Digital Storytelling (DST) is a practice that may be defined as a new breed of storytelling. Although digital storytelling is a term that may be used to describe any story in the digital arena, the practice of DST, as established by Joe Lambert, is a discipline that is taught following certain criteria. It is founded on the very thought that each one of us has a story to tell, we just need to find our voices. It is a practice with a dual outcome, the first is an internal process focused on identity building, while the second is external, oriented towards community-building through the distribution of the stories. This thesis aims to unpack the nature of DST while finding ways to incorporate professional production in the creation of these artefacts as a way to empower the author without undermining their agency. A project was carried out through the Off Campus San Vittore of Politecnico di Milano to find people in the neighbourhood of the Milanese prison who have a story to tell. After conducting a survey to map the perceptions of the presence of the prison within the neighbourhood, a topic was selected together with a handful of people to be interviewed in order to let them tell their story, following a certain theme. Following this, the story was told through a professional designer in the form of a DST artefact to test the boundaries of authorship and agency of the storyteller and the producer of the artefact.
Il Digital Storytelling (DST) è definito come una nuova varietà di racconti. Anche se il termine digital storytelling può essere utilizzato per descrivere qualsiasi tipo di storia che si racconti con l’utilizzo di media digitali, la pratica del DST, come fondata da Joe Lambert, è una disciplina che viene insegnata seguendo criteri molto precisi. È nata dall’idea che ognuno di noi ha una storia da raccontare, dobbiamo semplicemente trovare la nostra voce. Questa discipline ha due tipi di risultati, il primo è interno dato che il processo dell’attività si focalizza sulla costruzione della nostra identità, mentre il secondo è esterno, in quanto la pratica aiuta a rafforzare il senso di comunità con le persone coinvolte. Questa tesi ha l’obiettivo di analizzare la natura del DST per trovare un modo di incorporare una figura professionale nella produzione degli artefatti in modo da emancipare l’autore della storia senza indebolire la sua agency così che senta di avere il controllo sul suo racconto. È stato svolto un progetto con l’Off Campus San Vittore del Politecnico di Milano per trovare persone del quartiere della prigione milanese che avessero una storia da raccontare. Dopo aver eseguito una mappatura del quartieri a 3 livelli, è stato scelto un tema per le storie da raccogliere e sono state eseguite diverse interviste. Le storie hanno poi trovato il modo di essere raccontate tramite il lavoro di un designer professionista che ha prodotto gli artefatti con una Digital e Content Strategy che ha permesso alle storie di essere condivise mostrando tutto il loro valore.
Digital Storytelling: re-Designed : assessing the implications of introducing a new role to Digital Storytelling
LUCINI, BIANCA MARIA
2022/2023
Abstract
Digital Storytelling (DST) is a practice that may be defined as a new breed of storytelling. Although digital storytelling is a term that may be used to describe any story in the digital arena, the practice of DST, as established by Joe Lambert, is a discipline that is taught following certain criteria. It is founded on the very thought that each one of us has a story to tell, we just need to find our voices. It is a practice with a dual outcome, the first is an internal process focused on identity building, while the second is external, oriented towards community-building through the distribution of the stories. This thesis aims to unpack the nature of DST while finding ways to incorporate professional production in the creation of these artefacts as a way to empower the author without undermining their agency. A project was carried out through the Off Campus San Vittore of Politecnico di Milano to find people in the neighbourhood of the Milanese prison who have a story to tell. After conducting a survey to map the perceptions of the presence of the prison within the neighbourhood, a topic was selected together with a handful of people to be interviewed in order to let them tell their story, following a certain theme. Following this, the story was told through a professional designer in the form of a DST artefact to test the boundaries of authorship and agency of the storyteller and the producer of the artefact.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2023_12_Lucini.pdf
non accessibile
Descrizione: Thesis text
Dimensione
93.56 MB
Formato
Adobe PDF
|
93.56 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/214999