In the last period, a new disruptive technology that has been transforming how people live and how they work is on everyone's lips: Artificial Intelligence. The current market dynamics are driven by rapid change, global competition, and an increasingly demanding environment, hence innovation is becoming paramount for long-term performance. Therefore, currently, the attention is on innovative techniques. Design thinking is one of these techniques since it is a method for creative complex problem-solving that can foster innovation. It became a potential source of competitive advantage because the approach is user-focused, learning from their feedback through iterative cycles. Indeed, innovation is supported by creative ideas to solve those problems, that is considering Human Creativity the pillar of innovation. To apply creative thinking to innovation processes, it is necessary to modify or reject existing ideas, thus enhancing the human being’s role. For these reasons, studying the intersection between Artificial Intelligence, Design Thinking, and Creativity can be exciting to understand the influence of Artificial Intelligence on Human Creativity and how this can affect innovation inside companies by modifying Design Thinking frameworks. This work revisions the literature on Artificial Intelligence, Design Thinking, and Creativity, identifying uncertain points of debate. Afterward, through a qualitative study based on twelve interviews, the overlap area of Artificial Intelligence, Design Thinking, and Creativity is explained. In conclusion, a theoretical model is designed, aimed to explain how Artificial Intelligence can enhance Human Creativity and which kind of effects this can have on Design Thinking frameworks, such as the double diamond.

Nell'ultimo periodo, una nuova tecnologia dirompente che sta trasformando il modo in cui le persone vivono e lavorano è sulla bocca di tutti: l'Intelligenza Artificiale. Le attuali dinamiche di mercato sono guidate da rapidi cambiamenti, concorrenza globale e un ambiente sempre più fragile. Per questi motivi, l'innovazione sta diventando fondamentale per le prestazioni a lungo termine. Pertanto, attualmente, l'attenzione è rivolta alle tecniche utili per fare innovazione. Il design thinking è una di queste tecniche poiché è un metodo per la risoluzione creativa di problemi complessi. È diventata una potenziale fonte di vantaggio competitivo perché l'approccio è incentrato sull'utente, imparando dal suo riscontro attraverso cicli iterativi. L'innovazione, infatti, è supportata da idee creative per risolvere questi problemi. Quindi si può considerare la Creatività Umana come il pilastro dell'innovazione. Per applicare il pensiero creativo ai processi di innovazione, è necessario modificare o rifiutare le idee esistenti, valorizzando così il ruolo dell'essere umano. Per questi motivi, studiare l'intersezione tra Intelligenza Artificiale, Design Thinking e Creatività può essere entusiasmante per comprendere l'influenza dell'Intelligenza Artificiale sulla Creatività Umana e come questa possa influenzare l'innovazione all'interno delle aziende modificando i framework del Design Thinking. Questo lavoro rivede la letteratura sull'Intelligenza Artificiale, il Design Thinking e la Creatività, individuando punti di dibattito incerti. Successivamente, attraverso uno studio qualitativo basato su dodici interviste, viene chiarita l’intersezione tra questi argomenti. In conclusione, viene progettato un modello teorico, volto a spiegare come l'Intelligenza Artificiale possa potenziare la Creatività Umana e che tipo di effetti questa possa avere sui framework di Design Thinking, come il double diamond.

How can artificial intelligence enhance human creativity?

Lomonte, Domenico
2022/2023

Abstract

In the last period, a new disruptive technology that has been transforming how people live and how they work is on everyone's lips: Artificial Intelligence. The current market dynamics are driven by rapid change, global competition, and an increasingly demanding environment, hence innovation is becoming paramount for long-term performance. Therefore, currently, the attention is on innovative techniques. Design thinking is one of these techniques since it is a method for creative complex problem-solving that can foster innovation. It became a potential source of competitive advantage because the approach is user-focused, learning from their feedback through iterative cycles. Indeed, innovation is supported by creative ideas to solve those problems, that is considering Human Creativity the pillar of innovation. To apply creative thinking to innovation processes, it is necessary to modify or reject existing ideas, thus enhancing the human being’s role. For these reasons, studying the intersection between Artificial Intelligence, Design Thinking, and Creativity can be exciting to understand the influence of Artificial Intelligence on Human Creativity and how this can affect innovation inside companies by modifying Design Thinking frameworks. This work revisions the literature on Artificial Intelligence, Design Thinking, and Creativity, identifying uncertain points of debate. Afterward, through a qualitative study based on twelve interviews, the overlap area of Artificial Intelligence, Design Thinking, and Creativity is explained. In conclusion, a theoretical model is designed, aimed to explain how Artificial Intelligence can enhance Human Creativity and which kind of effects this can have on Design Thinking frameworks, such as the double diamond.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
19-dic-2023
2022/2023
Nell'ultimo periodo, una nuova tecnologia dirompente che sta trasformando il modo in cui le persone vivono e lavorano è sulla bocca di tutti: l'Intelligenza Artificiale. Le attuali dinamiche di mercato sono guidate da rapidi cambiamenti, concorrenza globale e un ambiente sempre più fragile. Per questi motivi, l'innovazione sta diventando fondamentale per le prestazioni a lungo termine. Pertanto, attualmente, l'attenzione è rivolta alle tecniche utili per fare innovazione. Il design thinking è una di queste tecniche poiché è un metodo per la risoluzione creativa di problemi complessi. È diventata una potenziale fonte di vantaggio competitivo perché l'approccio è incentrato sull'utente, imparando dal suo riscontro attraverso cicli iterativi. L'innovazione, infatti, è supportata da idee creative per risolvere questi problemi. Quindi si può considerare la Creatività Umana come il pilastro dell'innovazione. Per applicare il pensiero creativo ai processi di innovazione, è necessario modificare o rifiutare le idee esistenti, valorizzando così il ruolo dell'essere umano. Per questi motivi, studiare l'intersezione tra Intelligenza Artificiale, Design Thinking e Creatività può essere entusiasmante per comprendere l'influenza dell'Intelligenza Artificiale sulla Creatività Umana e come questa possa influenzare l'innovazione all'interno delle aziende modificando i framework del Design Thinking. Questo lavoro rivede la letteratura sull'Intelligenza Artificiale, il Design Thinking e la Creatività, individuando punti di dibattito incerti. Successivamente, attraverso uno studio qualitativo basato su dodici interviste, viene chiarita l’intersezione tra questi argomenti. In conclusione, viene progettato un modello teorico, volto a spiegare come l'Intelligenza Artificiale possa potenziare la Creatività Umana e che tipo di effetti questa possa avere sui framework di Design Thinking, come il double diamond.
File allegati
File Dimensione Formato  
2023_12_Lomonte_Tesi_01.pdf

non accessibile

Descrizione: Testo Tesi
Dimensione 2.71 MB
Formato Adobe PDF
2.71 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri
2023_12_Lomonte_Executive Summary_02.pdf

non accessibile

Descrizione: Executive Summary
Dimensione 920.38 kB
Formato Adobe PDF
920.38 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/215091