The paper deals with a fundamental aspect of emergency management plans for road tunnels. In particular, a method was implemented for the evaluation of alternative routes in case of impossibility of using a tunnel through a practicability index. Each itinerary is characterized by three practicability indices depending on the type of vehicle considered: light vehicle, heavy vehicle and vehicle transporting dangerous goods. This methodology is then applied to the real case of the Monza tunnel. After studying the territory and the context in which the infrastructure is located, some alternative routes to passing through the tunnel were identified and characterised, using the method defined previously.
L’elaborato tratta un aspetto fondamentale dei piani di gestione delle emergenze delle gallerie stradali. In particolare, si è implementato un metodo per la valutazione di percorsi alternativi in caso di impossibilità di utilizzo di una galleria attraverso un indice di praticabilità. Ogni itinerario viene caratterizzato da tre indici di praticabilità in funzione del tipo di veicolo considerato: veicolo leggero, veicolo pesante e veicolo che trasporta merci pericolose. Tale metodologia viene poi applicata al caso reale del tunnel di Monza. Dopo aver studiato il territorio e il contesto in cui si trova l’infrastruttura, si sono individuati e caratterizzati, utilizzando il metodo definito in precedenza, alcuni percorsi alternativi al passaggio nella galleria.
Indice di praticabilità per la valutazione di percorsi alternativi nei piani di emergenza delle gallerie stradali
Nana, Michele
2022/2023
Abstract
The paper deals with a fundamental aspect of emergency management plans for road tunnels. In particular, a method was implemented for the evaluation of alternative routes in case of impossibility of using a tunnel through a practicability index. Each itinerary is characterized by three practicability indices depending on the type of vehicle considered: light vehicle, heavy vehicle and vehicle transporting dangerous goods. This methodology is then applied to the real case of the Monza tunnel. After studying the territory and the context in which the infrastructure is located, some alternative routes to passing through the tunnel were identified and characterised, using the method defined previously.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/214815