The historical-architectural-cultural heritage increasingly requires stratified knowledge, which can assist different professional figures, incorporate multitudes of information and make it available, usable and understandable to all. This thesis work reports an analysis of a cultural heritage manufact carried out using various software, with particular focus on the Open Source software usage which allows data analysis, data management and sharing from point cloud to the three-dimensional modeling, from the viewable model in a virtual environment to applications useful to professionals figures. Their main features, strengths and weaknesses are highlighted in this work. The paper presents the experience of the data processing flow of the case study of the Sanctuary of San Martino in Valmadrera, in the province of Lecco, which is reconstructed three-dimensionally and made usable by different figures starting from the integrated survey of laser scanning and photogrammetry in order to achieve relevant data layering and architectural knowledge. Achieving relevant results was possible thanks to the use of software with different functions and logic. As regards BIM modeling, the "Autodesk Revit 2023" program was used, "Reality Capture" integrated with "Blender" was used to manage the photogrammetric models and "Unreal Engine 5.3" was used for the visualization and creation of the coding logics. Through the parallel use of these software it is therefore possible to enjoy, explore and professionally analyze the various architectural environments present with educational implications, thanks to the help of Virtual Reality technologies.
Il patrimonio storico-architettonico-culturale necessita sempre di più una conoscenza stratificata, che possa coadiuvare diverse figure professionali, inglobare moltitudini di informazioni e renderle disponibili, usufruibili e comprensibili a tutti. Il presente lavoro di tesi riporta un’analisi di un manufatto architettonico culturalmente rilevante effettuata tramite diversi software, avendo particolare attenzione nell’utilizzo di programmi Open Source, i quali permettono un’analisi, una gestione dei dati e una condivisione degli stessi dal rilievo, alla modellazione tridimensionale, dal modello visualizzabile in ambiente virtuale all’ideazione di applicativi utili a professionisti del settore. Vengono evidenziate le loro principali funzionalità, i punti di forza e di debolezza. L’elaborato presenta l’esperienza del flusso di elaborazione dei dati rispetto al caso studio del Santuario di San Martino a Valmadrera, in provincia di Lecco, il quale viene ricostruito tridimensionalmente e reso fruibile da diverse figure partendo dal rilievo integrato di laser scanning e fotogrammetria, rendendo quindi possibile, avere una stratificazione di dati e migliorare la conoscenza e la gestione del manufatto. Il raggiungimento di risultati rilevanti è stato possibile grazie all’utilizzo di software di diversa funzione e logica. Per quanto riguarda la modellazione BIM è stato utilizzato il programma “Autodesk Revit 2023”, per la gestione dei modelli fotogrammetrici sono stati utilizzati “Reality Capture” integrato con “Blender” e per la visualizzazione e ideazione delle logiche di coding “Unreal Engine 5.3”. Tramite l’utilizzo in parallelo di questi software è possibile , quindi, la fruizione, l’esplorazione, l’analisi professionale con risvolti didattici dei vari ambienti architettonici presenti, grazie all’ausilio delle tecnologie di Realtà Virtuale.
Dalla nuvola di punti al modello HBIM per la fruizione del modello in ambiente virtuale fotorealistico : il caso del Santuario di San Martino a Valmadrera
MANFREDI, VASILI
2022/2023
Abstract
The historical-architectural-cultural heritage increasingly requires stratified knowledge, which can assist different professional figures, incorporate multitudes of information and make it available, usable and understandable to all. This thesis work reports an analysis of a cultural heritage manufact carried out using various software, with particular focus on the Open Source software usage which allows data analysis, data management and sharing from point cloud to the three-dimensional modeling, from the viewable model in a virtual environment to applications useful to professionals figures. Their main features, strengths and weaknesses are highlighted in this work. The paper presents the experience of the data processing flow of the case study of the Sanctuary of San Martino in Valmadrera, in the province of Lecco, which is reconstructed three-dimensionally and made usable by different figures starting from the integrated survey of laser scanning and photogrammetry in order to achieve relevant data layering and architectural knowledge. Achieving relevant results was possible thanks to the use of software with different functions and logic. As regards BIM modeling, the "Autodesk Revit 2023" program was used, "Reality Capture" integrated with "Blender" was used to manage the photogrammetric models and "Unreal Engine 5.3" was used for the visualization and creation of the coding logics. Through the parallel use of these software it is therefore possible to enjoy, explore and professionally analyze the various architectural environments present with educational implications, thanks to the help of Virtual Reality technologies.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/210826