This thesis work presents an assessment of electric bus procurement models by means of a multi-criteria analysis. The analysis is based on quantitative and qualitative techno-economic key performance indicators, to guide Public Transport Operators in the procurement decision-making process. The multi-criteria tool was developed and validated implementing the real case study of Autoguidovie, in partnership with Enel X, in a e-Bus-as-a-Service project. The thesis project is introduced by a review of macro-trends impacting the mobility sector, together with the identification of the regulatory framework in which public transport companies operate. Subsequently, procurement models, the central object of the evaluation of this case study, are analyzed. Particular focusing is dedicated to innovative procurement schemes, based on the provision of assets as services. It is also underlined that procurement lays at the core of a public transport company’s business, as the enabler for the provision of mobility services. A presentation of the company’s history, current situation, and future developments is then conducted, to better contextualize the case study. In this section, an extensive review of the main characteristics of the e-Bus-as-a-Service model is conducted. The instrument for decision-making, a multi-criteria analysis, is set up as the combination of quantitative and qualitative key performance indicators, with the objective of thoroughly assessing the procurement models presented in the five scenarios. Values for KPIs are derived from elaboration of company data or requirements, then scored. Weight is then assigned, in order to represent the importance each indicator’s score has in the final decision. A sensitivity analysis is conducted, to assess the solidity of the multi-criteria tool. As a conclusion, outputs of the analysis are recapitulated, providing the indications for informed decision-making. Scenarios for the future are outlined, with the potential for the multi-criteria tool to evaluate innovative technologies such as dynamic wireless charging or hydrogen buses.
Questo lavoro di tesi presenta una valutazione dei modelli di approvvigionamento di autobus elettrici attraverso un'analisi multicriterio. L'analisi si basa su indicatori tecno-economici quantitativi e qualitativi, per guidare gli operatori del trasporto pubblico nel processo decisionale sull’approvvigionamento. Lo studio è sviluppato e validato implementando il caso di Autoguidovie, in partnership con Enel X in un progetto e-Bus-as-a-Service. Il progetto di tesi è introdotto da una rassegna dei macro-trend che impattano sul settore della mobilità, seguita dall'identificazione del quadro normativo in cui le aziende di trasporto pubblico operano. Vengono in seguito analizzati i modelli di approvvigionamento, oggetto centrale della valutazione di questo caso di studio. Particolare attenzione è posta sui modelli di approvvigionamento innovativi, basati sulla fornitura di beni come servizi. Si sottolinea inoltre che l’approvvigionamento è al centro dell'attività di un'azienda di trasporto pubblico, in quanto fattore abilitante per la fornitura di servizi di mobilità. Vengono quindi presentati la storia dell'azienda, il presente e gli sviluppi futuri, per contestualizzare il caso studio. Un'ampia rassegna delle principali caratteristiche del modello e-Bus-as-a-Service è inserita in questa sezione. Lo strumento per il processo decisionale, un'analisi multicriterio, è costituito dalla combinazione di indicatori di prestazione quantitativi e qualitativi, con l'obiettivo di valutare in modo approfondito i modelli di approvvigionamento presentati nei cinque scenari. I valori dei KPI sono ricavati dall'elaborazione di dati o requisiti aziendali. Punteggi e pesi vengono quindi assegnati in modo da rappresentare l'importanza che il valore di ciascun indicatore ha nella decisione finale. Viene infine condotta un'analisi di sensitività per valutare la solidità dell’analisi multicriterio. In conclusione, vengono ricapitolati i risultati dell'analisi, fornendo le indicazioni per un processo decisionale informato. Vengono delineati gli scenari futuri, suggerendo l’analisi multicriterio come strumento per valutare tecnologie innovative come la ricarica wireless dinamica o gli autobus a idrogeno.
Techno-economic evaluation of e-bus procurement models - Autoguidovie case study
Pedroletti, Federico
2022/2023
Abstract
This thesis work presents an assessment of electric bus procurement models by means of a multi-criteria analysis. The analysis is based on quantitative and qualitative techno-economic key performance indicators, to guide Public Transport Operators in the procurement decision-making process. The multi-criteria tool was developed and validated implementing the real case study of Autoguidovie, in partnership with Enel X, in a e-Bus-as-a-Service project. The thesis project is introduced by a review of macro-trends impacting the mobility sector, together with the identification of the regulatory framework in which public transport companies operate. Subsequently, procurement models, the central object of the evaluation of this case study, are analyzed. Particular focusing is dedicated to innovative procurement schemes, based on the provision of assets as services. It is also underlined that procurement lays at the core of a public transport company’s business, as the enabler for the provision of mobility services. A presentation of the company’s history, current situation, and future developments is then conducted, to better contextualize the case study. In this section, an extensive review of the main characteristics of the e-Bus-as-a-Service model is conducted. The instrument for decision-making, a multi-criteria analysis, is set up as the combination of quantitative and qualitative key performance indicators, with the objective of thoroughly assessing the procurement models presented in the five scenarios. Values for KPIs are derived from elaboration of company data or requirements, then scored. Weight is then assigned, in order to represent the importance each indicator’s score has in the final decision. A sensitivity analysis is conducted, to assess the solidity of the multi-criteria tool. As a conclusion, outputs of the analysis are recapitulated, providing the indications for informed decision-making. Scenarios for the future are outlined, with the potential for the multi-criteria tool to evaluate innovative technologies such as dynamic wireless charging or hydrogen buses.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/210869