This paper is aimed to propose an optimal logistics network for a leading company in the confectionery industry. The main objective is to analyze and evaluate the existing logistics system, identifying potential inefficiencies and problems, providing a strategic projection to improve its performance. In addition, the study addresses the important decision of "make or buy" concerning the logistics department, comparing the present situation of complete outsourcing of warehouse activities, with the possibility of adopting an internal solution defined by the restructuring of the automatic warehouse owned currently not used, evaluating both the economic and technical perspectives. The research methodology used is based on the combination of secondary data, including academic studies and articles, with primary data, e.g. the database of the company, the current supplier, interviews with company managers and expert consultants in the sector. The analysis carried out is based on qualitative and quantitative techniques in order to obtain a better result. Initially, the Analytical Hierarchic Process (AHP) is applied, capable of generating a qualitative evaluation of the analyzed scenarios. Subsequently, the economic aspect will be more examined thanks to the use of two models. The first oriented to a high-level evaluation (Macro Cost model). The second (Detailed Cost model) is aimed at evaluating in detail the alternatives and considering the logistical "make or buy" decision. The latter is based on up-to-date data obtained from the performance of a logistics tender in order to generate estimates consistent with the current market. In conclusion, after the application of this process, it is possible to suggest the implementation of a logistics network consisting of two independent regional warehouses and totally managed by the logistics provider.

Il presente elaborato si è posto il fine di proporre un network logistico ottimale per un’azienda leader nel settore della confetteria. L’obiettivo principale è analizzare e valutare il sistema logistico esistente, identificando potenziali inefficienze e problematiche, fornendo una proiezione strategica per migliorarne le performance. In aggiunta, lo studio affronta l’importante decisione di “make or buy” riguardante il dipartimento logistico, comparando la presente situazione di completo outsourcing delle attività di magazzino, con la possibilità di adottare una soluzione interna definita dalla ristrutturazione del magazzino automatico di proprietà attualmente non utilizzato, valutando l’aspetto sia economico che tecnico. La metodologia di ricerca utilizzata si basa sulla combinazione di dati secondari, compresi studi accademici e articoli, con dati primari, es. il database dell’azienda, del corrente fornitore, interviste ai manager dell’azienda ed esperti consulenti del settore. L’analisi effettuata si basa su tecniche qualitative e quantitative al fine di ottenere un miglior risultato. Inizialmente, viene applicato l’Analytical Hierarchic Process (AHP), capace di generare una valutazione qualitativa degli scenari analizzati. Successivamente, l’aspetto economico verrà maggiormente esaminato grazie all’ utilizzo di due modelli. Il primo orientato ad una valutazione di alto livello (Macro Cost model). Il secondo (Detailed Cost model) orientato a valutare nel dettaglio le alternative e considerare la decisione di “make or buy” logistico. Quest’ultimo è basato su dati aggiornati ottenuti dallo svolgimento di un tender logistico al fine di generare stime coerenti con il mercato attuale. In conclusione, dopo l’applicazione di questo processo, è possibile suggerire l’implementazione di un network logistico composto da due magazzini regionali indipendenti e totalmente gestiti dal provider logistico.

Design of logistics network comparing outsourcing and insourcing models: a case study in grocery supply chain

Benussi, Lorenzo;ARAMINI, MARCO
2022/2023

Abstract

This paper is aimed to propose an optimal logistics network for a leading company in the confectionery industry. The main objective is to analyze and evaluate the existing logistics system, identifying potential inefficiencies and problems, providing a strategic projection to improve its performance. In addition, the study addresses the important decision of "make or buy" concerning the logistics department, comparing the present situation of complete outsourcing of warehouse activities, with the possibility of adopting an internal solution defined by the restructuring of the automatic warehouse owned currently not used, evaluating both the economic and technical perspectives. The research methodology used is based on the combination of secondary data, including academic studies and articles, with primary data, e.g. the database of the company, the current supplier, interviews with company managers and expert consultants in the sector. The analysis carried out is based on qualitative and quantitative techniques in order to obtain a better result. Initially, the Analytical Hierarchic Process (AHP) is applied, capable of generating a qualitative evaluation of the analyzed scenarios. Subsequently, the economic aspect will be more examined thanks to the use of two models. The first oriented to a high-level evaluation (Macro Cost model). The second (Detailed Cost model) is aimed at evaluating in detail the alternatives and considering the logistical "make or buy" decision. The latter is based on up-to-date data obtained from the performance of a logistics tender in order to generate estimates consistent with the current market. In conclusion, after the application of this process, it is possible to suggest the implementation of a logistics network consisting of two independent regional warehouses and totally managed by the logistics provider.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
5-ott-2023
2022/2023
Il presente elaborato si è posto il fine di proporre un network logistico ottimale per un’azienda leader nel settore della confetteria. L’obiettivo principale è analizzare e valutare il sistema logistico esistente, identificando potenziali inefficienze e problematiche, fornendo una proiezione strategica per migliorarne le performance. In aggiunta, lo studio affronta l’importante decisione di “make or buy” riguardante il dipartimento logistico, comparando la presente situazione di completo outsourcing delle attività di magazzino, con la possibilità di adottare una soluzione interna definita dalla ristrutturazione del magazzino automatico di proprietà attualmente non utilizzato, valutando l’aspetto sia economico che tecnico. La metodologia di ricerca utilizzata si basa sulla combinazione di dati secondari, compresi studi accademici e articoli, con dati primari, es. il database dell’azienda, del corrente fornitore, interviste ai manager dell’azienda ed esperti consulenti del settore. L’analisi effettuata si basa su tecniche qualitative e quantitative al fine di ottenere un miglior risultato. Inizialmente, viene applicato l’Analytical Hierarchic Process (AHP), capace di generare una valutazione qualitativa degli scenari analizzati. Successivamente, l’aspetto economico verrà maggiormente esaminato grazie all’ utilizzo di due modelli. Il primo orientato ad una valutazione di alto livello (Macro Cost model). Il secondo (Detailed Cost model) orientato a valutare nel dettaglio le alternative e considerare la decisione di “make or buy” logistico. Quest’ultimo è basato su dati aggiornati ottenuti dallo svolgimento di un tender logistico al fine di generare stime coerenti con il mercato attuale. In conclusione, dopo l’applicazione di questo processo, è possibile suggerire l’implementazione di un network logistico composto da due magazzini regionali indipendenti e totalmente gestiti dal provider logistico.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/210652