In supply chain operations, digitalization has affected its sustainability. Some research indicated positive impacts, but others found the opposite. This dissertation is aimed to clarify the interplay between digitalization and sustainability in the supply chain, and how digitalization can support supply chain sustainability. This study began with a systematic literature review on the sustainability impact of digitalization in the supply chain, identifying both positive and negative examples, and internal and external contingencies that influence the relationship. A theoretical framework was constructed from this literature review. To verify the framework, case studies were conducted in four Indonesian FMCG companies. The findings unveiled eleven clusters of positive impacts which can be outlined to operational efficiency (efficient and compliant process, real-time and transparent operations, waste reduction, and better product and service provision), financial performance (improved financial condition, and efficient resource usage), and social impact (enhanced employment condition and community empowerment). Conversely, five clusters of negative impacts were high costs, overconsumption, increased waste, job losses, and information exposure. It also identified four internal factors (top management, resource readiness, work culture, and reliable data) and six external factors (government, business partners, regulatory bodies, international agencies, competitors, and customers) that influence the relationship between digitalization and supply chain sustainability. Further, the study revealed that top management secures the company’s economic sustainability in digitalization journey by aligning technology with problems, analyzing costs and benefits, planning, and executing through its supply chain leaders. Work culture indirectly benefits employees and community, both socially and environmentally. Government initiative supports companies’ economic sustainability and promotes employees’ skill development. Company’s relationships with business partners also create social benefits for both parties. Moreover, in addressing negative impacts of digitalization on sustainability, companies organize the mitigation, starting from economic condition of the company, then employee impacts, and finally environmental issues. These findings contributed to the theoretical framework, offering practical guidance for managers, and providing better understanding of the relationship between digitalization and supply chain sustainability.

La digitalizzazione ha influenzato la sostenibilità delle operazioni della catena di approvvigionamento. Alcune ricerche hanno indicato impatti positivi, mentre altre hanno trovato il contrario. Questa tesi mira a chiarire l'interazione tra digitalizzazione e sostenibilità nella catena di approvvigionamento e come la digitalizzazione possa sostenere la sostenibilità della catena di approvvigionamento. Lo studio è iniziato con una revisione sistematica della letteratura sull'impatto della digitalizzazione sulla sostenibilità nella catena di approvvigionamento, identificando esempi positivi e negativi, e contingenze interne ed esterne che influenzano la relazione. È stato costruito un quadro teorico da questa revisione della letteratura. Per verificare il quadro, sono stati condotti studi di caso in quattro aziende indonesiane del settore FMCG. Le scoperte hanno rivelato undici gruppi di impatti positivi che possono essere delineati per l'efficienza operativa (processi efficienti e conformi, operazioni in tempo reale e trasparenti, riduzione degli sprechi e migliore fornitura di prodotti e servizi), i prestazioni finanziaria (miglioramento delle condizioni finanziarie e uso efficiente delle risorse) e l'impatto sociale (miglioramento delle condizioni di impiego e potenziamento della comunità). Al contrario, cinque gruppi di impatti negativi sono stati costi elevati, sovraconsumo, aumento dei rifiuti, perdita di posti di lavoro e esposizione delle informazioni. La ricerca ha anche identificato quattro fattori interni (alta direzione, prontezza delle risorse, cultura aziendale e dati affidabili) e sei fattori esterni (governo, partner commerciali, organi di regolamentazione, agenzie internazionali, concorrenti e clienti) che influenzano la relazione tra digitalizzazione e sostenibilità della catena di approvvigionamento. Inoltre, lo studio ha rivelato che la alta direzione garantisce la sostenibilità economica dell'azienda nel percorso di digitalizzazione allineando la tecnologia ai problemi, analizzando costi e benefici, pianificando ed eseguendo attraverso i leader della catena di approvvigionamento. La cultura aziendale beneficia indirettamente i dipendenti e comunità, sia socialmente che ambientalmente. L'iniziativa governativa sostiene la sostenibilità economica delle aziende e promuove lo sviluppo delle competenze dei dipendenti. Le relazioni dell'azienda con i partner commerciali creano anche benefici sociali per entrambe le parti. Inoltre, per affrontare gli impatti negativi della digitalizzazione sulla sostenibilità, le aziende organizzano la mitigazione, iniziando dalle condizioni economiche dell'azienda, poi agli impatti sui dipendenti e infine alle problemi ambientali. Queste scoperte hanno contribuito al quadro teorico, offrendo guida pratiche per i dirigenti e una migliore comprensione della relazione tra digitalizzazione e sostenibilità della catena di approvvigionamento.

Digitalization and sustainability in the supply chain: a gordian knot?

Sutanto, Nicodemus Sigit
2022/2023

Abstract

In supply chain operations, digitalization has affected its sustainability. Some research indicated positive impacts, but others found the opposite. This dissertation is aimed to clarify the interplay between digitalization and sustainability in the supply chain, and how digitalization can support supply chain sustainability. This study began with a systematic literature review on the sustainability impact of digitalization in the supply chain, identifying both positive and negative examples, and internal and external contingencies that influence the relationship. A theoretical framework was constructed from this literature review. To verify the framework, case studies were conducted in four Indonesian FMCG companies. The findings unveiled eleven clusters of positive impacts which can be outlined to operational efficiency (efficient and compliant process, real-time and transparent operations, waste reduction, and better product and service provision), financial performance (improved financial condition, and efficient resource usage), and social impact (enhanced employment condition and community empowerment). Conversely, five clusters of negative impacts were high costs, overconsumption, increased waste, job losses, and information exposure. It also identified four internal factors (top management, resource readiness, work culture, and reliable data) and six external factors (government, business partners, regulatory bodies, international agencies, competitors, and customers) that influence the relationship between digitalization and supply chain sustainability. Further, the study revealed that top management secures the company’s economic sustainability in digitalization journey by aligning technology with problems, analyzing costs and benefits, planning, and executing through its supply chain leaders. Work culture indirectly benefits employees and community, both socially and environmentally. Government initiative supports companies’ economic sustainability and promotes employees’ skill development. Company’s relationships with business partners also create social benefits for both parties. Moreover, in addressing negative impacts of digitalization on sustainability, companies organize the mitigation, starting from economic condition of the company, then employee impacts, and finally environmental issues. These findings contributed to the theoretical framework, offering practical guidance for managers, and providing better understanding of the relationship between digitalization and supply chain sustainability.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
19-dic-2023
2022/2023
La digitalizzazione ha influenzato la sostenibilità delle operazioni della catena di approvvigionamento. Alcune ricerche hanno indicato impatti positivi, mentre altre hanno trovato il contrario. Questa tesi mira a chiarire l'interazione tra digitalizzazione e sostenibilità nella catena di approvvigionamento e come la digitalizzazione possa sostenere la sostenibilità della catena di approvvigionamento. Lo studio è iniziato con una revisione sistematica della letteratura sull'impatto della digitalizzazione sulla sostenibilità nella catena di approvvigionamento, identificando esempi positivi e negativi, e contingenze interne ed esterne che influenzano la relazione. È stato costruito un quadro teorico da questa revisione della letteratura. Per verificare il quadro, sono stati condotti studi di caso in quattro aziende indonesiane del settore FMCG. Le scoperte hanno rivelato undici gruppi di impatti positivi che possono essere delineati per l'efficienza operativa (processi efficienti e conformi, operazioni in tempo reale e trasparenti, riduzione degli sprechi e migliore fornitura di prodotti e servizi), i prestazioni finanziaria (miglioramento delle condizioni finanziarie e uso efficiente delle risorse) e l'impatto sociale (miglioramento delle condizioni di impiego e potenziamento della comunità). Al contrario, cinque gruppi di impatti negativi sono stati costi elevati, sovraconsumo, aumento dei rifiuti, perdita di posti di lavoro e esposizione delle informazioni. La ricerca ha anche identificato quattro fattori interni (alta direzione, prontezza delle risorse, cultura aziendale e dati affidabili) e sei fattori esterni (governo, partner commerciali, organi di regolamentazione, agenzie internazionali, concorrenti e clienti) che influenzano la relazione tra digitalizzazione e sostenibilità della catena di approvvigionamento. Inoltre, lo studio ha rivelato che la alta direzione garantisce la sostenibilità economica dell'azienda nel percorso di digitalizzazione allineando la tecnologia ai problemi, analizzando costi e benefici, pianificando ed eseguendo attraverso i leader della catena di approvvigionamento. La cultura aziendale beneficia indirettamente i dipendenti e comunità, sia socialmente che ambientalmente. L'iniziativa governativa sostiene la sostenibilità economica delle aziende e promuove lo sviluppo delle competenze dei dipendenti. Le relazioni dell'azienda con i partner commerciali creano anche benefici sociali per entrambe le parti. Inoltre, per affrontare gli impatti negativi della digitalizzazione sulla sostenibilità, le aziende organizzano la mitigazione, iniziando dalle condizioni economiche dell'azienda, poi agli impatti sui dipendenti e infine alle problemi ambientali. Queste scoperte hanno contribuito al quadro teorico, offrendo guida pratiche per i dirigenti e una migliore comprensione della relazione tra digitalizzazione e sostenibilità della catena di approvvigionamento.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/214084