The Covid-19 pandemic has profoundly altered population habits, consequently impacting mobility in both urban and extra-urban settings. This study aims to uncover possible enduring changes induced by the pandemic on private mobility, providing a data-driven rendering of its state in the first year after the end of the emergency period. The problem is tackled through the analysis, on multiple levels, of georeferenced real trips data. The dataset collected by UnipolTech includes comprehensive information about the mobility of private vehicles registered in the provinces of Brescia, Milano and Pavia, equipped with a telematic device that records cars' activity using GNSS technology. The data collected for this work span over a pre-pandemic year (2019), the years of the pandemic peak (2020-21), and a post-pandemic year (2022). The analysis is conducted relying on the innovative methodology of data-driven Mobility Networks models which, through robust indicators and algorithms, enable a deep study of mobility spatio-temporal changes on a global and individual level. The global point of view considers patterns of collective movements in the geographic area, while the individual perspective delves into the properties that characterize daily trips of each vehicle. The temporal extension of the dataset enables the assessment of the impact that the virus spread had on the transformation of the vehicle mobility network in the provinces under consideration. This reveals a greater isolation and a sparser connectivity between different areas throughout the pandemic evolution. Adding a second point of view focused on explaining the changes in individual mobility behaviour, the aim is to evaluate how the virtualization of work and services influenced the activity of vehicles, comparing the 2019 pre-pandemic year and 2022. The results are interesting and show a gradual return to a state of normalcy, while also indicating province-specific changes in the total number of active vehicles and recorded trips. These modifications explain a common trend towards a decentralization of mobility at provincial level and a reduction in the usage of private vehicles for work-related trips.

La pandemia da Covid-19 ha cambiato profondamente le abitudini della popolazione, impattando la mobilità in contesti urbani ed extraurbani. Questo lavoro mira a rivelare possibili cambiamenti duraturi causati dalla pandemia nella mobilità privata, fornendo una rappresentazione basata sui dati del suo stato nel primo anno post-emergenza. Il problema è affrontato attraverso un'analisi, su più livelli, di dati reali georeferenziati. Il dataset raccolto da UnipolTech contiene informazioni complete sulla mobilità di veicoli privati immatricolati nelle province di Brescia, Milano e Pavia, equipaggiati con un dispositivo telematico che registra l’attività degli stessi tramite tecnologia GNSS. I dati coprono un anno pre-pandemico (2019), gli anni del picco della pandemia (2020-21) e un anno post-pandemico (2022). L'analisi è realizzata tramite la metodologia innovativa di modelli di Mobility Networks data-driven, che consentono uno studio profondo dei cambiamenti spazio-temporali di mobilità a livello globale e individuale. Il punto di vista globale considera i patterns generati dai movimenti collettivi nell'area geografica, mentre la prospettiva individuale approfondisce le proprietà associate ai viaggi quotidiani di ogni veicolo. L'estensione temporale del dataset permette di valutare l’impatto che la diffusione del virus ha avuto nella trasformazione della rete di spostamenti di veicoli nelle province in considerazione. Ciò rivela un maggiore isolamento e sparsità dei collegamenti tra le diverse aree durante tutta l'evoluzione pandemica. Aggiungendo un secondo punto di vista focalizzato sui cambiamenti nei comportamenti di mobilità individuale, l'obiettivo è valutare come la virtualizzazione del del lavoro e dei servizi ha influenzato l'attività dei veicoli, comparando il 2019, anno pre-pandemico, con il 2022. I risultati sono interessanti e mostrano un graduale ritorno alla normalità, pur con cambiamenti specifici a livello provinciale nel numero di veicoli attivi e di viaggi registrati. Queste modifiche spiegano una tendenza comune verso una decentralizzazione della mobilità a livello provinciale e una riduzione dell'uso di veicoli privati per spostamenti lavorativi.

Unraveling changes of pre- and post-Covid car usage through mobility network data analysis

Meda, Luca
2022/2023

Abstract

The Covid-19 pandemic has profoundly altered population habits, consequently impacting mobility in both urban and extra-urban settings. This study aims to uncover possible enduring changes induced by the pandemic on private mobility, providing a data-driven rendering of its state in the first year after the end of the emergency period. The problem is tackled through the analysis, on multiple levels, of georeferenced real trips data. The dataset collected by UnipolTech includes comprehensive information about the mobility of private vehicles registered in the provinces of Brescia, Milano and Pavia, equipped with a telematic device that records cars' activity using GNSS technology. The data collected for this work span over a pre-pandemic year (2019), the years of the pandemic peak (2020-21), and a post-pandemic year (2022). The analysis is conducted relying on the innovative methodology of data-driven Mobility Networks models which, through robust indicators and algorithms, enable a deep study of mobility spatio-temporal changes on a global and individual level. The global point of view considers patterns of collective movements in the geographic area, while the individual perspective delves into the properties that characterize daily trips of each vehicle. The temporal extension of the dataset enables the assessment of the impact that the virus spread had on the transformation of the vehicle mobility network in the provinces under consideration. This reveals a greater isolation and a sparser connectivity between different areas throughout the pandemic evolution. Adding a second point of view focused on explaining the changes in individual mobility behaviour, the aim is to evaluate how the virtualization of work and services influenced the activity of vehicles, comparing the 2019 pre-pandemic year and 2022. The results are interesting and show a gradual return to a state of normalcy, while also indicating province-specific changes in the total number of active vehicles and recorded trips. These modifications explain a common trend towards a decentralization of mobility at provincial level and a reduction in the usage of private vehicles for work-related trips.
SAVARESI , SERGIO MATTEO
FORMENTIN, SIMONE
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
19-dic-2023
2022/2023
La pandemia da Covid-19 ha cambiato profondamente le abitudini della popolazione, impattando la mobilità in contesti urbani ed extraurbani. Questo lavoro mira a rivelare possibili cambiamenti duraturi causati dalla pandemia nella mobilità privata, fornendo una rappresentazione basata sui dati del suo stato nel primo anno post-emergenza. Il problema è affrontato attraverso un'analisi, su più livelli, di dati reali georeferenziati. Il dataset raccolto da UnipolTech contiene informazioni complete sulla mobilità di veicoli privati immatricolati nelle province di Brescia, Milano e Pavia, equipaggiati con un dispositivo telematico che registra l’attività degli stessi tramite tecnologia GNSS. I dati coprono un anno pre-pandemico (2019), gli anni del picco della pandemia (2020-21) e un anno post-pandemico (2022). L'analisi è realizzata tramite la metodologia innovativa di modelli di Mobility Networks data-driven, che consentono uno studio profondo dei cambiamenti spazio-temporali di mobilità a livello globale e individuale. Il punto di vista globale considera i patterns generati dai movimenti collettivi nell'area geografica, mentre la prospettiva individuale approfondisce le proprietà associate ai viaggi quotidiani di ogni veicolo. L'estensione temporale del dataset permette di valutare l’impatto che la diffusione del virus ha avuto nella trasformazione della rete di spostamenti di veicoli nelle province in considerazione. Ciò rivela un maggiore isolamento e sparsità dei collegamenti tra le diverse aree durante tutta l'evoluzione pandemica. Aggiungendo un secondo punto di vista focalizzato sui cambiamenti nei comportamenti di mobilità individuale, l'obiettivo è valutare come la virtualizzazione del del lavoro e dei servizi ha influenzato l'attività dei veicoli, comparando il 2019, anno pre-pandemico, con il 2022. I risultati sono interessanti e mostrano un graduale ritorno alla normalità, pur con cambiamenti specifici a livello provinciale nel numero di veicoli attivi e di viaggi registrati. Queste modifiche spiegano una tendenza comune verso una decentralizzazione della mobilità a livello provinciale e una riduzione dell'uso di veicoli privati per spostamenti lavorativi.
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