To illustrate the work contained in this thesis, three keywords can be used: park, school, and city. In fact, this paper aims to examine open space, under the purview of secondary schools, as an educational resource for the school and a green area shared with the city. Starting with a brief historical overview, from ancient Greece to the 20th century, analyzing some case studies with different temporal and geographical locations, and finally studying the guidelines regarding the use of outdoor areas, an overview of the state of the art up to the present day has been obtained. However, despite the presence of various recommendations, especially in Italy, there is a significant emphasis on lower levels of education to the detriment of secondary schools. In this research, a project for intervention on the case of the "Carlo Porta" State High School in Erba (CO) is proposed, studying and implementing solutions for the creation of equipped spaces for the Institute, to be used in collaboration between the school and the city.
Per illustrare il lavoro contenuto nella presente tesi si possono utilizzare tre parole chiave, ovvero parco, scuola e città. Infatti, questo elaborato si propone di esaminare lo spazio aperto, di competenza delle scuole secondarie, come risorsa educativa della scuola e area verde condivisa con la città. Partendo con un breve excursus storico, dall’antica Grecia fino al XX secolo, analizzando alcuni casi studio, con diversa collocazione temporale e geografica, ed infine, studiando le linee guida riguardanti l’utilizzo dello aree esterne si è ottenuta una panoramica dello stato dell’arte fino al giorno d’oggi. Tuttavia, nonostante la presenza di diverse indicazioni, in particolar modo in Italia, si riscontra una notevole considerazione dei gradi d’istruzione inferiore a scapito delle scuole secondarie. In questa ricerca, viene, quindi, proposto un progetto di intervento sul caso del Liceo Statale “Carlo Porta” di Erba (CO), studiando e concretizzando soluzioni per la realizzazione di spazi attrezzati per l’Istituto, da utilizzare in condivisione tra scuola e città.
Il parco del Liceo "Carlo Porta" Uno spazio condiviso con la città
Marzorati, Alessandro;Fabris, Anna;Melotto, Luca
2022/2023
Abstract
To illustrate the work contained in this thesis, three keywords can be used: park, school, and city. In fact, this paper aims to examine open space, under the purview of secondary schools, as an educational resource for the school and a green area shared with the city. Starting with a brief historical overview, from ancient Greece to the 20th century, analyzing some case studies with different temporal and geographical locations, and finally studying the guidelines regarding the use of outdoor areas, an overview of the state of the art up to the present day has been obtained. However, despite the presence of various recommendations, especially in Italy, there is a significant emphasis on lower levels of education to the detriment of secondary schools. In this research, a project for intervention on the case of the "Carlo Porta" State High School in Erba (CO) is proposed, studying and implementing solutions for the creation of equipped spaces for the Institute, to be used in collaboration between the school and the city.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2023_09_Marzorati_Fabris_Melotto_01.pdf
solo utenti autorizzati dal 19/09/2024
Descrizione: Testo della tesi
Dimensione
80.28 MB
Formato
Adobe PDF
|
80.28 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2023_09_Marzorati_Fabris_Melotto_02.pdf
non accessibile
Descrizione: Tavola di progetto
Dimensione
75.33 MB
Formato
Adobe PDF
|
75.33 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2023_09_Marzorati_Fabris_Melotto_03.pdf
non accessibile
Descrizione: Book casi studio XX secolo
Dimensione
10.57 MB
Formato
Adobe PDF
|
10.57 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2023_09_Marzorati_Fabris_Melotto_04.pdf
non accessibile
Descrizione: Book casi studio contemporanei
Dimensione
11.35 MB
Formato
Adobe PDF
|
11.35 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2023_09_Marzorati_Fabris_Melotto_05.pdf
non accessibile
Descrizione: Book viste di progetto
Dimensione
15 MB
Formato
Adobe PDF
|
15 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/211074