This thesis aims to analyse some of the aspects that characterise the disco and clubbing experience in order to hypothesise design frames aimed at improving this experience. In particular, the target considered by the research is Generation Z, i.e. that generation born between the mid-1990s and the early 2000s, which was affected by the global COVID-19 pandemic during their adolescence and youth Through documentary research, the essence of the discotheque as a place is initially investigated, drawing on case studies from the Italian scene and literature on the subject, focusing on what constituent elements make a discotheque such. Subsequently, through quantitative research, user-generated content and qualitative research, data are collected from a sample of club-goers belonging to Generation Z in order to understand their perspectives, expectations and preferences regarding the club and clubbing experience. The impact of new technologies and digital platforms on socialising and event organisation is also considered. Finally, the research results provide the basis for the identification of a set of design frameworks that take into account the needs and desires of the users. In conclusion, this thesis aims to contribute to the understanding of how the nightclub and clubbing experience can evolve and adapt to new generations, offering insights for an improved service that is able to meet the needs of Generation Z and create new opportunities for nightlife entertainment.

La tesi si propone di analizzare alcuni degli aspetti che caratterizzano l’esperienza della discoteca e del clubbing al fine di ipotizzare dei frame progettuali volti a migliorare tale esperienza. In particolare, il target considerato dalla ricerca è la Generazione Z, ossia quella generazione nata tra la metà degli anni ‘90 e i primi anni 2000, che ha risentito della pandemia globale COVID-19 durante la propria adolescenza e giovinezza Attraverso una ricerca documentale, inizialmente viene indagata l’essenza della discoteca come luogo, basandosi su casi studio del panorama italiano e letteratura in merito, concentrandosi su quali sono gli elementi costitutivi che rendono la discoteca tale. Successivamente, tramite una ricerca quantitativa, contenuti generati dagli utenti e una ricerca qualitativa, vengono raccolti dati da un campione di club-goers appartenenti alla Generazione Z, al fine di comprendere le loro prospettive, le aspettative e le preferenze in merito all’esperienza della discoteca e del clubbing. Viene considerato anche l’impatto delle nuove tecnologie e delle piattaforme digitali sulla socializzazione e sull’organizzazione di eventi. Infine, i risultati della ricerca forniscono la base per l’individuazione di una serie di frame progettiali che tengano conto delle esigenze e dei desideri degli utenti. In conclusione, questa tesi si propone di contribuire alla comprensione di come l’esperienza della discoteca e del clubbing può evolvere e adattarsi alle nuove generazioni, offrendo spunti per un servizio migliorato che sia in grado di rispondere alle esigenze della generazione Z e creare nuove opportunità per l’intrattenimento notturno.

La discoteca: linee guida per migliorare l'esperienza : un approfondimento sul contesto italiano e sulla Generazione Z per favorire l'utilizzo responsabile delle nuove tecnologie e migliorare l'esperienza utente

Alessandrini, Giulio
2022/2023

Abstract

This thesis aims to analyse some of the aspects that characterise the disco and clubbing experience in order to hypothesise design frames aimed at improving this experience. In particular, the target considered by the research is Generation Z, i.e. that generation born between the mid-1990s and the early 2000s, which was affected by the global COVID-19 pandemic during their adolescence and youth Through documentary research, the essence of the discotheque as a place is initially investigated, drawing on case studies from the Italian scene and literature on the subject, focusing on what constituent elements make a discotheque such. Subsequently, through quantitative research, user-generated content and qualitative research, data are collected from a sample of club-goers belonging to Generation Z in order to understand their perspectives, expectations and preferences regarding the club and clubbing experience. The impact of new technologies and digital platforms on socialising and event organisation is also considered. Finally, the research results provide the basis for the identification of a set of design frameworks that take into account the needs and desires of the users. In conclusion, this thesis aims to contribute to the understanding of how the nightclub and clubbing experience can evolve and adapt to new generations, offering insights for an improved service that is able to meet the needs of Generation Z and create new opportunities for nightlife entertainment.
ARC III - Scuola del Design
19-dic-2023
2022/2023
La tesi si propone di analizzare alcuni degli aspetti che caratterizzano l’esperienza della discoteca e del clubbing al fine di ipotizzare dei frame progettuali volti a migliorare tale esperienza. In particolare, il target considerato dalla ricerca è la Generazione Z, ossia quella generazione nata tra la metà degli anni ‘90 e i primi anni 2000, che ha risentito della pandemia globale COVID-19 durante la propria adolescenza e giovinezza Attraverso una ricerca documentale, inizialmente viene indagata l’essenza della discoteca come luogo, basandosi su casi studio del panorama italiano e letteratura in merito, concentrandosi su quali sono gli elementi costitutivi che rendono la discoteca tale. Successivamente, tramite una ricerca quantitativa, contenuti generati dagli utenti e una ricerca qualitativa, vengono raccolti dati da un campione di club-goers appartenenti alla Generazione Z, al fine di comprendere le loro prospettive, le aspettative e le preferenze in merito all’esperienza della discoteca e del clubbing. Viene considerato anche l’impatto delle nuove tecnologie e delle piattaforme digitali sulla socializzazione e sull’organizzazione di eventi. Infine, i risultati della ricerca forniscono la base per l’individuazione di una serie di frame progettiali che tengano conto delle esigenze e dei desideri degli utenti. In conclusione, questa tesi si propone di contribuire alla comprensione di come l’esperienza della discoteca e del clubbing può evolvere e adattarsi alle nuove generazioni, offrendo spunti per un servizio migliorato che sia in grado di rispondere alle esigenze della generazione Z e creare nuove opportunità per l’intrattenimento notturno.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/214597