with variations is chosen, which offers possibilities for future growth in multiple ways, involving the community in all phases of construction and maintenance.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Tesi_Filauri.pdf
solo utenti autorizzati dal 18/09/2024
Descrizione: Testo della tesi
Dimensione
29.82 MB
Formato
Adobe PDF
|
29.82 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
|
Tav_1.pdf
solo utenti autorizzati dal 19/09/2024
Dimensione
52.03 MB
Formato
Adobe PDF
|
52.03 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
|
Tav_2.pdf
solo utenti autorizzati dal 19/09/2024
Dimensione
1.48 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.48 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/210562