System of Provision (SoP) is a valuable approach to analyze an infrastructure in a holistic view. This dissertation proposes SoP as a complementary approach to Cost-Benefit Analysis (CBA), the most widely used methodology for assessing the feasibility of a megaproject. SoP may also be useful to analyze how Circular Economy (CE) initiatives are implemented at the system level. However, the potential of the SoP for this type of analysis is not exploited. This dissertation explains how and why SoP can be a useful approach. This dissertation focuses on the analysis of Milan’s transport Socio-Technical system (ST-system), specifically on the case study of the M4 metro line. This dissertation utilizes a theoretical saturation for data collection to explore SoP, and a content analysis to examine CE strategies. This dissertation investigates how SoP can inform CBA and the decision-making process and how SoP can facilitate the analysis of CE initiatives within the Milan transport ST-system. The authors analyzed the M4 case study using CBA and then mapped and examined the transport provisioning system in Milan using SoP. The authors showed the complementarity of the two approaches, which are not one alternative to the other, but should be used together; in particular, the prior use of SoP over CBA provides important inputs to the latter and to the decision-maker. Secondly, the authors examined CE initiatives to identify which 10R strategies they refer to, both at European metro lines and Milan transport ST-system level. The low number of CE initiatives, identified in the M4 metro line, appeared in line with those of European metros. Finally, this dissertation showed how SoP could map CE initiatives in Milan’s transport ST-system to figure out between which agents there is collaboration in these practices, demonstrating that the system expands by acquiring new agents when moving towards a more circular system.

Il Sistema di Fornitura (SdF) è un valido approccio per analizzare un’infrastruttura in una visione olistica. Questa tesi propone l’SdF come approccio complementare all’Analisi Costi-Benefici (ACB), la metodologia più utilizzata per valutare la fattibilità di un megaprogetto. L’SdF può anche essere utile per analizzare come le iniziative di Economia Circolare (EC) vengono implementate a livello di sistema. Tuttavia, il potenziale dell’SdF per questo tipo di analisi non è sfruttato. Questa tesi spiega come e perché l’SdF può essere un approccio utile. La tesi si concentra sull’analisi del sistema Socio-Tecnico (sistema-ST) dei trasporti di Milano, in particolare sul caso studio della linea metropolitana M4. La tesi utilizza una saturazione teorica per la raccolta dei dati per esplorare l’SdF e un’analisi del contenuto per esaminare le strategie di EC. Questa tesi indaga come l’SdF possa informare l’ACB e il processo decisionale e come l’SdF possa facilitare l’analisi delle iniziative di EC all’interno del sistema-ST dei trasporti di Milano. Gli autori hanno analizzato il caso studio M4 utilizzando l’ACB e poi hanno mappato ed esaminato il sistema di fornitura dei trasporti a Milano utilizzando l’SdF. Gli autori hanno dimostrato la complementarietà dei due approcci, che non sono alternativi l’uno all’altro, ma dovrebbero essere utilizzati insieme; in particolare, l’uso precedente dell’SdF rispetto all’ACB fornisce importanti input a quest’ultima e al decisore. In secondo luogo, gli autori hanno esaminato le iniziative di EC per identificare le strategie 10R a cui fanno riferimento, sia a livello di linee metropolitane europee sia a livello di sistema-ST dei trasporti di Milano. Il basso numero di iniziative di EC, individuato nella linea metropolitana M4, è risultato in linea con quello delle metropolitane europee. Infine, questa tesi ha mostrato come l’SdF possa mappare le iniziative di EC nel sistema-ST dei trasporti di Milano per capire tra quali agenti vi sia collaborazione in queste pratiche, dimostrando che il sistema si espande acquisendo nuovi agenti quando si muove verso un sistema più circolare.

Unveiling the Potential of System of Provision in Analyzing Socio-Technical Systems: Milan M4 Case Study

Bollini, Luca;Caperna, Tommaso
2022/2023

Abstract

System of Provision (SoP) is a valuable approach to analyze an infrastructure in a holistic view. This dissertation proposes SoP as a complementary approach to Cost-Benefit Analysis (CBA), the most widely used methodology for assessing the feasibility of a megaproject. SoP may also be useful to analyze how Circular Economy (CE) initiatives are implemented at the system level. However, the potential of the SoP for this type of analysis is not exploited. This dissertation explains how and why SoP can be a useful approach. This dissertation focuses on the analysis of Milan’s transport Socio-Technical system (ST-system), specifically on the case study of the M4 metro line. This dissertation utilizes a theoretical saturation for data collection to explore SoP, and a content analysis to examine CE strategies. This dissertation investigates how SoP can inform CBA and the decision-making process and how SoP can facilitate the analysis of CE initiatives within the Milan transport ST-system. The authors analyzed the M4 case study using CBA and then mapped and examined the transport provisioning system in Milan using SoP. The authors showed the complementarity of the two approaches, which are not one alternative to the other, but should be used together; in particular, the prior use of SoP over CBA provides important inputs to the latter and to the decision-maker. Secondly, the authors examined CE initiatives to identify which 10R strategies they refer to, both at European metro lines and Milan transport ST-system level. The low number of CE initiatives, identified in the M4 metro line, appeared in line with those of European metros. Finally, this dissertation showed how SoP could map CE initiatives in Milan’s transport ST-system to figure out between which agents there is collaboration in these practices, demonstrating that the system expands by acquiring new agents when moving towards a more circular system.
DEI, GIACOMO
MIGNACCA, BENITO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
19-dic-2023
2022/2023
Il Sistema di Fornitura (SdF) è un valido approccio per analizzare un’infrastruttura in una visione olistica. Questa tesi propone l’SdF come approccio complementare all’Analisi Costi-Benefici (ACB), la metodologia più utilizzata per valutare la fattibilità di un megaprogetto. L’SdF può anche essere utile per analizzare come le iniziative di Economia Circolare (EC) vengono implementate a livello di sistema. Tuttavia, il potenziale dell’SdF per questo tipo di analisi non è sfruttato. Questa tesi spiega come e perché l’SdF può essere un approccio utile. La tesi si concentra sull’analisi del sistema Socio-Tecnico (sistema-ST) dei trasporti di Milano, in particolare sul caso studio della linea metropolitana M4. La tesi utilizza una saturazione teorica per la raccolta dei dati per esplorare l’SdF e un’analisi del contenuto per esaminare le strategie di EC. Questa tesi indaga come l’SdF possa informare l’ACB e il processo decisionale e come l’SdF possa facilitare l’analisi delle iniziative di EC all’interno del sistema-ST dei trasporti di Milano. Gli autori hanno analizzato il caso studio M4 utilizzando l’ACB e poi hanno mappato ed esaminato il sistema di fornitura dei trasporti a Milano utilizzando l’SdF. Gli autori hanno dimostrato la complementarietà dei due approcci, che non sono alternativi l’uno all’altro, ma dovrebbero essere utilizzati insieme; in particolare, l’uso precedente dell’SdF rispetto all’ACB fornisce importanti input a quest’ultima e al decisore. In secondo luogo, gli autori hanno esaminato le iniziative di EC per identificare le strategie 10R a cui fanno riferimento, sia a livello di linee metropolitane europee sia a livello di sistema-ST dei trasporti di Milano. Il basso numero di iniziative di EC, individuato nella linea metropolitana M4, è risultato in linea con quello delle metropolitane europee. Infine, questa tesi ha mostrato come l’SdF possa mappare le iniziative di EC nel sistema-ST dei trasporti di Milano per capire tra quali agenti vi sia collaborazione in queste pratiche, dimostrando che il sistema si espande acquisendo nuovi agenti quando si muove verso un sistema più circolare.
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