Existing literature has studied the relevance of the relationship between cultural participation and life satisfaction. However, previous research has shown a discordance of outcomes, resulting from the simultaneous consideration of heterogeneous activities, and a significant lack of research focusing specifically on active participation has been observed. Moreover, the relationship has been analysed with no interest in understanding how it is influenced by family background, despite this factor appears as deeply related to both cultural participation and life satisfaction. Therefore, the research questions addressed in this research are what is the relationship between an individual's active cultural participation and their life satisfaction and what is the role of the individual's family background in affecting such relation. To answer these questions, a dataset representative of the Italian population, resulting from a survey conducted by Osservatorio Innovazione Digitale per la Cultura in collaboration with Demoskopica, has been used. The analysis reveals that there is a positive linear relationship between literary and visual cultural activities i.e., painting, drawing, sculpting, writing, and reading, and physical performance cultural activities i.e., dancing and acting, and LS. In contrast, musical cultural activities i.e., singing, playing an instrument and writing music, and multimedia cultural activities i.e., photography and creating video content, do not have any significant association with life satisfaction. Furthermore, only if physical performance cultural activities are practiced, family background will impact their relationship with life satisfaction. In such case, the overall effect of participation on life satisfaction is lower when family background is higher. It appears that participation in activities such as dance and acting is particularly valuable for those from lower family backgrounds. Policies should favour activity groups that demonstrate a positive relationship between participation and life satisfaction. Interventions should concentrate even more on activities where the relationship between participation and life satisfaction is influenced by family background, particularly exploring scenarios in which lower family background correlates with a higher impact of participation on life satisfaction. Thus, according to this research results, policies should focus on and promote literary and visual cultural activities and, with particular commitment, physical performance cultural activities.

La letteratura esistente ha studiato la rilevanza della relazione tra partecipazione culturale e soddisfazione di vita. Tuttavia, ricerche precedenti hanno mostrato risultati discordanti, derivanti dalla considerazione simultanea di attività eterogenee, e si è osservata una significativa carenza di studi focalizzati specificamente sulla partecipazione attiva. Inoltre, la relazione è stata analizzata senza interesse nel comprendere come sia influenzata dal background familiare dell'individuo, nonostante questo fattore appaia profondamente correlato sia alla partecipazione culturale che alla soddisfazione di vita. Pertanto, le domande di ricerca affrontate sono quale sia la relazione tra la partecipazione culturale attiva di un individuo e la sua soddisfazione di vita, e quale sia il ruolo del background familiare dell'individuo nell'influenzare tale relazione. Per rispondere a queste domande, è stato utilizzato un dataset rappresentativo della popolazione italiana, risultante da un’indagine condotta dall'Osservatorio Innovazione Digitale per la Cultura in collaborazione con Demoskopica. L'analisi rivela che esiste una relazione lineare positiva tra attività culturali letterarie e visive, cioè pittura, disegno, scultura, scrittura e lettura, e attività culturali di performance fisica, cioè danza e recitazione, e la soddisfazione di vita. Al contrario, le attività culturali musicali, come cantare, suonare uno strumento e scrivere musica, e le attività culturali multimediali, come la fotografia e la creazione di contenuti video, non hanno alcuna associazione significativa con la soddisfazione di vita. Inoltre, solo se si praticano attività culturali di performance fisica, il background familiare avrà un impatto sulla loro relazione con la soddisfazione di vita. In questo caso, l'effetto complessivo della partecipazione sulla soddisfazione nella vita è minore quando il background familiare è più elevato. Sembra che la partecipazione ad attività come danza e recitazione sia quindi particolarmente preziosa per coloro che provengono da contesti familiari più svantaggiati. Le politiche dovrebbero favorire gruppi di attività che dimostrano una relazione positiva tra partecipazione e soddisfazione nella vita. Gli interventi dovrebbero concentrarsi ancor più sulle attività in cui la relazione tra partecipazione e soddisfazione nella vita è influenzata dal background familiare, esplorando in particolare scenari in cui un contesto familiare più svantaggiato si correla con un impatto maggiore della partecipazione sulla soddisfazione nella vita. Pertanto, secondo i risultati di questa ricerca, le politiche dovrebbero promuovere attività culturali letterarie e visive e, con impegno particolare, attività culturali di performance fisica.

The effect of active cultural participation on life satisfaction: an investigation in Italy

Stecchini, Sara
2022/2023

Abstract

Existing literature has studied the relevance of the relationship between cultural participation and life satisfaction. However, previous research has shown a discordance of outcomes, resulting from the simultaneous consideration of heterogeneous activities, and a significant lack of research focusing specifically on active participation has been observed. Moreover, the relationship has been analysed with no interest in understanding how it is influenced by family background, despite this factor appears as deeply related to both cultural participation and life satisfaction. Therefore, the research questions addressed in this research are what is the relationship between an individual's active cultural participation and their life satisfaction and what is the role of the individual's family background in affecting such relation. To answer these questions, a dataset representative of the Italian population, resulting from a survey conducted by Osservatorio Innovazione Digitale per la Cultura in collaboration with Demoskopica, has been used. The analysis reveals that there is a positive linear relationship between literary and visual cultural activities i.e., painting, drawing, sculpting, writing, and reading, and physical performance cultural activities i.e., dancing and acting, and LS. In contrast, musical cultural activities i.e., singing, playing an instrument and writing music, and multimedia cultural activities i.e., photography and creating video content, do not have any significant association with life satisfaction. Furthermore, only if physical performance cultural activities are practiced, family background will impact their relationship with life satisfaction. In such case, the overall effect of participation on life satisfaction is lower when family background is higher. It appears that participation in activities such as dance and acting is particularly valuable for those from lower family backgrounds. Policies should favour activity groups that demonstrate a positive relationship between participation and life satisfaction. Interventions should concentrate even more on activities where the relationship between participation and life satisfaction is influenced by family background, particularly exploring scenarios in which lower family background correlates with a higher impact of participation on life satisfaction. Thus, according to this research results, policies should focus on and promote literary and visual cultural activities and, with particular commitment, physical performance cultural activities.
LEROUGE, ROMAIN
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
19-dic-2023
2022/2023
La letteratura esistente ha studiato la rilevanza della relazione tra partecipazione culturale e soddisfazione di vita. Tuttavia, ricerche precedenti hanno mostrato risultati discordanti, derivanti dalla considerazione simultanea di attività eterogenee, e si è osservata una significativa carenza di studi focalizzati specificamente sulla partecipazione attiva. Inoltre, la relazione è stata analizzata senza interesse nel comprendere come sia influenzata dal background familiare dell'individuo, nonostante questo fattore appaia profondamente correlato sia alla partecipazione culturale che alla soddisfazione di vita. Pertanto, le domande di ricerca affrontate sono quale sia la relazione tra la partecipazione culturale attiva di un individuo e la sua soddisfazione di vita, e quale sia il ruolo del background familiare dell'individuo nell'influenzare tale relazione. Per rispondere a queste domande, è stato utilizzato un dataset rappresentativo della popolazione italiana, risultante da un’indagine condotta dall'Osservatorio Innovazione Digitale per la Cultura in collaborazione con Demoskopica. L'analisi rivela che esiste una relazione lineare positiva tra attività culturali letterarie e visive, cioè pittura, disegno, scultura, scrittura e lettura, e attività culturali di performance fisica, cioè danza e recitazione, e la soddisfazione di vita. Al contrario, le attività culturali musicali, come cantare, suonare uno strumento e scrivere musica, e le attività culturali multimediali, come la fotografia e la creazione di contenuti video, non hanno alcuna associazione significativa con la soddisfazione di vita. Inoltre, solo se si praticano attività culturali di performance fisica, il background familiare avrà un impatto sulla loro relazione con la soddisfazione di vita. In questo caso, l'effetto complessivo della partecipazione sulla soddisfazione nella vita è minore quando il background familiare è più elevato. Sembra che la partecipazione ad attività come danza e recitazione sia quindi particolarmente preziosa per coloro che provengono da contesti familiari più svantaggiati. Le politiche dovrebbero favorire gruppi di attività che dimostrano una relazione positiva tra partecipazione e soddisfazione nella vita. Gli interventi dovrebbero concentrarsi ancor più sulle attività in cui la relazione tra partecipazione e soddisfazione nella vita è influenzata dal background familiare, esplorando in particolare scenari in cui un contesto familiare più svantaggiato si correla con un impatto maggiore della partecipazione sulla soddisfazione nella vita. Pertanto, secondo i risultati di questa ricerca, le politiche dovrebbero promuovere attività culturali letterarie e visive e, con impegno particolare, attività culturali di performance fisica.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/214617