Should-cost models are intended to estimate the costs of product's components and systems during different life phases, thus allowing cost targets to be set for both internal production and supplier negotiations. This work thesis is carried out through an internship at Leonardo Helicopters’ Industrial Engineering, and it consists of the implementation of should-cost models to estimate the production costs of individual key components (bearings) and assemblies (flight control chain), both at a preliminary design stage and at later stages. The models are implemented using two software packages from the company Galorath (SEER for Hardware and SEER for Manufacturing). Although aircraft production does not easily support the creation of these models (low annual production, very different products, ...), with this activity it was shown that, with the support of appropriate tools, performing reliable should-cost analyses using internal models is possible. Although they require further development, the results shown by the developed models can already be used as cost targets to be provided as a reference to the various corporate functions. These results are in line with studies performed using the same software but in completely different areas. A number of internal decision factors were also identified with which to alternate the use of the software.

I modelli Should Cost hanno lo scopo di stimare i costi dei componenti e dei sistemi di un prodotto durante diverse fasi di vita, permettendo dunque di fissare target di costo sia per la produzione interna sia per le contrattazioni coi fornitori. Questo lavoro di tesi, svolto tramite un’attività di stage presso l’Ingegneria Industriale della Leonardo Helicopters, consiste nell’implementazione di modelli should cost atti a stimare i costi a regime di singoli componenti chiave (cuscinetti) e assiemi (catena comandi), sia in una fase di design preliminare, sia in fasi successive. I modelli sono stati implementati utilizzando due software dell’azienda Galorath (SEER for Hardware e SEER for Manufacturing). Nonostante la produzione aeronautica non supporti facilmente la creazione di questi modelli (produzione annua ridotta, prodotti molto differenti, …), con quest’attività si è dimostrato che, con il supporto di strumenti adeguati, eseguire analisi should cost affidabili tramite modelli interni è possibile. Anche se necessitano di ulteriori sviluppi, i risultati mostrati dai modelli sviluppati possono essere già utilizzati come target di costo da fornire come riferimento alle varie funzioni aziendali. Questi risultati sono in linea con gli studi eseguiti tramite gli stessi software ma in ambiti completamente differenti. Sono stati inoltre individuati alcuni fattori decisionali interni con cui alternare l’utilizzo dei software.

Modelli Should Cost applicati ad assiemi e componenti aeronautici

Gandini, Federico
2022/2023

Abstract

Should-cost models are intended to estimate the costs of product's components and systems during different life phases, thus allowing cost targets to be set for both internal production and supplier negotiations. This work thesis is carried out through an internship at Leonardo Helicopters’ Industrial Engineering, and it consists of the implementation of should-cost models to estimate the production costs of individual key components (bearings) and assemblies (flight control chain), both at a preliminary design stage and at later stages. The models are implemented using two software packages from the company Galorath (SEER for Hardware and SEER for Manufacturing). Although aircraft production does not easily support the creation of these models (low annual production, very different products, ...), with this activity it was shown that, with the support of appropriate tools, performing reliable should-cost analyses using internal models is possible. Although they require further development, the results shown by the developed models can already be used as cost targets to be provided as a reference to the various corporate functions. These results are in line with studies performed using the same software but in completely different areas. A number of internal decision factors were also identified with which to alternate the use of the software.
BALASINI, ANDREA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
18-lug-2023
2022/2023
I modelli Should Cost hanno lo scopo di stimare i costi dei componenti e dei sistemi di un prodotto durante diverse fasi di vita, permettendo dunque di fissare target di costo sia per la produzione interna sia per le contrattazioni coi fornitori. Questo lavoro di tesi, svolto tramite un’attività di stage presso l’Ingegneria Industriale della Leonardo Helicopters, consiste nell’implementazione di modelli should cost atti a stimare i costi a regime di singoli componenti chiave (cuscinetti) e assiemi (catena comandi), sia in una fase di design preliminare, sia in fasi successive. I modelli sono stati implementati utilizzando due software dell’azienda Galorath (SEER for Hardware e SEER for Manufacturing). Nonostante la produzione aeronautica non supporti facilmente la creazione di questi modelli (produzione annua ridotta, prodotti molto differenti, …), con quest’attività si è dimostrato che, con il supporto di strumenti adeguati, eseguire analisi should cost affidabili tramite modelli interni è possibile. Anche se necessitano di ulteriori sviluppi, i risultati mostrati dai modelli sviluppati possono essere già utilizzati come target di costo da fornire come riferimento alle varie funzioni aziendali. Questi risultati sono in linea con gli studi eseguiti tramite gli stessi software ma in ambiti completamente differenti. Sono stati inoltre individuati alcuni fattori decisionali interni con cui alternare l’utilizzo dei software.
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