This thesis explores the concept of Nation Branding and its influence on sustainable development through the digitization of a country’s Intangible cultural heritage (ICH) resources, to enhance the Saudi brand spiritual identity and Safeguard ICH fashion. focusing mainly on ICH fashion craftsmanship. Fashion is a crucial aspect of a country’s visual identity, it’s a source of pride for a country’s people, reflecting its traditions and values, contributing to both its economy and culture. However, in the case of Saudi Arabia rebranding and digital transformation, we notice a gap as there is limited access to information regarding Saudi ICH fashion on the internet, specifically relating to its intangible values that drives its fashion design aesthetics and functionality. This creates a gap in communication and connection between the Saudi Fashion identity and its digital generations fashion identity. the researcher is proposing a digitization system to establish and sustain an accessible digital point for craftsmanship and driving values of Saudi CH fashion on the internet. To address this issue, the research methodology employed a curative-innovative digitizing system, incorporating a qualitative Hybrid design using exploratory, historical documentation, and information design methods. Information design stage was in partnership with The Royal Institute of Traditional Arts (TRITA). As it was established as part of the Saudi Vision 2030 initiative to safeguard and educate Saudi Arabia’s culture for new generations as well as to promote its heritage with the world. It is important to note that the project section of the research represents the author’s opinion and is not endorsed by the Royal Institute of Traditional Art. Furthermore, it should be emphasized that this is a hypothetical scenario reflecting only the researcher’s perception. Moreover, the project part investigated Sustainability as driven-value to test the efficiency of the methodology, and choose Najd, the central region women’s fashion as scope to investigate it, and Al-Miqtaa costume craftsmanship as digitization sampling. The research findings confirm the validity of this digitizing system and highlight the value-driven nature of Saudi CH fashion, representing rooted and active values that can be a competitive advantage for the Saudi economy and branding archetype. Additionally, as part of the sampling project, it has been validated that sustainable design-thinking is deeply embedded in the Saudi society’s inheritance, resulting from the economic and environmental challenges they faced.

Questa tesi esplora il concetto di Nation Branding e la sua influenza sullo sviluppo sostenibile attraverso la digitalizzazione delle risorse del patrimonio culturale immateriale (ICH) di un paese, al fine di migliorare l'identità spirituale del marchio saudita e tutelare la moda dell'ICH. concentrandosi principalmente sull'artigianato della moda dell'ICH. La moda è un aspetto cruciale dell'identità visiva di un paese, è motivo di orgoglio per il suo popolo, riflette le sue tradizioni e i suoi valori, contribuendo sia all'economia che alla cultura. Tuttavia, nel caso dell'Arabia Saudita, notiamo una lacuna nella riformulazione del marchio e nella trasformazione digitale, in quanto vi è un accesso limitato alle informazioni sulla moda dell'ICH saudita su Internet, in particolare per quanto riguarda i suoi valori immateriali che guidano l'estetica e la funzionalità del suo design di moda. Ciò crea una lacuna nella comunicazione e nel collegamento tra l'identità di moda saudita e l'identità di moda delle generazioni digitali. Il ricercatore propone un sistema di digitalizzazione per stabilire e mantenere un punto digitale accessibile per l'artigianato e i valori guida della moda CH saudita su Internet. Per affrontare questo problema, la metodologia di ricerca ha impiegato un sistema di digitalizzazione curative-innovativo, incorporando un design ibrido qualitativo utilizzando metodi esplorativi, di documentazione storica e di progettazione delle informazioni. La fase di progettazione delle informazioni è stata realizzata in collaborazione con il Royal Institute of Traditional Arts (TRITA). In quanto è stato istituito nell'ambito dell'iniziativa Saudi Vision 2030 per proteggere ed educare la cultura dell'Arabia Saudita per le nuove generazioni e per promuovere il suo patrimonio nel mondo. È importante notare che la sezione del progetto della ricerca rappresenta l'opinione dell'autore e non è approvata dal Royal Institute of Traditional Art. Inoltre, va sottolineato che si tratta di uno scenario ipotetico che riflette solo la percezione del ricercatore. Inoltre, la parte del progetto ha indagato la sostenibilità come valore trainante per testare l'efficienza della metodologia e ha scelto la moda delle donne della regione centrale del Najd come ambito di indagine, nonché il campionamento della lavorazione dei costumi di Al-Miqtaa. I risultati della ricerca confermano la validità di questo sistema di digitalizzazione e mettono in evidenza la natura guidata dai valori della moda CH saudita, che rappresenta valori radicati e attivi che possono essere un vantaggio competitivo per l'economia saudita e l'archetipo del marchio. Inoltre, nell'ambito del progetto di campionamento, è stato validato che il pensiero di design sostenibile è profondamente radicato nell'eredità della società saudita, derivante dalle sfide economiche e ambientali affrontate.

Curating digitization system:digitizing value-driven practices of intangible cultural heritage fashion for nation branding and safeguarding

Alsager, Rynad
2022/2023

Abstract

This thesis explores the concept of Nation Branding and its influence on sustainable development through the digitization of a country’s Intangible cultural heritage (ICH) resources, to enhance the Saudi brand spiritual identity and Safeguard ICH fashion. focusing mainly on ICH fashion craftsmanship. Fashion is a crucial aspect of a country’s visual identity, it’s a source of pride for a country’s people, reflecting its traditions and values, contributing to both its economy and culture. However, in the case of Saudi Arabia rebranding and digital transformation, we notice a gap as there is limited access to information regarding Saudi ICH fashion on the internet, specifically relating to its intangible values that drives its fashion design aesthetics and functionality. This creates a gap in communication and connection between the Saudi Fashion identity and its digital generations fashion identity. the researcher is proposing a digitization system to establish and sustain an accessible digital point for craftsmanship and driving values of Saudi CH fashion on the internet. To address this issue, the research methodology employed a curative-innovative digitizing system, incorporating a qualitative Hybrid design using exploratory, historical documentation, and information design methods. Information design stage was in partnership with The Royal Institute of Traditional Arts (TRITA). As it was established as part of the Saudi Vision 2030 initiative to safeguard and educate Saudi Arabia’s culture for new generations as well as to promote its heritage with the world. It is important to note that the project section of the research represents the author’s opinion and is not endorsed by the Royal Institute of Traditional Art. Furthermore, it should be emphasized that this is a hypothetical scenario reflecting only the researcher’s perception. Moreover, the project part investigated Sustainability as driven-value to test the efficiency of the methodology, and choose Najd, the central region women’s fashion as scope to investigate it, and Al-Miqtaa costume craftsmanship as digitization sampling. The research findings confirm the validity of this digitizing system and highlight the value-driven nature of Saudi CH fashion, representing rooted and active values that can be a competitive advantage for the Saudi economy and branding archetype. Additionally, as part of the sampling project, it has been validated that sustainable design-thinking is deeply embedded in the Saudi society’s inheritance, resulting from the economic and environmental challenges they faced.
CARULLI, MARINA
ARC III - Scuola del Design
18-lug-2023
2022/2023
Questa tesi esplora il concetto di Nation Branding e la sua influenza sullo sviluppo sostenibile attraverso la digitalizzazione delle risorse del patrimonio culturale immateriale (ICH) di un paese, al fine di migliorare l'identità spirituale del marchio saudita e tutelare la moda dell'ICH. concentrandosi principalmente sull'artigianato della moda dell'ICH. La moda è un aspetto cruciale dell'identità visiva di un paese, è motivo di orgoglio per il suo popolo, riflette le sue tradizioni e i suoi valori, contribuendo sia all'economia che alla cultura. Tuttavia, nel caso dell'Arabia Saudita, notiamo una lacuna nella riformulazione del marchio e nella trasformazione digitale, in quanto vi è un accesso limitato alle informazioni sulla moda dell'ICH saudita su Internet, in particolare per quanto riguarda i suoi valori immateriali che guidano l'estetica e la funzionalità del suo design di moda. Ciò crea una lacuna nella comunicazione e nel collegamento tra l'identità di moda saudita e l'identità di moda delle generazioni digitali. Il ricercatore propone un sistema di digitalizzazione per stabilire e mantenere un punto digitale accessibile per l'artigianato e i valori guida della moda CH saudita su Internet. Per affrontare questo problema, la metodologia di ricerca ha impiegato un sistema di digitalizzazione curative-innovativo, incorporando un design ibrido qualitativo utilizzando metodi esplorativi, di documentazione storica e di progettazione delle informazioni. La fase di progettazione delle informazioni è stata realizzata in collaborazione con il Royal Institute of Traditional Arts (TRITA). In quanto è stato istituito nell'ambito dell'iniziativa Saudi Vision 2030 per proteggere ed educare la cultura dell'Arabia Saudita per le nuove generazioni e per promuovere il suo patrimonio nel mondo. È importante notare che la sezione del progetto della ricerca rappresenta l'opinione dell'autore e non è approvata dal Royal Institute of Traditional Art. Inoltre, va sottolineato che si tratta di uno scenario ipotetico che riflette solo la percezione del ricercatore. Inoltre, la parte del progetto ha indagato la sostenibilità come valore trainante per testare l'efficienza della metodologia e ha scelto la moda delle donne della regione centrale del Najd come ambito di indagine, nonché il campionamento della lavorazione dei costumi di Al-Miqtaa. I risultati della ricerca confermano la validità di questo sistema di digitalizzazione e mettono in evidenza la natura guidata dai valori della moda CH saudita, che rappresenta valori radicati e attivi che possono essere un vantaggio competitivo per l'economia saudita e l'archetipo del marchio. Inoltre, nell'ambito del progetto di campionamento, è stato validato che il pensiero di design sostenibile è profondamente radicato nell'eredità della società saudita, derivante dalle sfide economiche e ambientali affrontate.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/211687