Traceability is gaining attention in the agrifood sector global trends lately, and the goal of this thesis was investigating how to employ this concept in a business model (BM), determining the crucial features needed as well. Firstly, a review of the state of art exposed some theoretical spread patterns and archetypes as basis of such BM. From the theoretical results, fully resumed in a proper table filled with design options from the literature, the investigation turns towards existing companies. Firstly, the Research Question was presented, and, secondly, the Methodology for the data collection and processing was reported. To select existing companies to be analysed, a two sections database was scanned. In the first section, companies adopting traceability as core business aspect were picked (two companies). In the second section, six additional companies were picked by excluding the ones operating in a specific food sector and outside the EU. The eight companies were investigated to obtain the minimum requirements and nice-to-have features for a BM. On the other hand, specific design options related to traceability were presented. The relevance of these two outputs should be meant as the identification of a structure (possible BM design options) basing on four main dimensions (Value Proposition, Value Delivery, Value Creation, and Value Capture) to be adapted to the specific focus of this thesis which verts on traceability. In addition, these results were discussed to identify propositions providing guidelines for the design of possible BMs adopting traceability as core aspect, minding the features obtained from the research. Therefore, a BM should a) deliver of traceability services through user friendly platforms together with mobile versions to allow more and more personnel to use them; b) be strategically address to meet the requirements of the customers to consequently create a need to be satisfied, as the concept of traceability is still emerging in the market; c) exploit the strong benefits for the logistics section from proper tracking records by a network optimization, avoiding useless shifts of goods; d) exploit the customers’ perception boost of the products from the sense of transparency; e) offer customizable subscription packages and fees to the customers, and fees should be proportional to the income generated by the services themselves. Practical and theoretical implications were offered, together with limitations of this work which suggest potential further research.

La tracciabilità sta recentemente guadagnando attenzione nei trend globali del settore agroalimentare, e l'obiettivo di questa tesi era analizzare come impiegare questo concetto in un modello di business (MB), determinandone anche le caratteristiche cruciali necessarie. In primo luogo, una revisione dello stato dell'arte ha esposto alcuni modelli e archetipi teorici diffusi come base di tali MB. Dai risultati teorici, interamente ripresi in un’adeguata tabella riempita con opzioni di design provenienti dalla letteratura, l’analisi passa a aziende esistenti. In prima istanza, è stata presentato l’obiettivo della ricerca e, in seconda istanza, è stata riportata la metodologia per la raccolta e l'elaborazione dei dati. Per selezionare le aziende esistenti da analizzare, è stato esaminato un database in due sezioni. Nella prima sezione sono state selezionate le aziende che adottano la tracciabilità come principale aspetto di business (due aziende). Nella seconda sezione, altre sei società sono state selezionate, escludendo quelle operanti in un settore alimentare specifico e al di fuori dell'UE. Le otto aziende sono state analizzate per ottenere i requisiti minimi e le caratteristiche utili per un MB. Inoltre, sono state presentate delle opzioni di design specifiche relative alla tracciabilità. La rilevanza di questi due output dovrebbe essere intesa come l'identificazione di una struttura (possibili opzioni di design per un modello di business) basata su quattro dimensioni principali (Value Proposition, Value Delivery, Value Creation e Value Capture) da essere adattata al focus specifico di questa tesi, cioè la tracciabilità. Inoltre, questi risultati sono stati discussi per identificare proposizioni che fornissero linee guida per il design di possibili MB che adottano la tracciabilità come aspetto centrale, tenendo conto delle caratteristiche ottenute dalla ricerca. Pertanto, un MB dovrebbe a) fornire servizi di tracciabilità attraverso piattaforme di facile utilizzo insieme a versioni mobile per consentire a sempre più personale di utilizzarli; b) essere strategicamente indirizzato per rispettare i requisiti della domanda e per creare di conseguenza una necessità da soddisfare, dato che il concetto di tracciabilità è ancora emergente nel mercato; c) sfruttare i forti benefit nel ramo logistico dati da un corretto tracciamento per un’ottimizzazione del network, evitando spostamenti di merce inutili; d) sfruttare il miglioramento della percezione dei prodotti da parte dei clienti data dal senso di trasparenza; e) offrire pacchetti di abbonamento modulabili ai clienti, il cui costo dovrebbe essere proporzionale ai guadagni generati dai servizi stessi. Implicazioni teoriche e pratiche, insieme a limiti e possibili future ricerche sono infine presentate.

Traceability in the Agrifood sector: business models design options and most relevant features

Crotti, Edoardo
2022/2023

Abstract

Traceability is gaining attention in the agrifood sector global trends lately, and the goal of this thesis was investigating how to employ this concept in a business model (BM), determining the crucial features needed as well. Firstly, a review of the state of art exposed some theoretical spread patterns and archetypes as basis of such BM. From the theoretical results, fully resumed in a proper table filled with design options from the literature, the investigation turns towards existing companies. Firstly, the Research Question was presented, and, secondly, the Methodology for the data collection and processing was reported. To select existing companies to be analysed, a two sections database was scanned. In the first section, companies adopting traceability as core business aspect were picked (two companies). In the second section, six additional companies were picked by excluding the ones operating in a specific food sector and outside the EU. The eight companies were investigated to obtain the minimum requirements and nice-to-have features for a BM. On the other hand, specific design options related to traceability were presented. The relevance of these two outputs should be meant as the identification of a structure (possible BM design options) basing on four main dimensions (Value Proposition, Value Delivery, Value Creation, and Value Capture) to be adapted to the specific focus of this thesis which verts on traceability. In addition, these results were discussed to identify propositions providing guidelines for the design of possible BMs adopting traceability as core aspect, minding the features obtained from the research. Therefore, a BM should a) deliver of traceability services through user friendly platforms together with mobile versions to allow more and more personnel to use them; b) be strategically address to meet the requirements of the customers to consequently create a need to be satisfied, as the concept of traceability is still emerging in the market; c) exploit the strong benefits for the logistics section from proper tracking records by a network optimization, avoiding useless shifts of goods; d) exploit the customers’ perception boost of the products from the sense of transparency; e) offer customizable subscription packages and fees to the customers, and fees should be proportional to the income generated by the services themselves. Practical and theoretical implications were offered, together with limitations of this work which suggest potential further research.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
19-dic-2023
2022/2023
La tracciabilità sta recentemente guadagnando attenzione nei trend globali del settore agroalimentare, e l'obiettivo di questa tesi era analizzare come impiegare questo concetto in un modello di business (MB), determinandone anche le caratteristiche cruciali necessarie. In primo luogo, una revisione dello stato dell'arte ha esposto alcuni modelli e archetipi teorici diffusi come base di tali MB. Dai risultati teorici, interamente ripresi in un’adeguata tabella riempita con opzioni di design provenienti dalla letteratura, l’analisi passa a aziende esistenti. In prima istanza, è stata presentato l’obiettivo della ricerca e, in seconda istanza, è stata riportata la metodologia per la raccolta e l'elaborazione dei dati. Per selezionare le aziende esistenti da analizzare, è stato esaminato un database in due sezioni. Nella prima sezione sono state selezionate le aziende che adottano la tracciabilità come principale aspetto di business (due aziende). Nella seconda sezione, altre sei società sono state selezionate, escludendo quelle operanti in un settore alimentare specifico e al di fuori dell'UE. Le otto aziende sono state analizzate per ottenere i requisiti minimi e le caratteristiche utili per un MB. Inoltre, sono state presentate delle opzioni di design specifiche relative alla tracciabilità. La rilevanza di questi due output dovrebbe essere intesa come l'identificazione di una struttura (possibili opzioni di design per un modello di business) basata su quattro dimensioni principali (Value Proposition, Value Delivery, Value Creation e Value Capture) da essere adattata al focus specifico di questa tesi, cioè la tracciabilità. Inoltre, questi risultati sono stati discussi per identificare proposizioni che fornissero linee guida per il design di possibili MB che adottano la tracciabilità come aspetto centrale, tenendo conto delle caratteristiche ottenute dalla ricerca. Pertanto, un MB dovrebbe a) fornire servizi di tracciabilità attraverso piattaforme di facile utilizzo insieme a versioni mobile per consentire a sempre più personale di utilizzarli; b) essere strategicamente indirizzato per rispettare i requisiti della domanda e per creare di conseguenza una necessità da soddisfare, dato che il concetto di tracciabilità è ancora emergente nel mercato; c) sfruttare i forti benefit nel ramo logistico dati da un corretto tracciamento per un’ottimizzazione del network, evitando spostamenti di merce inutili; d) sfruttare il miglioramento della percezione dei prodotti da parte dei clienti data dal senso di trasparenza; e) offrire pacchetti di abbonamento modulabili ai clienti, il cui costo dovrebbe essere proporzionale ai guadagni generati dai servizi stessi. Implicazioni teoriche e pratiche, insieme a limiti e possibili future ricerche sono infine presentate.
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