This thesis explores the critical situation of Rome’s transportation system, emphasizing the challenges in securing the necessary funds for construction and the actual effectiveness and efficiency of projects. Highlighting the pivotal role of citizens in urban planning, both as bearers of knowledge and opinions and as potential resources for identifying new types of funding and investments. I will argue that active citizen participation in urban planning should be comprehensive, covering both the ideational and financial aspects. The aim is to create cities that adhere to the high principles of the “15-Minute Cities,” where citizens become active participants and protagonists rather than mere spectators. It is hoped that in the future, urban planning will be entrusted directly to people who, voluntarily or involuntarily, are affected by the negative effects of poorly conceived projects or, in the case of well-received projects, experience gentrification phenomena. The ultimate goal is to develop an informed population, reducing polarization within the city and maintaining efficiency tailored to the needs of Rome in 2023. This attempt at participation has been made through contingent valuation and the use of entirely accessible software.

Questa tesi esplora la situazione critica del sistema di trasporti di Roma, mettendo in evidenza le sfide nel garantire i fondi necessari per la costruzione e l'effettiva efficacia ed efficienza dei progetti. Si sottolinea il ruolo cruciale dei cittadini nella pianificazione urbana, sia come portatori di conoscenze e opinioni che come risorse potenziali per individuare nuovi tipi di finanziamenti e investimenti. Si argomenterà che la partecipazione attiva dei cittadini nella pianificazione urbana dovrebbe essere completa, coprendo sia gli aspetti ideativi che finanziari. L'obiettivo è creare città che rispettino gli alti principi delle "Città dei 15 Minuti", dove i cittadini diventano partecipanti attivi e protagonisti invece che semplici spettatori. Si spera che in futuro la pianificazione urbana venga affidata direttamente alle persone che, volontariamente o involontariamente, sono colpite dagli effetti negativi di progetti mal concepiti o, nel caso di progetti ben accolti, vivono fenomeni di gentrificazione. L'obiettivo ultimo è sviluppare una popolazione informata, riducendo la polarizzazione all'interno della città e mantenendo un'efficienza su misura per le esigenze di Roma nel 2023. Questo tentativo di partecipazione è stato realizzato attraverso la valutazione contingente e l'uso di software completamente accessibile.

Democratization of the infrastructure selection process in Rome through contingent valuation: the Metrovia proposal vs. the PUMS project

Ceccarossi, Guglielmo
2022/2023

Abstract

This thesis explores the critical situation of Rome’s transportation system, emphasizing the challenges in securing the necessary funds for construction and the actual effectiveness and efficiency of projects. Highlighting the pivotal role of citizens in urban planning, both as bearers of knowledge and opinions and as potential resources for identifying new types of funding and investments. I will argue that active citizen participation in urban planning should be comprehensive, covering both the ideational and financial aspects. The aim is to create cities that adhere to the high principles of the “15-Minute Cities,” where citizens become active participants and protagonists rather than mere spectators. It is hoped that in the future, urban planning will be entrusted directly to people who, voluntarily or involuntarily, are affected by the negative effects of poorly conceived projects or, in the case of well-received projects, experience gentrification phenomena. The ultimate goal is to develop an informed population, reducing polarization within the city and maintaining efficiency tailored to the needs of Rome in 2023. This attempt at participation has been made through contingent valuation and the use of entirely accessible software.
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
19-dic-2023
2022/2023
Questa tesi esplora la situazione critica del sistema di trasporti di Roma, mettendo in evidenza le sfide nel garantire i fondi necessari per la costruzione e l'effettiva efficacia ed efficienza dei progetti. Si sottolinea il ruolo cruciale dei cittadini nella pianificazione urbana, sia come portatori di conoscenze e opinioni che come risorse potenziali per individuare nuovi tipi di finanziamenti e investimenti. Si argomenterà che la partecipazione attiva dei cittadini nella pianificazione urbana dovrebbe essere completa, coprendo sia gli aspetti ideativi che finanziari. L'obiettivo è creare città che rispettino gli alti principi delle "Città dei 15 Minuti", dove i cittadini diventano partecipanti attivi e protagonisti invece che semplici spettatori. Si spera che in futuro la pianificazione urbana venga affidata direttamente alle persone che, volontariamente o involontariamente, sono colpite dagli effetti negativi di progetti mal concepiti o, nel caso di progetti ben accolti, vivono fenomeni di gentrificazione. L'obiettivo ultimo è sviluppare una popolazione informata, riducendo la polarizzazione all'interno della città e mantenendo un'efficienza su misura per le esigenze di Roma nel 2023. Questo tentativo di partecipazione è stato realizzato attraverso la valutazione contingente e l'uso di software completamente accessibile.
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