The luxury market is one of the richest and most profitable sectors in any economy. The objective of companies in this sector is to provide consumers with intangible benefits, in addition to material ones, in the form of prestige, recognition, or achievement of high social status. In contemporary times, brand image and emotional appeal are increasingly important in customer perception and have become essential aspects for effective market positioning. Specifically, the luxury skincare market is a segment of the cosmetic industry targeting high-income consumers seeking high- quality and prestigious skincare products. These products are designed to offer exceptional results and an experience that goes beyond the basic functionality of the product. In recent years, the market has experienced strong growth, attributable to changes in consumer habits. Simultaneously, sustainability has gained increasing importance as a widely discussed research area, emerging as a megatrend, and influencing the behaviour of governments and organizations (Lubin & Esty, 2014). The objective of this paper is to create an effective marketing plan for a brand aiming to establish itself in the current luxury skincare market. It is crucial for the brand to fully convey values and principles of exclusivity, preciousness, and, above all, a connection with nature and environmental sustainability. The research is conducted on a real case, namely a new anti-aging cream based on the Dubai's national plant, created in collaboration with the Department of Biology at the University of Milano- Bicocca. The research addresses the growing need for sustainable practices in the luxury sector, examining consumer behaviour and preferences towards brands in the market. It analyses how much people appreciate brands' commitment to eco- sustainability and eco-friendly formulations. The research approach is a mixed one. Qualitative methods such as interviews and analysis of documents and real cases, and quantitative methods like surveys and statistical data analysis were used.
Il mercato del lusso fa parte di uno dei settori più ricchi e redditizi di qualsiasi economia. L'obiettivo delle aziende di questo settore è fornire ai consumatori benefici intangibili, oltre a quelli materiali, sotto forma di prestigio, riconoscimento o raggiungimento di uno status sociale elevato. In epoca contemporanea, l'immagine del marchio e il richiamo emotivo stanno acquisendo sempre più importanza nella percezione dei clienti e stanno diventando aspetti cruciali per un efficace posizionamento sul mercato. In particolare, il mercato della cura della pelle di lusso è un segmento dell'industria cosmetica che si rivolge a consumatori ad alto reddito che cercano prodotti di alta qualità e prestigio per la cura della pelle. Questi prodotti sono progettati per offrire risultati eccezionali e un'esperienza che va oltre la funzionalità di base del prodotto. Negli ultimi anni, il mercato ha registrato una forte crescita, attribuibile ai mutamenti nelle abitudini dei consumatori. Parallelamente, la sostenibilità ha assunto un'importanza sempre maggiore come ambito di ricerca ampiamente discusso emergendo come un megatrend e influenzando la condotta di governi e organizzazioni (Lubin & Esty, 2014). L'obiettivo dell’elaborato è creare un piano di marketing efficace per un marchio che possa affermarsi nell'attuale mercato dei trattamenti di lusso per la pelle. È importante che il marchio trasmetta pienamente i valori e i principi di esclusività, preziosità, ma soprattutto contatto con la natura e sostenibilità ambientale. La ricerca è condotta su un caso reale, ovvero una nuova crema anti-invecchiamento basata sulla pianta nazionale di Dubai creata in collaborazione con il Dipartimento di Biologia dell’università Bicocca di Milano. La ricerca affronta la crescente necessità di pratiche sostenibili nel settore del lusso ed esamina il comportamento e le preferenze dei consumatori nei confronti dei marchi che operano nel mercato, analizzando quanto le persone apprezzino l'interesse dei marchi per l'ecosostenibilità e le formulazioni eco- compatibili. L'approccio di ricerca è misto. Sono stati utilizzati metodi qualitativi come interviste e analisi di documenti e casi reali, e metodi quantitativi come indagini e analisi statistiche di dati.
A marketing plan for a new skincare cream based on the Dubai national plant
Colombo, Sara
2022/2023
Abstract
The luxury market is one of the richest and most profitable sectors in any economy. The objective of companies in this sector is to provide consumers with intangible benefits, in addition to material ones, in the form of prestige, recognition, or achievement of high social status. In contemporary times, brand image and emotional appeal are increasingly important in customer perception and have become essential aspects for effective market positioning. Specifically, the luxury skincare market is a segment of the cosmetic industry targeting high-income consumers seeking high- quality and prestigious skincare products. These products are designed to offer exceptional results and an experience that goes beyond the basic functionality of the product. In recent years, the market has experienced strong growth, attributable to changes in consumer habits. Simultaneously, sustainability has gained increasing importance as a widely discussed research area, emerging as a megatrend, and influencing the behaviour of governments and organizations (Lubin & Esty, 2014). The objective of this paper is to create an effective marketing plan for a brand aiming to establish itself in the current luxury skincare market. It is crucial for the brand to fully convey values and principles of exclusivity, preciousness, and, above all, a connection with nature and environmental sustainability. The research is conducted on a real case, namely a new anti-aging cream based on the Dubai's national plant, created in collaboration with the Department of Biology at the University of Milano- Bicocca. The research addresses the growing need for sustainable practices in the luxury sector, examining consumer behaviour and preferences towards brands in the market. It analyses how much people appreciate brands' commitment to eco- sustainability and eco-friendly formulations. The research approach is a mixed one. Qualitative methods such as interviews and analysis of documents and real cases, and quantitative methods like surveys and statistical data analysis were used.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2023_12_Colombo_Executive Summary_02.pdf
non accessibile
Dimensione
1.38 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.38 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2023_12_Colombo_Tesi_01.pdf
non accessibile
Dimensione
19.55 MB
Formato
Adobe PDF
|
19.55 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/214616