The latest report of the Osservatorio Parco Installato (OPI) highlights the widespread state of obsolescence of electromedical equipment on the national territory; in this context, the ASST FBF-Sacco has implemented an internal strategy of management and evaluation of such equipment, in order to improve the planning of purchases, for greater profitability and efficiency of the service. Inspired by Eng. Milani's literary contribution on the theme, the company has devised its own evaluation strategy for the installed park, developing an ad hoc model for multi-presidio public structures in which there is an outsourced management of the maintenance of electromedical equipment. The model, based on the synergy between a technical IPS and a clinical IPS, aims to be quickly upgradable and able to grasp the urgency of replacing an equipment based on the state of the others of the same type. The model consists of two distinct sections: for all equipment, a technical IPS is calculated in real time, whose reference values are set entirely on internal data; it acts as a filter for identifying the equipment on which to place an additional focus. Then there is a second phase, in which there is direct involvement of health professionals to assess the real need for substitution. Interviews were therefore conducted with staff in order to build a clinical Replacement Priority Index (RPI), which was characterised by the compilation of a quick, easy-to-interpret questionnaire, but capable of providing a clear indication of the urgency of replacing the equipment in question. A preliminary version of the model has been tested in intensive care units, for the wide range of equipment with high technological complexity. The strategy, given the heterogeneity of the group involved and the parameters analyzed, is based on the Multi-Criteria Decision Analysis (MCDA); the specific weights of the parameters have been assigned thanks to an internal survey in which the various industry experts have drawn up their ranking of importance of the parameters considered. The goal is therefore the search for total harmony between health and decision-making bodies, providing for the involvement of nurses, active engine of hospitals, and doctors, to outline a shared strategy of technological modernization and better use of the resources offered by the Piano Nazionale di Resistenza e Resilienza (PNRR) and D. lgs. 34/2020, next step of the project in progress.

L’ultimo rapporto dell’Osservatorio Parco Installato (OPI) evidenzia il diffuso stato di obsolescenza delle apparecchiature elettromedicali sul territorio nazionale; in questo contesto, l’ASST FBF-Sacco ha implementato una strategia interna di gestione e valutazione di tali apparecchiature, al fine di migliorare la programmazione degli acquisti, per una maggiore redditività ed efficienza del servizio. Ispirandosi al contributo letterario sul tema dell'Ing. E. Milani, l’azienda ha ideato una propria strategia di valutazione del parco installato, elaborando un modello ad hoc per strutture pubbliche multi-presidio in cui vi è una gestione esternalizzata della manutenzione delle apparecchiature elettromedicali. Il modello, basato sulla sinergia tra un Indice di Priorità di Sostituzione (IPS) tecnico e un IPS clinico, si prefigge di essere velocemente aggiornabile e abile di cogliere l’urgenza di sostituzione di una apparecchiatura sulla base dello stato delle altre della stessa tipologia. Il modello si compone di due sezioni distinte: per tutte le apparecchiature, viene calcolato in tempo reale un IPS tecnico, i cui valori di riferimento sono interamente settati su dati interni; esso agisce come filtro per l’identificazione delle apparecchiature su cui porre un ulteriore focus. Vi è poi una seconda fase, in cui vi è coinvolgimento diretto dei sanitari per valutare la reale esigenza di sostituzione. Sono state condotte dunque delle interviste al personale al fine di costruire un IPS clinico, caratterizzato dalla compilazione di un rapido questionario di facile interpretazione, capace però di fornire un'indicazione chiara dell'urgenza di sostituzione dell’apparecchiatura in oggetto. Una versione preliminare del modello è stata testata sui reparti di terapia intensiva, per la vasta gamma di apparecchiature ad alta complessità tecnologica. La strategia, data l’eterogeneità del gruppo coinvolto e dei parametri analizzati, è improntata verso il Multi-Criteria Decision Analysis (MCDA); i pesi specifici dei parametri sono stati attribuiti grazie ad un survey interno in cui i vari esperti di settore hanno stilato il proprio ranking di importanza dei parametri considerati. L’obiettivo è dunque la ricerca di totale armonia tra sanitari e organi decisori, provvedendo ad un coinvolgimento degli infermieri, motore attivo degli ospedali, e dei medici, al fine di delineare una strategia condivisa di ammodernamento tecnologico e di miglior utilizzo delle risorse offerte dal Piano Nazionale di Resistenza e Resilienza (PNRR) e dal D. lgs. 34/2020, prossimo passo del progetto in atto.

ASSESSMENT TECNOLOGICO DEL PARCO INSTALLATO PRESSO LA ASST FATEBENEFRATELLI-SACCO

Grasso, Alessandro
2022/2023

Abstract

The latest report of the Osservatorio Parco Installato (OPI) highlights the widespread state of obsolescence of electromedical equipment on the national territory; in this context, the ASST FBF-Sacco has implemented an internal strategy of management and evaluation of such equipment, in order to improve the planning of purchases, for greater profitability and efficiency of the service. Inspired by Eng. Milani's literary contribution on the theme, the company has devised its own evaluation strategy for the installed park, developing an ad hoc model for multi-presidio public structures in which there is an outsourced management of the maintenance of electromedical equipment. The model, based on the synergy between a technical IPS and a clinical IPS, aims to be quickly upgradable and able to grasp the urgency of replacing an equipment based on the state of the others of the same type. The model consists of two distinct sections: for all equipment, a technical IPS is calculated in real time, whose reference values are set entirely on internal data; it acts as a filter for identifying the equipment on which to place an additional focus. Then there is a second phase, in which there is direct involvement of health professionals to assess the real need for substitution. Interviews were therefore conducted with staff in order to build a clinical Replacement Priority Index (RPI), which was characterised by the compilation of a quick, easy-to-interpret questionnaire, but capable of providing a clear indication of the urgency of replacing the equipment in question. A preliminary version of the model has been tested in intensive care units, for the wide range of equipment with high technological complexity. The strategy, given the heterogeneity of the group involved and the parameters analyzed, is based on the Multi-Criteria Decision Analysis (MCDA); the specific weights of the parameters have been assigned thanks to an internal survey in which the various industry experts have drawn up their ranking of importance of the parameters considered. The goal is therefore the search for total harmony between health and decision-making bodies, providing for the involvement of nurses, active engine of hospitals, and doctors, to outline a shared strategy of technological modernization and better use of the resources offered by the Piano Nazionale di Resistenza e Resilienza (PNRR) and D. lgs. 34/2020, next step of the project in progress.
ORSI, GIORGIO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
5-ott-2023
2022/2023
L’ultimo rapporto dell’Osservatorio Parco Installato (OPI) evidenzia il diffuso stato di obsolescenza delle apparecchiature elettromedicali sul territorio nazionale; in questo contesto, l’ASST FBF-Sacco ha implementato una strategia interna di gestione e valutazione di tali apparecchiature, al fine di migliorare la programmazione degli acquisti, per una maggiore redditività ed efficienza del servizio. Ispirandosi al contributo letterario sul tema dell'Ing. E. Milani, l’azienda ha ideato una propria strategia di valutazione del parco installato, elaborando un modello ad hoc per strutture pubbliche multi-presidio in cui vi è una gestione esternalizzata della manutenzione delle apparecchiature elettromedicali. Il modello, basato sulla sinergia tra un Indice di Priorità di Sostituzione (IPS) tecnico e un IPS clinico, si prefigge di essere velocemente aggiornabile e abile di cogliere l’urgenza di sostituzione di una apparecchiatura sulla base dello stato delle altre della stessa tipologia. Il modello si compone di due sezioni distinte: per tutte le apparecchiature, viene calcolato in tempo reale un IPS tecnico, i cui valori di riferimento sono interamente settati su dati interni; esso agisce come filtro per l’identificazione delle apparecchiature su cui porre un ulteriore focus. Vi è poi una seconda fase, in cui vi è coinvolgimento diretto dei sanitari per valutare la reale esigenza di sostituzione. Sono state condotte dunque delle interviste al personale al fine di costruire un IPS clinico, caratterizzato dalla compilazione di un rapido questionario di facile interpretazione, capace però di fornire un'indicazione chiara dell'urgenza di sostituzione dell’apparecchiatura in oggetto. Una versione preliminare del modello è stata testata sui reparti di terapia intensiva, per la vasta gamma di apparecchiature ad alta complessità tecnologica. La strategia, data l’eterogeneità del gruppo coinvolto e dei parametri analizzati, è improntata verso il Multi-Criteria Decision Analysis (MCDA); i pesi specifici dei parametri sono stati attribuiti grazie ad un survey interno in cui i vari esperti di settore hanno stilato il proprio ranking di importanza dei parametri considerati. L’obiettivo è dunque la ricerca di totale armonia tra sanitari e organi decisori, provvedendo ad un coinvolgimento degli infermieri, motore attivo degli ospedali, e dei medici, al fine di delineare una strategia condivisa di ammodernamento tecnologico e di miglior utilizzo delle risorse offerte dal Piano Nazionale di Resistenza e Resilienza (PNRR) e dal D. lgs. 34/2020, prossimo passo del progetto in atto.
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