“Learning and innovation go hand in hand. The arrogance of success is to think that what you did yesterday will be sufficient for tomorrow.” – William Pollard Platforms have become increasingly significant in recent decades, enabling companies to emerge, expand, and go global by leveraging network effects and other platform key characteristics. However, established companies, once considered "incumbents", have also adopted Platform Thinking to become “agile”. Airbnb and Amazon represent two of the most classic and renowned cases: the former was born as a platform, while the latter has embraced Platform Thinking and both are now leaders in their respective markets. This work contributes to research on Platform Thinking through the analysis of fifteen platforms, examining their evolution using the case-analysis technique. The companies analysed throughout this document will be referred to as “Born-as-a-Platform”, signifying businesses that are born with a digital platform Business Model and maintain this model at the core of their business throughout their evolutionary history. The aim of this research is not to explore how Platform Thinking can transform traditional linear value chain companies into platform-based Business Models in pursuit of greater effectiveness and efficiency. This topic, though intriguing, has been extensively addressed by scholars in the field. Instead, this research focuses on investigating how these platforms managed to emerge, survive, innovate, grow, and, most importantly, maintain market dominance over the years, mapping and examining the stages of their evolution. The analytical framework proposed by Trabucchi and Buganza in the book “PLATFORM THINKING – READ the past. WRITE the future” has been expanded to ensure its adaptability to all types of companies, considering characteristics related to the world of platforms and valid for analysis. Through a longitudinal case-by-case study and subsequent cross-case analysis, this document also sought to identify recurring patterns, similarities, and differences within the various evolutionary stories, uncovering evidence of imitation strategies among companies within the same industry.

"Apprendimento e innovazione vanno di pari passo. L'arroganza del successo consiste nel pensare che ciò che hai fatto ieri sarà sufficiente per domani." – William Pollard Le piattaforme sono diventate sempre più importanti negli ultimi decenni, consentendo alle aziende di nascere, espandersi e diventare globali sfruttando i network effects e altre caratteristiche chiave delle piatteforme. Tuttavia, le aziende consolidate, una volta considerate "incumbent", hanno a loro volta adottato il Platform Thinking per diventare “agili”. Airbnb e Amazon rappresentano due dei casi più classici e celebri: la prima è nata come piattaforma, mentre la seconda ha abbracciato il Platform Thinking e ora sono entrambe leader nei rispettivi mercati. Questo lavoro contribuisce alla ricerca sul Platform Thinking attraverso l'analisi di quindici piattaforme, esaminando la loro evoluzione attraverso l'uso della tecnica del case-analysis. Le aziende analizzate saranno definite in tutto il documento come "Born-as-a-Platform", ovvero aziende che nascono con un Modello di Business basato su una piattaforma digitale e mantengono questo modello al centro del loro business per tutta la loro storia evolutiva. Lo scopo della ricerca non è vedere come il Platform Thinking possa trasformare aziende tradizionali con una catena del valore lineare in un modello di business basato su una piattaforma, alla ricerca di maggiore efficacia ed efficienza. Questo argomento, anche se interessante, è stato trattato ampiamente dagli studiosi del settore. Questa ricerca si concentra invece sull'indagine di come queste piattaforme siano riuscite a nascere, sopravvivere, innovare, crescere e, soprattutto, mantenere una posizione di dominio nel mercato nel corso degli anni, mappando ed esaminando le fasi della loro evoluzione. La matrice di analisi proposta da Trabucchi e Buganza nel libro "PLATFORM THINKING – READ the past. WRITE the future" è stata ampliata per garantirne l'adattabilità a tutte le tipologie di aziende, tenendo conto anche delle caratteristiche tangenti al mondo delle piattaforme e valide per l'analisi. Attraverso un'analisi longitudinale caso per caso e un'analisi incrociata successiva, questo documento ha anche cercato ricorrenze, similitudini e differenze all'interno delle diverse storie evolutive, rilevando evidenze di strategie di imitazione tra aziende appartenenti alla stessa industria.

Born-as-a-Platform Innovation Strategies: Insights in the Platform Thinking Realm

BORGONOVO, MATTEO;Falco, Tommaso
2022/2023

Abstract

“Learning and innovation go hand in hand. The arrogance of success is to think that what you did yesterday will be sufficient for tomorrow.” – William Pollard Platforms have become increasingly significant in recent decades, enabling companies to emerge, expand, and go global by leveraging network effects and other platform key characteristics. However, established companies, once considered "incumbents", have also adopted Platform Thinking to become “agile”. Airbnb and Amazon represent two of the most classic and renowned cases: the former was born as a platform, while the latter has embraced Platform Thinking and both are now leaders in their respective markets. This work contributes to research on Platform Thinking through the analysis of fifteen platforms, examining their evolution using the case-analysis technique. The companies analysed throughout this document will be referred to as “Born-as-a-Platform”, signifying businesses that are born with a digital platform Business Model and maintain this model at the core of their business throughout their evolutionary history. The aim of this research is not to explore how Platform Thinking can transform traditional linear value chain companies into platform-based Business Models in pursuit of greater effectiveness and efficiency. This topic, though intriguing, has been extensively addressed by scholars in the field. Instead, this research focuses on investigating how these platforms managed to emerge, survive, innovate, grow, and, most importantly, maintain market dominance over the years, mapping and examining the stages of their evolution. The analytical framework proposed by Trabucchi and Buganza in the book “PLATFORM THINKING – READ the past. WRITE the future” has been expanded to ensure its adaptability to all types of companies, considering characteristics related to the world of platforms and valid for analysis. Through a longitudinal case-by-case study and subsequent cross-case analysis, this document also sought to identify recurring patterns, similarities, and differences within the various evolutionary stories, uncovering evidence of imitation strategies among companies within the same industry.
TRABUCCHI, DANIEL
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
19-dic-2023
2022/2023
"Apprendimento e innovazione vanno di pari passo. L'arroganza del successo consiste nel pensare che ciò che hai fatto ieri sarà sufficiente per domani." – William Pollard Le piattaforme sono diventate sempre più importanti negli ultimi decenni, consentendo alle aziende di nascere, espandersi e diventare globali sfruttando i network effects e altre caratteristiche chiave delle piatteforme. Tuttavia, le aziende consolidate, una volta considerate "incumbent", hanno a loro volta adottato il Platform Thinking per diventare “agili”. Airbnb e Amazon rappresentano due dei casi più classici e celebri: la prima è nata come piattaforma, mentre la seconda ha abbracciato il Platform Thinking e ora sono entrambe leader nei rispettivi mercati. Questo lavoro contribuisce alla ricerca sul Platform Thinking attraverso l'analisi di quindici piattaforme, esaminando la loro evoluzione attraverso l'uso della tecnica del case-analysis. Le aziende analizzate saranno definite in tutto il documento come "Born-as-a-Platform", ovvero aziende che nascono con un Modello di Business basato su una piattaforma digitale e mantengono questo modello al centro del loro business per tutta la loro storia evolutiva. Lo scopo della ricerca non è vedere come il Platform Thinking possa trasformare aziende tradizionali con una catena del valore lineare in un modello di business basato su una piattaforma, alla ricerca di maggiore efficacia ed efficienza. Questo argomento, anche se interessante, è stato trattato ampiamente dagli studiosi del settore. Questa ricerca si concentra invece sull'indagine di come queste piattaforme siano riuscite a nascere, sopravvivere, innovare, crescere e, soprattutto, mantenere una posizione di dominio nel mercato nel corso degli anni, mappando ed esaminando le fasi della loro evoluzione. La matrice di analisi proposta da Trabucchi e Buganza nel libro "PLATFORM THINKING – READ the past. WRITE the future" è stata ampliata per garantirne l'adattabilità a tutte le tipologie di aziende, tenendo conto anche delle caratteristiche tangenti al mondo delle piattaforme e valide per l'analisi. Attraverso un'analisi longitudinale caso per caso e un'analisi incrociata successiva, questo documento ha anche cercato ricorrenze, similitudini e differenze all'interno delle diverse storie evolutive, rilevando evidenze di strategie di imitazione tra aziende appartenenti alla stessa industria.
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