The luxury market encompasses various products and sectors, with luxury automobiles representing the largest segment. Within the domain of automotive luxury, there remains a noticeable absence of thorough research, making focused investigation in this field even more imperative. This necessity becomes evident, particularly considering the dynamic shifts occurring within the automotive industry, especially the recent one toward sustainability. In this changing landscape, electric cars have emerged as a prominent solution to address environmental concerns. Despite the challenges, many car manufacturers are embracing this new technology, underscoring the importance of understanding this sector's nuances. This thesis aims to delve into the realm of luxury electric automotive, focusing primarily on the customer perspective. Crucially, the study seeks to unveil customer preferences regarding these emerging vehicles, identifying the Critical Succes Factors that they value the most, and how the transition from conventional engines to electric power is shaping new consumer profiles. To address these inquiries, the study was structured as follows: It commenced with an in-depth exploration of literature concerning the luxury industry, particularly within the automotive sector. Subsequently, a research phase unfolded, involving the formulation and statistical analysis of a survey presented to real luxury car owners to explore their desires and expectations within this evolving landscape. This research was complemented by interviews with dealers of luxury electric cars to either validate the findings or unearth new insights. This thesis has constructed a pioneering model elucidating the Critical Success Factors pertinent to luxury electric cars. These factors encapsulate crucial attributes pivotal for surpassing competitors and distinguishing these cars from mass-market counterparts. Additionally, conducting a cluster analysis revealed multiple groups of individuals exhibiting similar patterns in valuing these key factors, even if not entirely fulfilling the second research objective as the identified groups are similar to existing ones. Nonetheless, the outcomes of this study offer indispensable insights into the academic world and valuable practical knowledge applicable across various domains. Given the underexplored nature of luxury electric automotive within scholarly research, this thesis lays a foundational groundwork for more targeted investigations in this arena.
Il mercato del lusso è caratterizzato da diversi prodotti e settori, tra questi le automobili di lusso rappresentano il segmento più grande. In questo specifico segmento vi è una notevole assenza di ricerche approfondite di letteratura, che rendono imperativa un'indagine mirata in questo campo. Questa necessità diventa ancora più evidente se si considerano i cambiamenti sempre più dinamici che si stanno verificando nell'industria automobilistica, in particolare, il più recente, verso la sostenibilità. In questo panorama in evoluzione, le auto elettriche sono emerse come una delle soluzioni di maggior rilievo per contrastare le problematiche ambientali. Infatti, nonostante le difficoltà, molte case automobilistiche stanno abbracciando questa nuova tecnologia. Questa tesi mira ad esplorare il panorama delle automobili di lusso elettriche, ponendo un'enfasi primaria sull'analisi della prospettiva dei clienti. In particolare, lo studio cerca di svelare quali siano i fattori critici di successo, per questi veicoli emergenti, ai quali i clienti attribuiscono maggior valore e come la transizione dai motori convenzionali all'energia elettrica stia plasmando i nuovi profili di consumatori. Per rispondere a queste domande, lo studio è stato strutturato come segue: inizialmente è stata svolta un'esplorazione approfondita della letteratura riguardante l'industria del lusso, in particolare nel settore automobilistico. Successivamente, è stata condotta una fase di ricerca che ha comportato la formulazione e l'analisi statistica di un sondaggio presentato a veri proprietari di auto di lusso per esplorare i loro desideri e le loro aspettative in questo panorama in evoluzione. Infine, la ricerca è stata completata da interviste con rivenditori di auto elettriche di lusso per convalidare i precedenti risultati e ottenere nuovi spunti. Questa tesi ha costruito un modello pionieristico che delucida i fattori critici di successo relativi alle auto elettriche di lusso. Questi fattori racchiudono attributi cruciali dirimenti al successo concorrenziale e alla distinzione di queste vetture dalle controparti del mercato di massa. Inoltre, l'analisi riguardante i profili di consumatori ha rivelato la presenza di più gruppi di individui che presentano caratteristiche simili nella valutazione di questi fattori chiave. Anche se non ha completamente portato alla scoperta di nuovi gruppi di clienti rispetto a quelli individuati dalla presente letteratura ha individuato nuove caratteristiche che li contraddistinguono. Ciononostante, i risultati di questo studio offrono spunti indispensabili per il mondo accademico e preziose conoscenze pratiche applicabili in vari ambiti. Data la natura poco esplorata dell'automobile elettrica di lusso nell'ambito della ricerca accademica, questa tesi pone le basi per indagini più mirate in questo campo.
Luxury electric automotive: a comprehensive study of future trends and customer preferences
VIGANÒ, LORENZO
2022/2023
Abstract
The luxury market encompasses various products and sectors, with luxury automobiles representing the largest segment. Within the domain of automotive luxury, there remains a noticeable absence of thorough research, making focused investigation in this field even more imperative. This necessity becomes evident, particularly considering the dynamic shifts occurring within the automotive industry, especially the recent one toward sustainability. In this changing landscape, electric cars have emerged as a prominent solution to address environmental concerns. Despite the challenges, many car manufacturers are embracing this new technology, underscoring the importance of understanding this sector's nuances. This thesis aims to delve into the realm of luxury electric automotive, focusing primarily on the customer perspective. Crucially, the study seeks to unveil customer preferences regarding these emerging vehicles, identifying the Critical Succes Factors that they value the most, and how the transition from conventional engines to electric power is shaping new consumer profiles. To address these inquiries, the study was structured as follows: It commenced with an in-depth exploration of literature concerning the luxury industry, particularly within the automotive sector. Subsequently, a research phase unfolded, involving the formulation and statistical analysis of a survey presented to real luxury car owners to explore their desires and expectations within this evolving landscape. This research was complemented by interviews with dealers of luxury electric cars to either validate the findings or unearth new insights. This thesis has constructed a pioneering model elucidating the Critical Success Factors pertinent to luxury electric cars. These factors encapsulate crucial attributes pivotal for surpassing competitors and distinguishing these cars from mass-market counterparts. Additionally, conducting a cluster analysis revealed multiple groups of individuals exhibiting similar patterns in valuing these key factors, even if not entirely fulfilling the second research objective as the identified groups are similar to existing ones. Nonetheless, the outcomes of this study offer indispensable insights into the academic world and valuable practical knowledge applicable across various domains. Given the underexplored nature of luxury electric automotive within scholarly research, this thesis lays a foundational groundwork for more targeted investigations in this arena.File | Dimensione | Formato | |
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