European and national policy objectives in the transport sector are increasingly turning their attention to the promotion of sustainable mobility and the reduction of pollutant emissions into the atmosphere. The European Union and individual countries have committed themselves to promoting policies to reduce greenhouse gas emissions and improve air quality: to this end, the EU energy ministers, in view of the environmental impact in the transport and mobility sector, approved the regulation prescribing a stop to the production of endothermic engine vehicles from 2035. To achieve this goal, various measures are promoted, including the promotion and adoption of low-emission vehicles, increasing the energy efficiency of means of transport, and investing in infrastructure for sustainable mobility. These objectives aim to reduce the environmental impact of the transport sector and improve people's quality of life. In this thesis we address the current state and dynamics associated with the growth in mobility and development of electric vehicles, which are now increasingly widespread in Italy, especially in the North and in the city of Milan. The municipality of Milan, in fact, has long been promoting measures for the use of electric vehicles in order to reduce the impact caused by air pollution and improve air quality. It is now one of the most polluted cities in Europe, and local urban mobility is among the biggest causes of polluting emissions in the city. An interesting study is shown on the impact that polluting emissions have on the capital of Lombardy, with reference to the health of citizens and the associated risk of premature death. Milan is encouraging citizens and local traffic to adopt electric vehicles, promoting the spread of recharging stations, both on public and private land. The costs of recharging electric vehicles (EV) and the consumption of traditional vehicles with internal combustion engines (ICE) will be compared, with reference to current fuel and energy costs. A project for the implementation of recharging infrastructures in Milan's Porta Nuova district, the first in the world to obtain dual LEED and WELL sustainability certification, will also be presented. The project, started in 2020 and supported by COIMA, has seen the installation of several charging infrastructures for EVs, public charging, residential and tertiary sectors by the end of 2022, foreseeing a gradual growth of the charging infrastructure in the future in order to promote sustainable mobility and in line with the planned climate targets. At the end, an overall assessment of the transition to electro-mobility in Milan and what benefits (and criticalities) it could bring in the future, how to respond to possible energy shortage problems and how opportunities (such as V2G) could be a valuable resource for the city's electricity grid in the future.

Gli obiettivi programmatici europei e nazionali nel settore dei trasporti rivolgono sempre più la loro attenzione verso la promozione di una mobilità sostenibile e l'abbattimento delle emissioni inquinanti in atmosfera. L'Unione Europea e i singoli paesi si sono impegnati a promuovere politiche di riduzione dell’emissione di gas serra e migliorare la qualità dell'aria: a tale scopo, i ministri dell'energia UE, in considerazione dell’impiatto ambientale nel settore dei trasporti e della mobilità, hanno approvato il regolamento che prescrive lo stop alla produzione di veicoli a motore endotermico a partire dal 2035. Per raggiungere questo obiettivo, vengono promossi diversi interventi, tra cui l'adozione di veicoli a basse emissioni, l'incremento dell'efficienza energetica dei mezzi di trasporto e l'investimento in infrastrutture per la mobilità sostenibile. Tali obiettivi mirano a ridurre l'impatto ambientale del settore dei trasporti e migliorare la qualità della vita delle persone. In questa tesi affrontiamo lo stato attuale e le dinamiche associate alla crescita della mobilità sostenibile e lo sviluppo di veicoli elettrici ormai sempre più diffusi in Italia, specialmente nel Nord e nella città di Milano. Il comune di Milano, infatti, è impegnato già da tempo nel promuovere misure per l'uso di veicoli elettrici al fine di ridurre l'impatto causato dall’inquinamento atmosferico e migliorare la qualità dell'aria. È ad oggi una delle città più inquinate d’Europa, e la mobilità urbana locale è tra le maggiori cause di emissioni inquinanti nella città. Viene mostrato un interessante studio sull’impatto che le emissioni inquinanti hanno sul capoluogo della Lombardia, in riferimento alla salute dei cittadini e al rischio di morti premature associato. Milano sta incentivando i cittadini ed il traffico locale all'adozione dei veicoli elettrici, promuovendo la diffusione di stazioni di ricarica, sia su suolo pubblico che privato, verranno messi a confronto i costi di ricarica dei veicoli elettrici (EV) ed i consumi di veicoli tradizionali con motore a combustione interna (ICE), con riferimento ai costi attuali di carburanti ed energia. Viene inoltre esposto un progetto d'implementazione di infrastrutture di ricarica nel quartiere milanese di Porta Nuova, il primo al mondo a ottenere la doppia certificazione di sostenibilità LEED e WELL. Il progetto, iniziato nel 2020 e sostenuto da COIMA, ha visto a fine 2022 l’installazione di diverse infrastrutture di ricarica per EV, per ricarica pubblica, residenziale e per il settore terziario, prevedendo in futuro una progressiva crescita dell’infrastruttura di ricarica affinché sia promossa la mobilità sostenibile e in linea con gli obiettivi climatici programmati. Al termine viene presentato una valutazione complessiva sulla transizione alla mobilità elettrica a Milano e di quali benefici (e criticità) potranno portare in futuro, come rispondere ai possibili problemi di carenza energetica e come opportunità (come le V2G) possano essere una preziosa risorsa per la rete elettrica cittadina nel futuro.

Sustainable electric mobility in the municipality of Milan : growth of EV charging infrastructure and future prospects

Zambelli, Andrea
2022/2023

Abstract

European and national policy objectives in the transport sector are increasingly turning their attention to the promotion of sustainable mobility and the reduction of pollutant emissions into the atmosphere. The European Union and individual countries have committed themselves to promoting policies to reduce greenhouse gas emissions and improve air quality: to this end, the EU energy ministers, in view of the environmental impact in the transport and mobility sector, approved the regulation prescribing a stop to the production of endothermic engine vehicles from 2035. To achieve this goal, various measures are promoted, including the promotion and adoption of low-emission vehicles, increasing the energy efficiency of means of transport, and investing in infrastructure for sustainable mobility. These objectives aim to reduce the environmental impact of the transport sector and improve people's quality of life. In this thesis we address the current state and dynamics associated with the growth in mobility and development of electric vehicles, which are now increasingly widespread in Italy, especially in the North and in the city of Milan. The municipality of Milan, in fact, has long been promoting measures for the use of electric vehicles in order to reduce the impact caused by air pollution and improve air quality. It is now one of the most polluted cities in Europe, and local urban mobility is among the biggest causes of polluting emissions in the city. An interesting study is shown on the impact that polluting emissions have on the capital of Lombardy, with reference to the health of citizens and the associated risk of premature death. Milan is encouraging citizens and local traffic to adopt electric vehicles, promoting the spread of recharging stations, both on public and private land. The costs of recharging electric vehicles (EV) and the consumption of traditional vehicles with internal combustion engines (ICE) will be compared, with reference to current fuel and energy costs. A project for the implementation of recharging infrastructures in Milan's Porta Nuova district, the first in the world to obtain dual LEED and WELL sustainability certification, will also be presented. The project, started in 2020 and supported by COIMA, has seen the installation of several charging infrastructures for EVs, public charging, residential and tertiary sectors by the end of 2022, foreseeing a gradual growth of the charging infrastructure in the future in order to promote sustainable mobility and in line with the planned climate targets. At the end, an overall assessment of the transition to electro-mobility in Milan and what benefits (and criticalities) it could bring in the future, how to respond to possible energy shortage problems and how opportunities (such as V2G) could be a valuable resource for the city's electricity grid in the future.
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
18-lug-2023
2022/2023
Gli obiettivi programmatici europei e nazionali nel settore dei trasporti rivolgono sempre più la loro attenzione verso la promozione di una mobilità sostenibile e l'abbattimento delle emissioni inquinanti in atmosfera. L'Unione Europea e i singoli paesi si sono impegnati a promuovere politiche di riduzione dell’emissione di gas serra e migliorare la qualità dell'aria: a tale scopo, i ministri dell'energia UE, in considerazione dell’impiatto ambientale nel settore dei trasporti e della mobilità, hanno approvato il regolamento che prescrive lo stop alla produzione di veicoli a motore endotermico a partire dal 2035. Per raggiungere questo obiettivo, vengono promossi diversi interventi, tra cui l'adozione di veicoli a basse emissioni, l'incremento dell'efficienza energetica dei mezzi di trasporto e l'investimento in infrastrutture per la mobilità sostenibile. Tali obiettivi mirano a ridurre l'impatto ambientale del settore dei trasporti e migliorare la qualità della vita delle persone. In questa tesi affrontiamo lo stato attuale e le dinamiche associate alla crescita della mobilità sostenibile e lo sviluppo di veicoli elettrici ormai sempre più diffusi in Italia, specialmente nel Nord e nella città di Milano. Il comune di Milano, infatti, è impegnato già da tempo nel promuovere misure per l'uso di veicoli elettrici al fine di ridurre l'impatto causato dall’inquinamento atmosferico e migliorare la qualità dell'aria. È ad oggi una delle città più inquinate d’Europa, e la mobilità urbana locale è tra le maggiori cause di emissioni inquinanti nella città. Viene mostrato un interessante studio sull’impatto che le emissioni inquinanti hanno sul capoluogo della Lombardia, in riferimento alla salute dei cittadini e al rischio di morti premature associato. Milano sta incentivando i cittadini ed il traffico locale all'adozione dei veicoli elettrici, promuovendo la diffusione di stazioni di ricarica, sia su suolo pubblico che privato, verranno messi a confronto i costi di ricarica dei veicoli elettrici (EV) ed i consumi di veicoli tradizionali con motore a combustione interna (ICE), con riferimento ai costi attuali di carburanti ed energia. Viene inoltre esposto un progetto d'implementazione di infrastrutture di ricarica nel quartiere milanese di Porta Nuova, il primo al mondo a ottenere la doppia certificazione di sostenibilità LEED e WELL. Il progetto, iniziato nel 2020 e sostenuto da COIMA, ha visto a fine 2022 l’installazione di diverse infrastrutture di ricarica per EV, per ricarica pubblica, residenziale e per il settore terziario, prevedendo in futuro una progressiva crescita dell’infrastruttura di ricarica affinché sia promossa la mobilità sostenibile e in linea con gli obiettivi climatici programmati. Al termine viene presentato una valutazione complessiva sulla transizione alla mobilità elettrica a Milano e di quali benefici (e criticità) potranno portare in futuro, come rispondere ai possibili problemi di carenza energetica e come opportunità (come le V2G) possano essere una preziosa risorsa per la rete elettrica cittadina nel futuro.
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