This dissertation focuses on exploring the acceptance and usage of digital and mobile payments by Italian merchants. For the purposes of this research, digital payments comprise all card-based systems, including NFC-based wallets, because these methods involve no alterations in the way merchants process payments. Conversely, mobile payments solely encompass non-card-based applications, such as QR codes. The overall objective is to identify the drivers and barriers that influence the merchants’ perspective on electronic payments, a topic that has not been extensively studied. Indeed, most of extant studies concentrate on the perspective of consumers. Italy provides a meaningful case for scrutiny as previous research has focused principally on developing countries. Moreover, even if in this country numerous policies were established to foster digital payments, Italian merchants still remain hesitant towards accepting these mechanisms. The study's investigation addresses the gap by means of an explanatory approach, using a multiple case study methodology to explore the reasons behind small merchants' hesitation in adopting digital payments. The analysis identifies fourteen factors influencing payment acceptance. Furthermore, the proposed framework presents three relationships between these factors that can either reduce or amplify the impact on other drivers and barriers. The study also compares digital and mobile payment methods, highlighting the greater acceptance of the latter by merchants due to their optional nature and advantageous features. The research contributes by introducing new factors that are unique to digital payment topic, while extending existing frameworks in technology acceptance theories. Various factors have also been further detailed to fully adapt to the Italian scenario. The adaptability of the framework in a developed country context also adds to the existing literature. Valuable outcomes are provided for payment service provider and policymakers, offering practical insights into leveraging factors as drivers or reducing them as barriers. The framework lays the ground as it can be further extended in nations with similar economic, cultural, and legal circumstances as the Italian case.

Questa tesi si concentra sull'analisi dell'accettazione e dell'utilizzo dei pagamenti digitali e mobile da parte degli esercenti italiani. Ai fini di questa ricerca, la categoria “i pagamenti digitali” include tutti i sistemi basati su carte, compresi i wallet basati su NFC, dal momento che questi metodi non comportano alcuna differenza nel modo in cui gli esercenti processano i pagamenti. Al contrario, i pagamenti mobile comprendono esclusivamente le applicazioni non basate su carta, come i QR code utilizzati per pagare. L'obiettivo principale è quello di identificare i driver e le barriere che influenzano la prospettiva dei commercianti sui pagamenti elettronici, un argomento che finora non è stato ampiamente esplorato in quanto gli studi esistenti si concentrano sulla posizione dei consumatori. L'Italia rappresenta un caso significativo da esaminare, poiché le ricerche precedenti si sono concentrate principalmente sui Paesi in via di sviluppo. Inoltre, anche se in questo Paese sono state istituite numerose politiche per stimolare i pagamenti digitali, gli esercenti italiani rimangono attualmente esitanti nell'accettare questi strumenti. L'indagine affronta questa lacuna attraverso un approccio explanatory, utilizzando una metodologia di multiple case studies per esplorare le ragioni della riluttanza dei piccoli commercianti nell'adottare i pagamenti elettronici. L'analisi identifica quattordici fattori che influenzano l'accettazione dei pagamenti. Inoltre, il quadro proposto presenta tre relazioni tra questi fattori che possono ridurre o amplificare l'impatto di altri driver e barriere. Lo studio confronta anche i metodi di pagamento digitali e mobili, evidenziando la maggiore accettazione di questi ultimi da parte degli esercenti grazie alla loro natura opzionale e alle loro caratteristiche vantaggiose. La ricerca contribuisce introducendo nuovi fattori che sono unici per il tema dei pagamenti digitali, estendendo al contempo le esistenti teorie sull'accettazione delle tecnologie. Diversi fattori sono stati inoltre ulteriormente dettagliati per adattarsi pienamente allo scenario italiano. L'adattabilità del framework realizzato nel contesto di un Paese sviluppato si aggiunge alla letteratura esistente. I risultati sono preziosi per i fornitori di servizi di pagamento e per i responsabili politici, in quanto offrono spunti pratici per sfruttare i driver come fattori trainanti o per ridurli come barriere. Il framework creato pone le basi per un'ulteriore estensione in Paesi con circostanze economiche, culturali e legali simili al caso italiano.

Analysis of drivers and barriers to the acceptance of digital and mobile payments by merchants in Italy

Parenti, Enrico;Bissanti, Matilde
2022/2023

Abstract

This dissertation focuses on exploring the acceptance and usage of digital and mobile payments by Italian merchants. For the purposes of this research, digital payments comprise all card-based systems, including NFC-based wallets, because these methods involve no alterations in the way merchants process payments. Conversely, mobile payments solely encompass non-card-based applications, such as QR codes. The overall objective is to identify the drivers and barriers that influence the merchants’ perspective on electronic payments, a topic that has not been extensively studied. Indeed, most of extant studies concentrate on the perspective of consumers. Italy provides a meaningful case for scrutiny as previous research has focused principally on developing countries. Moreover, even if in this country numerous policies were established to foster digital payments, Italian merchants still remain hesitant towards accepting these mechanisms. The study's investigation addresses the gap by means of an explanatory approach, using a multiple case study methodology to explore the reasons behind small merchants' hesitation in adopting digital payments. The analysis identifies fourteen factors influencing payment acceptance. Furthermore, the proposed framework presents three relationships between these factors that can either reduce or amplify the impact on other drivers and barriers. The study also compares digital and mobile payment methods, highlighting the greater acceptance of the latter by merchants due to their optional nature and advantageous features. The research contributes by introducing new factors that are unique to digital payment topic, while extending existing frameworks in technology acceptance theories. Various factors have also been further detailed to fully adapt to the Italian scenario. The adaptability of the framework in a developed country context also adds to the existing literature. Valuable outcomes are provided for payment service provider and policymakers, offering practical insights into leveraging factors as drivers or reducing them as barriers. The framework lays the ground as it can be further extended in nations with similar economic, cultural, and legal circumstances as the Italian case.
ASARO, IVANO
SPINELLI, GIULIA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
19-dic-2023
2022/2023
Questa tesi si concentra sull'analisi dell'accettazione e dell'utilizzo dei pagamenti digitali e mobile da parte degli esercenti italiani. Ai fini di questa ricerca, la categoria “i pagamenti digitali” include tutti i sistemi basati su carte, compresi i wallet basati su NFC, dal momento che questi metodi non comportano alcuna differenza nel modo in cui gli esercenti processano i pagamenti. Al contrario, i pagamenti mobile comprendono esclusivamente le applicazioni non basate su carta, come i QR code utilizzati per pagare. L'obiettivo principale è quello di identificare i driver e le barriere che influenzano la prospettiva dei commercianti sui pagamenti elettronici, un argomento che finora non è stato ampiamente esplorato in quanto gli studi esistenti si concentrano sulla posizione dei consumatori. L'Italia rappresenta un caso significativo da esaminare, poiché le ricerche precedenti si sono concentrate principalmente sui Paesi in via di sviluppo. Inoltre, anche se in questo Paese sono state istituite numerose politiche per stimolare i pagamenti digitali, gli esercenti italiani rimangono attualmente esitanti nell'accettare questi strumenti. L'indagine affronta questa lacuna attraverso un approccio explanatory, utilizzando una metodologia di multiple case studies per esplorare le ragioni della riluttanza dei piccoli commercianti nell'adottare i pagamenti elettronici. L'analisi identifica quattordici fattori che influenzano l'accettazione dei pagamenti. Inoltre, il quadro proposto presenta tre relazioni tra questi fattori che possono ridurre o amplificare l'impatto di altri driver e barriere. Lo studio confronta anche i metodi di pagamento digitali e mobili, evidenziando la maggiore accettazione di questi ultimi da parte degli esercenti grazie alla loro natura opzionale e alle loro caratteristiche vantaggiose. La ricerca contribuisce introducendo nuovi fattori che sono unici per il tema dei pagamenti digitali, estendendo al contempo le esistenti teorie sull'accettazione delle tecnologie. Diversi fattori sono stati inoltre ulteriormente dettagliati per adattarsi pienamente allo scenario italiano. L'adattabilità del framework realizzato nel contesto di un Paese sviluppato si aggiunge alla letteratura esistente. I risultati sono preziosi per i fornitori di servizi di pagamento e per i responsabili politici, in quanto offrono spunti pratici per sfruttare i driver come fattori trainanti o per ridurli come barriere. Il framework creato pone le basi per un'ulteriore estensione in Paesi con circostanze economiche, culturali e legali simili al caso italiano.
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