This chapter provides an overview of the company Leonardo Helicopters, with a specific focus on the production facility located in Cascina Costa and the activities conducted within this context. The thesis centers on a detailed examination of the carburizing process, a critical element in the helicopters industry. Carburizing is a thermo-chemical treatment essential for improving the surface hardness and resistance to fatigue and mechanical wear of critical components used in the helicopters produced by Leonardo Helicopters. The core of the thesis is dedicated to addressing recurring issues related to inadequate carburizing depth, with a particular emphasis on a vital component: the free-wheel hub made of Pyrowear-53 material. These non-conformities entail significant costs associated with quality issues, production delays, and costly waste. The thesis aims to address recurring issues of unsatisfactory carburizing depth, with a focus on Pyrowear-53 material components, initially concentrating on the element most prone to non-conformities, specifically the free-wheel hub, and subsequently on a variety of other components. These non-conformities result in significant costs related to quality, extended production times, and costly waste. The thesis aims to stabilize the carburizing process by meticulously identifying the critical parameters that significantly influence carburizing depth, employing the methodology of continuous quality improvement. This engineering methodology attempts to achieve results that meet expectations, significantly reducing costs coming from non-conformities, production delays, and waste, thus making a tangible contribution to the overall improvement of the production process at Leonardo Helicopters.

Questo capitolo introduce un'azienda di rilevanza internazionale, Leonardo Elicotteri, e la sede specifica di produzione localizzata a Cascina Costa, focalizzandosi sulle attività svolte in quest'area. In particolare, la tesi si concentra sull'analisi e lo studio del processo di carbocementazione, un aspetto cruciale all'interno dell'industria elicotteristica. La carbocementazione è un trattamento termo-chimico essenziale per migliorare la durezza superficiale e la resistenza a fatica ed usura di componenti critici all'interno delle trasmissioni degli elicotteri prodotti da Leonardo Elicotteri. L'obiettivo della tesi è affrontare problemi ricorrenti di profondità di cementazione non soddisfacente, concentrandosi su componenti in materiale Pyrowear-53. In particolare inizialmente sull’elemento maggiormente soggetto a non conformità, ovvero il perno ruota libera, e successivamente su una varietà di altri componenti. Queste non conformità comportano costi significativi legati alla qualità, tempi di produzione prolungati e scarti costosi. La tesi si propone di stabilizzare il processo di carbocementazione, identificando in modo meticoloso i parametri critici che influenzano negativamente la profondità di cementazione. L'analisi si basa sull’utilizzo della metodologia del continuo miglioramento della qualità; dunque sullo studio approfondito delle condizioni storiche di produzione del componente, coinvolgendo una serie di campioni per confermare le conclusioni iniziali e individuare eventuali problemi analoghi di profondità di cementazione. Questa metodologia ingegneristica mira a ottenere risultati conformi alle aspettative, riducendo in modo significativo i costi derivanti da non conformità, ritardi nella catena produttiva e scarti, contribuendo in modo tangibile al miglioramento generale del processo di produzione presso Leonardo Elicotteri.

Il miglioramento continuo della qualità nel processo di cementazione

Rimoldi, Lorenzo
2022/2023

Abstract

This chapter provides an overview of the company Leonardo Helicopters, with a specific focus on the production facility located in Cascina Costa and the activities conducted within this context. The thesis centers on a detailed examination of the carburizing process, a critical element in the helicopters industry. Carburizing is a thermo-chemical treatment essential for improving the surface hardness and resistance to fatigue and mechanical wear of critical components used in the helicopters produced by Leonardo Helicopters. The core of the thesis is dedicated to addressing recurring issues related to inadequate carburizing depth, with a particular emphasis on a vital component: the free-wheel hub made of Pyrowear-53 material. These non-conformities entail significant costs associated with quality issues, production delays, and costly waste. The thesis aims to address recurring issues of unsatisfactory carburizing depth, with a focus on Pyrowear-53 material components, initially concentrating on the element most prone to non-conformities, specifically the free-wheel hub, and subsequently on a variety of other components. These non-conformities result in significant costs related to quality, extended production times, and costly waste. The thesis aims to stabilize the carburizing process by meticulously identifying the critical parameters that significantly influence carburizing depth, employing the methodology of continuous quality improvement. This engineering methodology attempts to achieve results that meet expectations, significantly reducing costs coming from non-conformities, production delays, and waste, thus making a tangible contribution to the overall improvement of the production process at Leonardo Helicopters.
CARLANA, MAURO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
19-dic-2023
2022/2023
Questo capitolo introduce un'azienda di rilevanza internazionale, Leonardo Elicotteri, e la sede specifica di produzione localizzata a Cascina Costa, focalizzandosi sulle attività svolte in quest'area. In particolare, la tesi si concentra sull'analisi e lo studio del processo di carbocementazione, un aspetto cruciale all'interno dell'industria elicotteristica. La carbocementazione è un trattamento termo-chimico essenziale per migliorare la durezza superficiale e la resistenza a fatica ed usura di componenti critici all'interno delle trasmissioni degli elicotteri prodotti da Leonardo Elicotteri. L'obiettivo della tesi è affrontare problemi ricorrenti di profondità di cementazione non soddisfacente, concentrandosi su componenti in materiale Pyrowear-53. In particolare inizialmente sull’elemento maggiormente soggetto a non conformità, ovvero il perno ruota libera, e successivamente su una varietà di altri componenti. Queste non conformità comportano costi significativi legati alla qualità, tempi di produzione prolungati e scarti costosi. La tesi si propone di stabilizzare il processo di carbocementazione, identificando in modo meticoloso i parametri critici che influenzano negativamente la profondità di cementazione. L'analisi si basa sull’utilizzo della metodologia del continuo miglioramento della qualità; dunque sullo studio approfondito delle condizioni storiche di produzione del componente, coinvolgendo una serie di campioni per confermare le conclusioni iniziali e individuare eventuali problemi analoghi di profondità di cementazione. Questa metodologia ingegneristica mira a ottenere risultati conformi alle aspettative, riducendo in modo significativo i costi derivanti da non conformità, ritardi nella catena produttiva e scarti, contribuendo in modo tangibile al miglioramento generale del processo di produzione presso Leonardo Elicotteri.
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