The objective of this study is to investigate the cause-effect relationships between Lean Management practices, analysing their impact on three different eco-efficiency perfor mances, and then conducting a cross-analysis in the italian automotive industry. The work starts with a systematic literature review, focusing on current trends concerning the relationship between Lean Management and Environmental Sustainability. The aim is to identify possible gaps in the research in order to make an innovative contribution to the scientific landscape. To do this, the Fuzzy-DEMATEL approach was adopted. The data required for the application of this statistical methodology was collected through interviews conducted with experts in the field and subject matter, thus enabling the in terrelationships between practices to be highlighted. The output of this methodology consists of three distinct graphs, each relating to a specific eco-efficiency performance. These graphs were first analysed individually and then compared. The analysis reveals the positions of practices within the four quadrants, reflecting their importance and de gree of influence on other practices. The analysis of the role that each practice plays in improving the sustainability indicators allowed the identification of three roadmaps, in which three steps are suggested prioritising the implementation of certain practices in order to achieve the best result. A comparison of these reveals the importance of cer tain practices. In particular, Statistical Process Control appears to have a significant impact in achieving the three performances. For this to occur, however, it is necessary to implement certain practices defined as causal, including TPM, JIT, Pull Production and One-piece-flow. In contrast, other practices such as SMED and VSM were found to have a significant impact on only one of the three performances analysed. The research provides innovative insights for the analysis of the relationship between Lean Management as a cohesive system of practices and Environmental Sustainability in the Italian automotive manufacturing industry.

L’obiettivo di questo studio è investigare le relazioni di causa-effetto tra le pratiche di Lean Management, analizzando il loro impatto su tre diverse performance di ecoefficienza e successivamente condurre una cross-analysis nel settore automobilistico italiano. Il la voro inizia con una revisione sistematica della letteratura, focalizzata su trend attuali riguardanti la relazione tra Lean Management e Sostenibilità Ambientale. L’obiettivo è individuare eventuali lacune nella ricerca per offrire un contributo innovativo al panorama scientifico. Per fare ciò, è stato adottato l’approccio Fuzzy-DEMATEL. I dati necessari per l’applicazione di questa metodologia statistica sono stati raccolti attraverso interviste condotte con esperti del settore e dell’argomento, permettendo così di evidenziare le in terrelazioni tra le pratiche. L’output di questa metodologia consiste in tre distinti grafici, ciascuno relativo a una specifica performance di ecoefficienza. Questi grafici sono stati in izialmente analizzati singolarmente e successivamente confrontati. Dall’analisi emergono le posizioni delle pratiche all’interno dei quattro quadranti, riflettendone l’importanza e il grado di influenza su altre pratiche. L’analisi del ruolo che ogni pratica ricopre al fine di migliorare gli indicatori di sostenibilità, ha permesso di identificare 3 roadmaps, in cui vengono suggeriti tre steps prioritizzando l’implementazione di determinate pratiche al fine di raggiungere il risultato migliore. Dal confronto di queste emerge l’importanza di alcune pratiche. In particolare Statistical Process Control risulta avere un impatto sig nificativo nel raggiungimento delle tre performance. Affinchè ciò si verifichi è necessario però implementare alcune pratiche definite causali, tra cui TPM, JIT, Pull Production and One-piece-flow. Invece, altre pratiche come SMED e VSM sono risultate significativa mente impattanti solo per una delle tre performance analizzate. La ricerca fornisce spunti innovativi per l’analisi delle relazioni esistenti tra Lean Management inteso come sistema coeso di pratiche e Sostenibilità Ambientale nell’ambito manufatturiero automobilistico italiano.

Lean Sustainability: A Fuzzy-DEMATEL analysis of cause-effect relationships in Lean Management Practices and their impact on Environmental Performances in the Italian automotive industry

Tresoldi, Camilla;PARMA, STEFANO
2022/2023

Abstract

The objective of this study is to investigate the cause-effect relationships between Lean Management practices, analysing their impact on three different eco-efficiency perfor mances, and then conducting a cross-analysis in the italian automotive industry. The work starts with a systematic literature review, focusing on current trends concerning the relationship between Lean Management and Environmental Sustainability. The aim is to identify possible gaps in the research in order to make an innovative contribution to the scientific landscape. To do this, the Fuzzy-DEMATEL approach was adopted. The data required for the application of this statistical methodology was collected through interviews conducted with experts in the field and subject matter, thus enabling the in terrelationships between practices to be highlighted. The output of this methodology consists of three distinct graphs, each relating to a specific eco-efficiency performance. These graphs were first analysed individually and then compared. The analysis reveals the positions of practices within the four quadrants, reflecting their importance and de gree of influence on other practices. The analysis of the role that each practice plays in improving the sustainability indicators allowed the identification of three roadmaps, in which three steps are suggested prioritising the implementation of certain practices in order to achieve the best result. A comparison of these reveals the importance of cer tain practices. In particular, Statistical Process Control appears to have a significant impact in achieving the three performances. For this to occur, however, it is necessary to implement certain practices defined as causal, including TPM, JIT, Pull Production and One-piece-flow. In contrast, other practices such as SMED and VSM were found to have a significant impact on only one of the three performances analysed. The research provides innovative insights for the analysis of the relationship between Lean Management as a cohesive system of practices and Environmental Sustainability in the Italian automotive manufacturing industry.
FERRAZZI, MATTEO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
19-dic-2023
2022/2023
L’obiettivo di questo studio è investigare le relazioni di causa-effetto tra le pratiche di Lean Management, analizzando il loro impatto su tre diverse performance di ecoefficienza e successivamente condurre una cross-analysis nel settore automobilistico italiano. Il la voro inizia con una revisione sistematica della letteratura, focalizzata su trend attuali riguardanti la relazione tra Lean Management e Sostenibilità Ambientale. L’obiettivo è individuare eventuali lacune nella ricerca per offrire un contributo innovativo al panorama scientifico. Per fare ciò, è stato adottato l’approccio Fuzzy-DEMATEL. I dati necessari per l’applicazione di questa metodologia statistica sono stati raccolti attraverso interviste condotte con esperti del settore e dell’argomento, permettendo così di evidenziare le in terrelazioni tra le pratiche. L’output di questa metodologia consiste in tre distinti grafici, ciascuno relativo a una specifica performance di ecoefficienza. Questi grafici sono stati in izialmente analizzati singolarmente e successivamente confrontati. Dall’analisi emergono le posizioni delle pratiche all’interno dei quattro quadranti, riflettendone l’importanza e il grado di influenza su altre pratiche. L’analisi del ruolo che ogni pratica ricopre al fine di migliorare gli indicatori di sostenibilità, ha permesso di identificare 3 roadmaps, in cui vengono suggeriti tre steps prioritizzando l’implementazione di determinate pratiche al fine di raggiungere il risultato migliore. Dal confronto di queste emerge l’importanza di alcune pratiche. In particolare Statistical Process Control risulta avere un impatto sig nificativo nel raggiungimento delle tre performance. Affinchè ciò si verifichi è necessario però implementare alcune pratiche definite causali, tra cui TPM, JIT, Pull Production and One-piece-flow. Invece, altre pratiche come SMED e VSM sono risultate significativa mente impattanti solo per una delle tre performance analizzate. La ricerca fornisce spunti innovativi per l’analisi delle relazioni esistenti tra Lean Management inteso come sistema coeso di pratiche e Sostenibilità Ambientale nell’ambito manufatturiero automobilistico italiano.
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