The concept of mobility is something that affects the life of the people in several ways. Nowadays, the percentage of the population who live the urban areas is increasing in a consistent way. This phenomenon is presenting current and future challenges. The goal of achieving an higher quality of life within the urban areas has to consider the issues related to the mobility of the people. In this context, in the last decade concepts related to Smart Mobility and the Smart Cars started to develop in order to address these challenges in innovative ways. Smaller and younger players like startups typically are in possess this kind of approach. The object of this thesis, in fact, are the startups in the Smart Mobility and Smart Car industries. The first main goal of the work is to understand their current state of the art. In order to do that, a quantitative analysis has been conducted based on the data provided by a census of startups related to these two sectors. This analysis follows different perspectives providing useful insights. The second objective of this study is to understand the impact of the users on the businesses developed by this type of companies. The purpose is to measure how much these players are leveraging data from the users in the development of their solutions. The study conducted provides a qualitative framework that classify the startups from the census in order to give an appropriate answer to this second research question.

Il concetto di mobilità influisce sulla vita delle persone in diversi ambiti. Oggigiorno, il numero di persone che vive e risiede in aree urbane sta crescendo enormemente. Questo fenomeno di urbanizzazione porta con sé delle sfide da affrontare. L’ obiettivo di raggiungere una qualità della vita più alta all’interno delle città deve per forza considerare le problematiche relative alla mobilità delle persone. Nell’ultimo decennio concetti come quelli della Smart Mobility e Smart Car hanno cominciato a svilupparsi con il fine di affrontare queste sfide in maniera innovativa. Organizzazioni come le startup hanno nella loro costituzione questo tipo di approccio. L’ oggetto di studio di questa tesi sono infatti proprio le startup nel campo della smart mobility e smart car. Il primo obiettivo di questo studio è quello di comprendere l’attuale stato dell’arte di queste iniziative. Per fare ciò, un’analisi di tipo quantitativo, su varie prospettive, è stata condotta sulla base di dati provenienti da un censimento di startup appartenenti a queste due industrie. Il secondo obiettivo dello studio è quello di capire che impatto ha l’utente sui modelli di business sviluppati da queste startup. L’idea è quella di misurare quanto queste attività stanno sfruttando i dati provenienti dai loro utenti nello sviluppo delle loro soluzioni. Per comprendere ciò, un modello qualitativo che classifica le diverse startup ottenute dal censimento è stato realizzato in modo da poter dare una risposta alla seconda domanda di questa ricerca.

Connected car and mobility startups : state-of-the-art and data valorization strategies

BAGATIN, LORENZO
2021/2022

Abstract

The concept of mobility is something that affects the life of the people in several ways. Nowadays, the percentage of the population who live the urban areas is increasing in a consistent way. This phenomenon is presenting current and future challenges. The goal of achieving an higher quality of life within the urban areas has to consider the issues related to the mobility of the people. In this context, in the last decade concepts related to Smart Mobility and the Smart Cars started to develop in order to address these challenges in innovative ways. Smaller and younger players like startups typically are in possess this kind of approach. The object of this thesis, in fact, are the startups in the Smart Mobility and Smart Car industries. The first main goal of the work is to understand their current state of the art. In order to do that, a quantitative analysis has been conducted based on the data provided by a census of startups related to these two sectors. This analysis follows different perspectives providing useful insights. The second objective of this study is to understand the impact of the users on the businesses developed by this type of companies. The purpose is to measure how much these players are leveraging data from the users in the development of their solutions. The study conducted provides a qualitative framework that classify the startups from the census in order to give an appropriate answer to this second research question.
CUCCINIELLO, ALESSIA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
4-mag-2023
2021/2022
Il concetto di mobilità influisce sulla vita delle persone in diversi ambiti. Oggigiorno, il numero di persone che vive e risiede in aree urbane sta crescendo enormemente. Questo fenomeno di urbanizzazione porta con sé delle sfide da affrontare. L’ obiettivo di raggiungere una qualità della vita più alta all’interno delle città deve per forza considerare le problematiche relative alla mobilità delle persone. Nell’ultimo decennio concetti come quelli della Smart Mobility e Smart Car hanno cominciato a svilupparsi con il fine di affrontare queste sfide in maniera innovativa. Organizzazioni come le startup hanno nella loro costituzione questo tipo di approccio. L’ oggetto di studio di questa tesi sono infatti proprio le startup nel campo della smart mobility e smart car. Il primo obiettivo di questo studio è quello di comprendere l’attuale stato dell’arte di queste iniziative. Per fare ciò, un’analisi di tipo quantitativo, su varie prospettive, è stata condotta sulla base di dati provenienti da un censimento di startup appartenenti a queste due industrie. Il secondo obiettivo dello studio è quello di capire che impatto ha l’utente sui modelli di business sviluppati da queste startup. L’idea è quella di misurare quanto queste attività stanno sfruttando i dati provenienti dai loro utenti nello sviluppo delle loro soluzioni. Per comprendere ciò, un modello qualitativo che classifica le diverse startup ottenute dal censimento è stato realizzato in modo da poter dare una risposta alla seconda domanda di questa ricerca.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/211368