With the development of Autonomous Vehicles (AVs), the trust issue of people towards this technology becomes an important problem. This project-based thesis aims to explore the new modes of communication and interaction between Autonomous Vehicles and bicycle users and to build a product service system based on this. This thesis aims to design a product service system centred on other Vulnerable Road Users (VRUs) based on the trust-building model and the external Human-Machine Interface (eHMI) inspired concept. The system facilitates connected biking and enables communication and interaction between connected bicycles and smart vehicles through IoT devices – a smart handlebar. Along with a range of connected services, collaborate with Intelligent Transportation Systems (ITS) to enhance connectivity and coordination among road users. Then this thesis combines the system with the ITS infrastructure technology/service contribution & distribution platform established by the Bicycles and Intelligent Transport Systems (BITS) project founded by the North Sea Region (NSR) Programme of the European Union, using Data as a Service (DaaS) to provide valuable data to facilitate ITS builder cluster and community and together to influence on policymaking. This thesis verifies the feasibility and effectiveness of the system by building a physically functioning prototype as one of the touchpoints of the system and testing it. The contribution of this thesis is to propose an innovative product-service system, which can not only improve the trust and safety between Autonomous Vehicles and other road users but also potentially promote the development and improvement of Intelligent Transportation Systems, as well as influence policy-making and future planning.

Con lo sviluppo dei Veicoli Autonomi (AVs), il problema della fiducia delle persone verso questa tecnologia diventa un problema importante. Questa tesi basata su progetti mira a esplorare i nuovi modi di comunicazione e interazione tra veicoli autonomi e utenti di biciclette e a costruire un sistema di prodotti e servizi basato su questo. Questa tesi si propone di progettare un sistema di prodotti e servizi incentrato su altri Utenti Vulnerabili della Strada (VRU) basato sul modello di costruzione della fiducia e sul concetto di interfaccia uomo-macchina esterna (eHMI). Il sistema facilita la guida connessa in bicicletta e consente la comunicazione e l’interazione tra biciclette connesse e veicoli intelligenti attraverso dispositivi IoT - un manubrio intelligente. Insieme a una serie di servizi connessi, collabora con i Sistemi di Trasporto Intelligenti (ITS) per migliorare la connettività e il coordinamento tra gli utenti della strada. Quindi questa tesi combina il sistema con la tecnologia/servizio di infrastruttura ITS contribuzione e distribuzione stabilita dal progetto Biciclette e Sistemi di Trasporto Intelligenti (BITS) fondato dal programma North Sea Region (NSR) dell’Unione Europea, utilizzando i dati come servizio (DaaS) per fornire dati preziosi per facilitare il cluster e la comunità di costruttori ITS e insieme influenzare la formulazione delle politiche. Questa tesi verifica la fattibilità e l’efficacia del sistema mediante la costruzione di un prototipo fisicamente funzionante come uno dei punti di contatto del sistema e il suo test. Il contributo di questa tesi consiste nel proporre un innovativo sistema di prodotti e servizi, che può non solo migliorare la fiducia e la sicurezza tra i veicoli autonomi e gli altri utenti della strada, ma anche promuovere potenzialmente lo sviluppo e il miglioramento dei Sistemi di Trasporto Intelligenti, nonché influenzare la formulazione delle politiche e la pianificazione futura.

A product-service system empowering bicycle users to access and influence the upcoming era of connected and automated mobility through data

Wang, Ran
2022/2023

Abstract

With the development of Autonomous Vehicles (AVs), the trust issue of people towards this technology becomes an important problem. This project-based thesis aims to explore the new modes of communication and interaction between Autonomous Vehicles and bicycle users and to build a product service system based on this. This thesis aims to design a product service system centred on other Vulnerable Road Users (VRUs) based on the trust-building model and the external Human-Machine Interface (eHMI) inspired concept. The system facilitates connected biking and enables communication and interaction between connected bicycles and smart vehicles through IoT devices – a smart handlebar. Along with a range of connected services, collaborate with Intelligent Transportation Systems (ITS) to enhance connectivity and coordination among road users. Then this thesis combines the system with the ITS infrastructure technology/service contribution & distribution platform established by the Bicycles and Intelligent Transport Systems (BITS) project founded by the North Sea Region (NSR) Programme of the European Union, using Data as a Service (DaaS) to provide valuable data to facilitate ITS builder cluster and community and together to influence on policymaking. This thesis verifies the feasibility and effectiveness of the system by building a physically functioning prototype as one of the touchpoints of the system and testing it. The contribution of this thesis is to propose an innovative product-service system, which can not only improve the trust and safety between Autonomous Vehicles and other road users but also potentially promote the development and improvement of Intelligent Transportation Systems, as well as influence policy-making and future planning.
ARC III - Scuola del Design
18-lug-2023
2022/2023
Con lo sviluppo dei Veicoli Autonomi (AVs), il problema della fiducia delle persone verso questa tecnologia diventa un problema importante. Questa tesi basata su progetti mira a esplorare i nuovi modi di comunicazione e interazione tra veicoli autonomi e utenti di biciclette e a costruire un sistema di prodotti e servizi basato su questo. Questa tesi si propone di progettare un sistema di prodotti e servizi incentrato su altri Utenti Vulnerabili della Strada (VRU) basato sul modello di costruzione della fiducia e sul concetto di interfaccia uomo-macchina esterna (eHMI). Il sistema facilita la guida connessa in bicicletta e consente la comunicazione e l’interazione tra biciclette connesse e veicoli intelligenti attraverso dispositivi IoT - un manubrio intelligente. Insieme a una serie di servizi connessi, collabora con i Sistemi di Trasporto Intelligenti (ITS) per migliorare la connettività e il coordinamento tra gli utenti della strada. Quindi questa tesi combina il sistema con la tecnologia/servizio di infrastruttura ITS contribuzione e distribuzione stabilita dal progetto Biciclette e Sistemi di Trasporto Intelligenti (BITS) fondato dal programma North Sea Region (NSR) dell’Unione Europea, utilizzando i dati come servizio (DaaS) per fornire dati preziosi per facilitare il cluster e la comunità di costruttori ITS e insieme influenzare la formulazione delle politiche. Questa tesi verifica la fattibilità e l’efficacia del sistema mediante la costruzione di un prototipo fisicamente funzionante come uno dei punti di contatto del sistema e il suo test. Il contributo di questa tesi consiste nel proporre un innovativo sistema di prodotti e servizi, che può non solo migliorare la fiducia e la sicurezza tra i veicoli autonomi e gli altri utenti della strada, ma anche promuovere potenzialmente lo sviluppo e il miglioramento dei Sistemi di Trasporto Intelligenti, nonché influenzare la formulazione delle politiche e la pianificazione futura.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/212238