This thesis examines the favela of Morro da Providencia in Rio de Janeiro, Brazil, focusing on the role it covers within the city's urban system, and proposing a masterplan to examine the challenges faced by its community. The favela, which is one of the oldest in Rio de Janeiro, has a rich history and holds cultural significance, which have been overlooked and marginalised by the urban development of the city. Therefore, this study starts with an introduction of the historical and cultural analysis of this favela, including the political and social dynamics that have shaped its development over time. Through a series of interviews with community residents, the study identifies the key issues facing the favela, including inadequate housing, poor access to basic services and infrastructure, and social and economic marginalisation. Therefore, basing the masterplan on a comprehensive analysis of the urban, social, and environmental factors of the favela, the aim is to develop a series of interventions to improve the living conditions of the community. More specifically, this includes the provision of new housing units, the improvement of existing infrastructures, and the creation of new public spaces and amenities. In addition, the plan presents a proposal for a new school, in order to provide education and support, and to create a safe and inspiring learning environment to the children of the favela: we believe that this could help break the cycle of poverty and marginalisation that has plagued the community for generations. The design of the new school is a critical component of the masterplan, and the thesis presents a detailed analysis of the architectural, structural, and technological elements necessary to create a high-quality learning environment. The design takes into account the specific challenges and opportunities that regard the favela environment, for example the need for flexible and adaptable spaces that can accommodate a range of activities and uses. Overall, this thesis focuses on urban design using a holistic approach, which highlights community engagement, social equity, and sustainability. By focusing on the needs and aspirations of the residents of the favela, the masterplan analyses a path towards a more inclusive and equitable future for this marginalised community and provides a model for urban development that could also be replicated in other contexts around the world.
Questa tesi esamina la favela di Morro da Providencia a Rio de Janeiro, in Brasile, concentrandosi sul ruolo che ricopre all'interno del sistema urbano della città e proponendo un masterplan per esaminare le sfide affrontate dalla sua comunità. La favela, una delle più antiche di Rio de Janeiro, sebbene ricca di storia e cultura, si è ritrovata ai margini della società in seguito allo sviluppo urbano della città. Pertanto, questo studio inizia con un'introduzione storica e culturale della favela, analizzando le dinamiche politiche e sociali che hanno plasmato il suo sviluppo nel tempo. Attraverso analisi e interviste, lo studio identifica i problemi principali della favela, tra cui l'inadeguatezza degli alloggi, lo scarso accesso ai servizi e alle infrastrutture di base e l'emarginazione sociale ed economica. Pertanto il masterplan si basa su un'analisi completa dei fattori urbani, sociali e ambientali della favela: l'obiettivo è sviluppare una serie di interventi per migliorare le condizioni di vita della comunità. In particolare, si prevede la costruzione di nuove unità abitative, il miglioramento delle infrastrutture esistenti e la creazione di nuovi spazi e servizi pubblici. Inoltre, il piano presenta una proposta per una nuova scuola, al fine di fornire istruzione e supporto e di creare un ambiente di apprendimento sicuro e stimolante per i bambini della favela: crediamo che questo possa aiutare a rompere il ciclo di povertà ed emarginazione che affligge la comunità da generazioni. La progettazione della nuova scuola è una componente critica del masterplan e la tesi presenta un'analisi dettagliata degli elementi architettonici, strutturali e tecnologici necessari per creare un ambiente di apprendimento di alta qualità. Il progetto tiene conto delle sfide e delle opportunità specifiche che riguardano l'ambiente della favela, ad esempio la necessità di spazi flessibili e adattabili che possano ospitare una serie di attività e usi. Nel complesso, questa tesi si concentra sulla progettazione urbana utilizzando un approccio olistico, che evidenzia l'impegno della comunità, l'equità sociale e la sostenibilità. Concentrandosi sui bisogni e sulle aspirazioni dei residenti della favela, il masterplan analizza un percorso verso un futuro più inclusivo ed equo per questa comunità emarginata e fornisce un modello di sviluppo urbano che potrebbe essere replicato anche in altri contesti nel mondo.
The flying kite season : regeneration of Morro da Providencia favela in Rio de Janeiro
Marconcini, Thomas;Persico, Riccardo
2022/2023
Abstract
This thesis examines the favela of Morro da Providencia in Rio de Janeiro, Brazil, focusing on the role it covers within the city's urban system, and proposing a masterplan to examine the challenges faced by its community. The favela, which is one of the oldest in Rio de Janeiro, has a rich history and holds cultural significance, which have been overlooked and marginalised by the urban development of the city. Therefore, this study starts with an introduction of the historical and cultural analysis of this favela, including the political and social dynamics that have shaped its development over time. Through a series of interviews with community residents, the study identifies the key issues facing the favela, including inadequate housing, poor access to basic services and infrastructure, and social and economic marginalisation. Therefore, basing the masterplan on a comprehensive analysis of the urban, social, and environmental factors of the favela, the aim is to develop a series of interventions to improve the living conditions of the community. More specifically, this includes the provision of new housing units, the improvement of existing infrastructures, and the creation of new public spaces and amenities. In addition, the plan presents a proposal for a new school, in order to provide education and support, and to create a safe and inspiring learning environment to the children of the favela: we believe that this could help break the cycle of poverty and marginalisation that has plagued the community for generations. The design of the new school is a critical component of the masterplan, and the thesis presents a detailed analysis of the architectural, structural, and technological elements necessary to create a high-quality learning environment. The design takes into account the specific challenges and opportunities that regard the favela environment, for example the need for flexible and adaptable spaces that can accommodate a range of activities and uses. Overall, this thesis focuses on urban design using a holistic approach, which highlights community engagement, social equity, and sustainability. By focusing on the needs and aspirations of the residents of the favela, the masterplan analyses a path towards a more inclusive and equitable future for this marginalised community and provides a model for urban development that could also be replicated in other contexts around the world.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2023_07_Marconcini_Persico_01.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: Thesis A4: textual essay
Dimensione
46.57 MB
Formato
Adobe PDF
|
46.57 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2023_07_Marconcini_Persico_02.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: Book A3: graphical drawings
Dimensione
520.45 MB
Formato
Adobe PDF
|
520.45 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/210852