On 24th February 2022, the Russian-Ukrainian war erupted. Prior to the conflict, Russia was a dominant contributor of natural gas to Europe, facilitated by several pipelines linking its territory to Eastern Europe. On 18th May 2022, the European Commission issued a document entitled REPower EU, declaring the European Union's intention to halt all imports of raw resources, including natural gas, from Russia. Furthermore, the Commission's proposal seeks to exceed "Fit for 55" by lowering natural gas usage and reducing greenhouse gas emissions even further. To reach its goals, the REPower EU plan presents a comprehensive range of measures for reducing gas reliance in the short, medium, and long term, while also providing extensive information on the path to decarbonisation. Moreover an ambitious evaluation of the projected levels of consumption in 2030 is provided. Nevertheless, weakest section of the report concerns the selection of new suppliers and their alignment with the values of the European Union, as well as their greenhouse gas emissions during the delivery of natural gas. Indeed, the report lacks a precise and trustworthy method for evaluating and selecting future partners. The aim of this thesis is to draw up a new European natural gas supply mix for the coming years by identifying all potential producers on the basis of their technical supply capacity, analysing the greenhouse gas emissions caused by all the activities carried out in the gas supply chain and assessing the compatibility of the European countries with the partners. This objective will be achieved through the formulation of a geopolitical affinity index, which will assess each potential partner in terms of democracy, corruption and respect for human rights, environmental protection and press freedom. The calculation of emissions employs the Leontief multi-region input output (MRIO) methodology, investigating the extraction, conditioning, transport and distribution of natural gas. Three scenarios are explored: the first, known as Business as Usual, is the realistic one and seeks to follow past supplier sourcing methodologies; the second, known as the Environmental Scenario, places strong emphasis on reducing GHG emissions; and the third, known as the Liberal Scenario, chooses the ideal partner based on the geopolitical index. The findings indicate that shaping the future gas supply in Europe is a complex task, that there is no single solution that solves all the problems mentioned, that the quest to reduce environmental greenhouse gas emissions is usually at odds with the search for like-minded partners, and that the majority of greenhouse gas emissions are caused by the combustion of natural gas and not by the supply chain. Anyway, the pioneering framework achieved, taking into account both geopolitical and environmental factors, gives policymakers a credible option for selecting natural gas or other commodity providers in the future.
Il 24 febbraio 2022, con lo scoppio del conflitto armato tra Russia e Ucraina, l'Unione Europea si è trovata immediatamente catapultata nel secolo scorso, ogni illusione di un presente in cui la guerra riguardava solo paesi lontani e poveri è svanita, ogni speranza di un consolidato futuro di pace si è infranta. Infatti, era dalla seconda guerra mondiale che sul territorio europeo non si combatteva un conflitto su larga scala che coinvolgesse superpotenze militari di primo ordine. La Russia è sempre stata un importante fornitore di materie prime per i paesi europei, il principale per quanto riguarda il gas naturale mediante i numerosi gasdotti che la collegano all'Europa orientale. Dei 402,5 miliardi di metri cubi consumati in Europa nel 2021, 350 sono stati importati da paesi esteri e 150 provenivano proprio dalla Russia. Avendo preso subito la difesa del popolo ucraino, l'Unione Europea si è posta immediatamente il problema della fornitura di gas che nel frattempo era diventato una potente arma politica ed economica nelle mani del nemico. Il 18 maggio dello stesso anno la Commissione Europea ha pubblicato il piano REPower EU con due scopi fondamentali: liberarsi dalla fornitura russa di gas e accelerare la transizione energetica per contrastare maggiormente il cambiamento climatico. Quest'ultimo obiettivo sarebbe molto utile anche in ottica di una maggior indipendenza energetica che garantirebbe più sicurezza nel caso dovessero scoppiare nuove crisi. Il piano spiega in modo dettagliato tutte le azioni da svolgere a breve, medio e lungo termine per ottenere gli obiettivi prefissati, sono menzionati inoltre nuovi possibili fornitori di gas naturale che dovrebbero sostituire la Russia. Ciò che non viene descritto è in quale modo verranno selezionati i nuovi fornitori, con quale metodologia e sulla base di quali caratteristiche. Partendo da quest'ultimo presupposto, l'articolo qui presentato, prova a progettare il futuro delle importazioni di gas naturale coniugando aspetti tecnici ed etici con lo scopo di perseguire gli obiettivi indicati dalla Commissione Europea. Per rispondere alle esigenze di compatibilità valoriale è stato creato ad hoc un indicatore di affinità geopolitica con lo scopo di valutare gli attuali e i possibili nuovi paesi che hanno intenzione di collaborare con l'Unione Europea. Per quanto concerne il cambiamento climatico, dal momento che la riduzione dell'impatto ambientale non è una tematica secondaria, è premura di questo studio valutare le emissioni di gas serra generate dai processi di estrazione, condizionamento, trasporto e distribuzione di gas, con l'obiettivo di scegliere quei fornitori che possano aiutare maggiormente in tal senso. Vengono proposti tre scenari con scopi diversi nella scelta dei fornitori: il primo mira a replicare le scelte passate, il secondo mira alla massima diminuzione dell'impatto ambientale, il terzo si focalizza sulla compatibilità valoriale. I risultati ottenuti evidenziano la complessità nella progettazione delle future importazioni di gas naturale, infatti perseguire obiettivi di riduzione dell'impatto ambientale spesso è in contrasto con la ricerca di fornitori affini. Inoltre viene evidenziato come la maggior parte delle emissioni di gas serra provengano dalla combustione di gas naturale e non dalla sua filiera. Il modello proposto può fornire alla politica un supporto dal punto di vista tecnico ed etico nel progettare il futuro dell'approvvigionamento energetico e non in Europa.
Geopolitical and Environmental Analysis in Shaping Europe's Future Natural Gas Supply Scenarios
MERLINO, FRANCESCO
2022/2023
Abstract
On 24th February 2022, the Russian-Ukrainian war erupted. Prior to the conflict, Russia was a dominant contributor of natural gas to Europe, facilitated by several pipelines linking its territory to Eastern Europe. On 18th May 2022, the European Commission issued a document entitled REPower EU, declaring the European Union's intention to halt all imports of raw resources, including natural gas, from Russia. Furthermore, the Commission's proposal seeks to exceed "Fit for 55" by lowering natural gas usage and reducing greenhouse gas emissions even further. To reach its goals, the REPower EU plan presents a comprehensive range of measures for reducing gas reliance in the short, medium, and long term, while also providing extensive information on the path to decarbonisation. Moreover an ambitious evaluation of the projected levels of consumption in 2030 is provided. Nevertheless, weakest section of the report concerns the selection of new suppliers and their alignment with the values of the European Union, as well as their greenhouse gas emissions during the delivery of natural gas. Indeed, the report lacks a precise and trustworthy method for evaluating and selecting future partners. The aim of this thesis is to draw up a new European natural gas supply mix for the coming years by identifying all potential producers on the basis of their technical supply capacity, analysing the greenhouse gas emissions caused by all the activities carried out in the gas supply chain and assessing the compatibility of the European countries with the partners. This objective will be achieved through the formulation of a geopolitical affinity index, which will assess each potential partner in terms of democracy, corruption and respect for human rights, environmental protection and press freedom. The calculation of emissions employs the Leontief multi-region input output (MRIO) methodology, investigating the extraction, conditioning, transport and distribution of natural gas. Three scenarios are explored: the first, known as Business as Usual, is the realistic one and seeks to follow past supplier sourcing methodologies; the second, known as the Environmental Scenario, places strong emphasis on reducing GHG emissions; and the third, known as the Liberal Scenario, chooses the ideal partner based on the geopolitical index. The findings indicate that shaping the future gas supply in Europe is a complex task, that there is no single solution that solves all the problems mentioned, that the quest to reduce environmental greenhouse gas emissions is usually at odds with the search for like-minded partners, and that the majority of greenhouse gas emissions are caused by the combustion of natural gas and not by the supply chain. Anyway, the pioneering framework achieved, taking into account both geopolitical and environmental factors, gives policymakers a credible option for selecting natural gas or other commodity providers in the future.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2023_12_Merlino.pdf
accessibile in internet per tutti
Descrizione: Tesi
Dimensione
1.43 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.43 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/214270