B2B eCommerce is registering considerable growth, with more and more companies introducing and developing new solutions. This study aims to explore and understand the approach of companies in developing these solutions and identify the needs that drive the adoption of such solutions, as well as the barriers that influence their implementation. A preliminary literature review revealed the lack of a comprehensive maturity model, capable of mapping out the facets and the steps through which a company progresses in developing a B2B eCommerce solution. Furthermore, the literature lacks a modern model that comprehensively illustrates the factors influencing the adoption of B2B eCommerce solutions in the current Italian context. The six key dimensions describing the development of a B2B eCommerce solution were identified through the literature analysis and these are: Organizational Structure, Technology Integration, Functionality, Customization, Data Management, Order Cycle Management. Based on these dimensions, interviews were conducted with companies, whose responses were analyzed through the Gioia Methodology, a Grounded theory approach, in order to extract valuable insights. This made it possible to identify the specific maturity steps in each dimension and their sequentiality. The maturity model thus developed was complemented by an updated TOE Framework, which illustrates the drivers and barriers influencing the adoption of B2B eCommerce solutions by companies in the current Italian context. This study contributes to filling the existing gap in the literature by providing an in-depth perspective on the development of B2B eCommerce solutions, as well as an updated overview of drivers and barriers that affect its adoption. The maturity model differs from studies in the literature as it combines all fundamental dimensions for the analysis of B2B eCommerce development, giving a comprehensive view of maturity progression.
L'eCommerce B2B sta registrando una crescita considerevole, con un numero sempre maggiore di aziende che introducono e sviluppano nuove soluzioni. Questo studio si propone di esplorare e comprendere l'approccio delle aziende nello sviluppo di queste soluzioni e di identificare le esigenze che ne guidano l'adozione e le barriere che ne influenzano l'implementazione. Un'analisi preliminare della letteratura ha rivelato la mancanza di un modello di maturità completo, in grado di mappare le sfaccettature e le fasi attraverso le quali un'azienda progredisce nello sviluppo di una soluzione di eCommerce B2B. Inoltre, la letteratura non dispone di un modello che illustri in modo esaustivo i fattori che influenzano l'adozione di soluzioni di eCommerce B2B nell’attuale contesto italiano. Le sei dimensioni chiave che descrivono lo sviluppo di una soluzione di eCommerce B2B sono state identificate attraverso l'analisi della letteratura e sono: Struttura organizzativa, Integrazione tecnologica, Funzionalità, Personalizzazione, Gestione dei dati, Gestione del ciclo dell'ordine. Sulla base di queste dimensioni, sono state condotte interviste con aziende, le cui risposte sono state analizzate attraverso la metodologia Gioia, un approccio di Grounded theory, al fine di estrarre concetti teorici. Ciò ha permesso di identificare gli step specifici in ciascuna dimensione e la loro sequenzialità. Al modello di maturità così sviluppato è stato affiancato un TOE Framework aggiornato, il quale illustra i driver e le barriere che influenzano l'adozione di soluzioni eCommerce B2B da parte delle aziende nel contesto italiano attuale. Questo studio contribuisce a colmare la lacuna esistente in letteratura, fornendo una prospettiva approfondita sullo sviluppo delle soluzioni di eCommerce B2B, nonché una panoramica aggiornata dei driver e delle barriere che ne influenzano l'adozione. Il modello di maturità si differenzia dagli studi presenti in letteratura in quanto combina tutte le dimensioni fondamentali per l'analisi dello sviluppo dell'eCommerce B2B, fornendo una visione completa della progressione della maturità.
eCommerce B2B: a maturity model
Zita, Filippo;Minotti, Andrea
2022/2023
Abstract
B2B eCommerce is registering considerable growth, with more and more companies introducing and developing new solutions. This study aims to explore and understand the approach of companies in developing these solutions and identify the needs that drive the adoption of such solutions, as well as the barriers that influence their implementation. A preliminary literature review revealed the lack of a comprehensive maturity model, capable of mapping out the facets and the steps through which a company progresses in developing a B2B eCommerce solution. Furthermore, the literature lacks a modern model that comprehensively illustrates the factors influencing the adoption of B2B eCommerce solutions in the current Italian context. The six key dimensions describing the development of a B2B eCommerce solution were identified through the literature analysis and these are: Organizational Structure, Technology Integration, Functionality, Customization, Data Management, Order Cycle Management. Based on these dimensions, interviews were conducted with companies, whose responses were analyzed through the Gioia Methodology, a Grounded theory approach, in order to extract valuable insights. This made it possible to identify the specific maturity steps in each dimension and their sequentiality. The maturity model thus developed was complemented by an updated TOE Framework, which illustrates the drivers and barriers influencing the adoption of B2B eCommerce solutions by companies in the current Italian context. This study contributes to filling the existing gap in the literature by providing an in-depth perspective on the development of B2B eCommerce solutions, as well as an updated overview of drivers and barriers that affect its adoption. The maturity model differs from studies in the literature as it combines all fundamental dimensions for the analysis of B2B eCommerce development, giving a comprehensive view of maturity progression.File | Dimensione | Formato | |
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