Due to the accelerated development of cities and towns around the world, urban and rural substrates have undergone tremendous changes. Coupled with man-made heat emissions and dense buildings obstruct airflow, which reduces thermal comfort in people's lives. the impact of rapid urban and rural infrastructure construction is negative on the microclimate of blocks and affects the living comfort of residents. The project is divided into three phases. The analysis of current conditions, the strategies and optimization measures proposed for the current problems, and the post-renovation assumption. In the stage of the current condition, through the analysis of the climate characteristics, ecological conditions, pavement materials, and human activity perception in the site at the township scale, we discover, as one of the main open spaces of the village, Piazza Italia is adjacent to the historic wall with a wide landscape view, it is also an area with chaotic traffic space, poor thermal comfort, and a lack of vegetation. Therefore, as a typical representative of site research issues, we choose Piazza Italia to conduct in-depth design research to explore the relationship between public space renovation and people's comfort. In the stage of strategy and optimization measures, the concept of shared streets is introduced to give priority to pedestrians over vehicles. Design micro-topography and combine sustainable green spaces with different functions to create a variety of activities spaces. By increasing tree canopies to create shadows and connecting isolated green patches to form green corridors, it enhances ecological connectivity. Use sustainable materials to reduce the thermal conductivity of the road surface and reuse water resources, to alleviate the excessive average temperature of the road surface under high-temperature conditions. The post-renovation assumption is mainly aimed at three improvement directions: human perception of the environment, travel comfort, and diversity of activities. Therefore, we make a detailed design in terms of vegetation, material and foundation, drainage, and microclimate, combined with the history and culture of the village, and finally create a comfortable living space for residents. The project concludes with an overview of the reference value of the proposed model, which has reference significance for microclimate modification at other sites.

A causa dello sviluppo accelerato di città e paesi in tutto il mondo, i substrati urbani e rurali hanno subito enormi cambiamenti. Insieme alle emissioni di calore prodotte dall'uomo e gli edifici densi ostruiscono il flusso d'aria, il che riduce il comfort termico nella vita delle persone. l'impatto della rapida costruzione di infrastrutture urbane e rurali è negativo sul microclima degli isolati e influisce sul comfort abitativo dei residenti. Il progetto si articola in tre fasi. L'analisi delle condizioni attuali, le strategie e le misure di ottimizzazione proposte per i problemi attuali e l'ipotesi post-ristrutturazione. Nella fase della condizione attuale, attraverso l'analisi delle caratteristiche climatiche, delle condizioni ecologiche, dei materiali della pavimentazione e della percezione dell'attività umana nel sito alla scala della borgata, scopriamo, come uno dei principali spazi aperti del paese, Piazza Italia è adiacente alla cinta muraria storica con ampia visuale paesaggistica, è inoltre zona con traffico caotico, scarso comfort termico e scarsa vegetazione. Pertanto, come tipico rappresentante dei temi della ricerca sul sito, scegliamo Piazza Italia per condurre un'approfondita ricerca progettuale per esplorare il rapporto tra il rinnovamento dello spazio pubblico e il comfort delle persone. Nella fase della strategia e delle misure di ottimizzazione, viene introdotto il concetto di strade condivise per dare priorità ai pedoni rispetto ai veicoli. Progetta la micro-topografia e combina spazi verdi sostenibili con diverse funzioni per creare una varietà di spazi per attività. Aumentando le chiome degli alberi per creare ombre e collegando macchie verdi isolate per formare corridoi verdi, migliora la connettività ecologica. Utilizzare materiali sostenibili per ridurre la conduttività termica del manto stradale e riutilizzare le risorse idriche, per alleviare l'eccessiva temperatura media del manto stradale in condizioni di alta temperatura. L'ipotesi post-ristrutturazione è principalmente rivolta a tre direzioni di miglioramento: percezione umana dell'ambiente, comfort di viaggio e diversità delle attività. Pertanto, realizziamo un progetto dettagliato in termini di vegetazione, materiale e fondamenta, drenaggio e microclima, combinato con la storia e la cultura del villaggio, e creiamo infine uno spazio abitativo confortevole per i residenti. Il progetto si conclude con una panoramica del valore di riferimento del modello proposto, che ha un significato di riferimento per la modifica del microclima in altri siti.

Public space renovation based microclimate to enhance residents' living comfort : the case of Vignale Monferrato

Li, Mengyi;Jiang, Songxueyang
2022/2023

Abstract

Due to the accelerated development of cities and towns around the world, urban and rural substrates have undergone tremendous changes. Coupled with man-made heat emissions and dense buildings obstruct airflow, which reduces thermal comfort in people's lives. the impact of rapid urban and rural infrastructure construction is negative on the microclimate of blocks and affects the living comfort of residents. The project is divided into three phases. The analysis of current conditions, the strategies and optimization measures proposed for the current problems, and the post-renovation assumption. In the stage of the current condition, through the analysis of the climate characteristics, ecological conditions, pavement materials, and human activity perception in the site at the township scale, we discover, as one of the main open spaces of the village, Piazza Italia is adjacent to the historic wall with a wide landscape view, it is also an area with chaotic traffic space, poor thermal comfort, and a lack of vegetation. Therefore, as a typical representative of site research issues, we choose Piazza Italia to conduct in-depth design research to explore the relationship between public space renovation and people's comfort. In the stage of strategy and optimization measures, the concept of shared streets is introduced to give priority to pedestrians over vehicles. Design micro-topography and combine sustainable green spaces with different functions to create a variety of activities spaces. By increasing tree canopies to create shadows and connecting isolated green patches to form green corridors, it enhances ecological connectivity. Use sustainable materials to reduce the thermal conductivity of the road surface and reuse water resources, to alleviate the excessive average temperature of the road surface under high-temperature conditions. The post-renovation assumption is mainly aimed at three improvement directions: human perception of the environment, travel comfort, and diversity of activities. Therefore, we make a detailed design in terms of vegetation, material and foundation, drainage, and microclimate, combined with the history and culture of the village, and finally create a comfortable living space for residents. The project concludes with an overview of the reference value of the proposed model, which has reference significance for microclimate modification at other sites.
GARRONE, GRAZIA
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
4-mag-2023
2022/2023
A causa dello sviluppo accelerato di città e paesi in tutto il mondo, i substrati urbani e rurali hanno subito enormi cambiamenti. Insieme alle emissioni di calore prodotte dall'uomo e gli edifici densi ostruiscono il flusso d'aria, il che riduce il comfort termico nella vita delle persone. l'impatto della rapida costruzione di infrastrutture urbane e rurali è negativo sul microclima degli isolati e influisce sul comfort abitativo dei residenti. Il progetto si articola in tre fasi. L'analisi delle condizioni attuali, le strategie e le misure di ottimizzazione proposte per i problemi attuali e l'ipotesi post-ristrutturazione. Nella fase della condizione attuale, attraverso l'analisi delle caratteristiche climatiche, delle condizioni ecologiche, dei materiali della pavimentazione e della percezione dell'attività umana nel sito alla scala della borgata, scopriamo, come uno dei principali spazi aperti del paese, Piazza Italia è adiacente alla cinta muraria storica con ampia visuale paesaggistica, è inoltre zona con traffico caotico, scarso comfort termico e scarsa vegetazione. Pertanto, come tipico rappresentante dei temi della ricerca sul sito, scegliamo Piazza Italia per condurre un'approfondita ricerca progettuale per esplorare il rapporto tra il rinnovamento dello spazio pubblico e il comfort delle persone. Nella fase della strategia e delle misure di ottimizzazione, viene introdotto il concetto di strade condivise per dare priorità ai pedoni rispetto ai veicoli. Progetta la micro-topografia e combina spazi verdi sostenibili con diverse funzioni per creare una varietà di spazi per attività. Aumentando le chiome degli alberi per creare ombre e collegando macchie verdi isolate per formare corridoi verdi, migliora la connettività ecologica. Utilizzare materiali sostenibili per ridurre la conduttività termica del manto stradale e riutilizzare le risorse idriche, per alleviare l'eccessiva temperatura media del manto stradale in condizioni di alta temperatura. L'ipotesi post-ristrutturazione è principalmente rivolta a tre direzioni di miglioramento: percezione umana dell'ambiente, comfort di viaggio e diversità delle attività. Pertanto, realizziamo un progetto dettagliato in termini di vegetazione, materiale e fondamenta, drenaggio e microclima, combinato con la storia e la cultura del villaggio, e creiamo infine uno spazio abitativo confortevole per i residenti. Il progetto si conclude con una panoramica del valore di riferimento del modello proposto, che ha un significato di riferimento per la modifica del microclima in altri siti.
File allegati
File Dimensione Formato  
thesis- booklet.pdf

solo utenti autorizzati dal 18/04/2024

Dimensione 244.98 MB
Formato Adobe PDF
244.98 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri
PANEL.pdf

solo utenti autorizzati dal 18/04/2024

Dimensione 114.08 MB
Formato Adobe PDF
114.08 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/210743