This thesis proposes a set of architectural design solutions, aligned with the large-scale strategies to the challenges and needs of an area within the city of Piacenza. This area includes an area around the train station, the green area around the historic city walls and a network of water canals between the city center and Po River. The project proposes interventions in environmental and architectural scale and follows the goals of conservation, restauration, adaptive reuse of the historical and industrial heritage of the area, enhancing biodiversity, the extension of the train station and redesign of urban spaces, and sustainable deconstruction of the wrongly situated buildings. This is done by including several elements in an aligned approach: (1) A green network consisting of green belts and green corridors is suggested to utilize and exploit the potentials of the green system in Piacenza to enhance the biodiversity as well as the quality of city life. (2) Piacenza’s water system consists of the nearby Po River and its network of water canals. This project adopts proper strategies and design solutions to create an effective interaction with the water system and enhancing aquatic biodiversity is the main goal regarding the water system of Piacenza. (3) Interventions along with long-time negligence have caused serious damages to the landscape alongside the remains of the historical city walls near the train station area. This has led to a lack of both, physical and visual accessibility of the area. Plenty of hidden and abandoned spots and buildings are considered a threat to the safety in this area. Therefore, this project aims to solve these issues with a set of landscape and architectural restoration schemes.

Questa tesi propone un insieme di soluzioni progettuali architettoniche, allineate con le strategie a grande scala alle sfide e alle esigenze di un'area all'interno della città di Piacenza. Quest'area comprende una zona intorno alla stazione ferroviaria, l'area verde intorno alle mura storiche della città e una rete di canali d'acqua tra il centro della città e il fiume Po. Il progetto propone interventi a scala ambientale e architettonica e persegue gli obiettivi di conservazione, restauro e riuso adattivo del patrimonio storico e industriale dell'area, di valorizzazione della biodiversità, di ampliamento della stazione ferroviaria e di ridisegno degli spazi urbani, nonché di decostruzione sostenibile degli edifici mal collocati. Ciò avviene attraverso l'inclusione di diversi elementi in un approccio allineato: (1) Si suggerisce una rete verde costituita da cinture e corridoi verdi per utilizzare e sfruttare le potenzialità del sistema verde di Piacenza per migliorare la biodiversità e la qualità della vita cittadina. (2) Il sistema idrico di Piacenza è costituito dal vicino fiume Po e dalla sua rete di canali. Il progetto adotta strategie e soluzioni progettuali adeguate per creare un'efficace interazione con il sistema idrico e il miglioramento della biodiversità acquatica è l'obiettivo principale del sistema idrico di Piacenza. (3) Gli interventi e l'incuria di lungo periodo hanno causato gravi danni al paesaggio accanto ai resti delle mura storiche della città, in prossimità della zona della stazione ferroviaria. Questo ha portato a una mancanza di accessibilità sia fisica che visiva dell'area. Molti luoghi ed edifici nascosti e abbandonati sono considerati una minaccia per la sicurezza in quest'area. Pertanto, questo progetto mira a risolvere questi problemi con una serie di schemi di restauro paesaggistico e architettonico.

The timeline

Moradi, Mina
2022/2023

Abstract

This thesis proposes a set of architectural design solutions, aligned with the large-scale strategies to the challenges and needs of an area within the city of Piacenza. This area includes an area around the train station, the green area around the historic city walls and a network of water canals between the city center and Po River. The project proposes interventions in environmental and architectural scale and follows the goals of conservation, restauration, adaptive reuse of the historical and industrial heritage of the area, enhancing biodiversity, the extension of the train station and redesign of urban spaces, and sustainable deconstruction of the wrongly situated buildings. This is done by including several elements in an aligned approach: (1) A green network consisting of green belts and green corridors is suggested to utilize and exploit the potentials of the green system in Piacenza to enhance the biodiversity as well as the quality of city life. (2) Piacenza’s water system consists of the nearby Po River and its network of water canals. This project adopts proper strategies and design solutions to create an effective interaction with the water system and enhancing aquatic biodiversity is the main goal regarding the water system of Piacenza. (3) Interventions along with long-time negligence have caused serious damages to the landscape alongside the remains of the historical city walls near the train station area. This has led to a lack of both, physical and visual accessibility of the area. Plenty of hidden and abandoned spots and buildings are considered a threat to the safety in this area. Therefore, this project aims to solve these issues with a set of landscape and architectural restoration schemes.
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
19-lug-2023
2022/2023
Questa tesi propone un insieme di soluzioni progettuali architettoniche, allineate con le strategie a grande scala alle sfide e alle esigenze di un'area all'interno della città di Piacenza. Quest'area comprende una zona intorno alla stazione ferroviaria, l'area verde intorno alle mura storiche della città e una rete di canali d'acqua tra il centro della città e il fiume Po. Il progetto propone interventi a scala ambientale e architettonica e persegue gli obiettivi di conservazione, restauro e riuso adattivo del patrimonio storico e industriale dell'area, di valorizzazione della biodiversità, di ampliamento della stazione ferroviaria e di ridisegno degli spazi urbani, nonché di decostruzione sostenibile degli edifici mal collocati. Ciò avviene attraverso l'inclusione di diversi elementi in un approccio allineato: (1) Si suggerisce una rete verde costituita da cinture e corridoi verdi per utilizzare e sfruttare le potenzialità del sistema verde di Piacenza per migliorare la biodiversità e la qualità della vita cittadina. (2) Il sistema idrico di Piacenza è costituito dal vicino fiume Po e dalla sua rete di canali. Il progetto adotta strategie e soluzioni progettuali adeguate per creare un'efficace interazione con il sistema idrico e il miglioramento della biodiversità acquatica è l'obiettivo principale del sistema idrico di Piacenza. (3) Gli interventi e l'incuria di lungo periodo hanno causato gravi danni al paesaggio accanto ai resti delle mura storiche della città, in prossimità della zona della stazione ferroviaria. Questo ha portato a una mancanza di accessibilità sia fisica che visiva dell'area. Molti luoghi ed edifici nascosti e abbandonati sono considerati una minaccia per la sicurezza in quest'area. Pertanto, questo progetto mira a risolvere questi problemi con una serie di schemi di restauro paesaggistico e architettonico.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/212518