Social Prescribing is a holistic, person-centred, and community-based approach that addresses those individuals with either health conditions and/or psychosocial needs to improve their general wellbeing by connecting them with the community in which they live in through an independent and co-produced approach. Social Prescribing interventions addressing Children and Young People are still in their infancy. In literature, the importance of the evaluation of the services is widely recognised. Exploring new mechanisms to enhance the measurement of interventions is a way to improve future schemes. Co-assessment is about involving beneficiaries in working alongside professional staff to help organizations better understand how they feel about services, collaborating as equal partners to co-produce an evaluation of an intervention. The work has been developed addressing two research questions: understanding if co-assessment is present in Social Prescribing for Children and Young People and whether it makes sense to carry it out. Firstly, a mapping review of literature on Social Prescribing was conducted to understand if any co-productive approaches existed; then, a qualitative set of data was gathered, including interviews and a survey. As a result, only a few mechanisms were identified within services and academia. Through a thematic analysis of the collected evidence, performing co-assessment resulted to make sense in Social Prescribing given the benefits experienced by both professionals and youths involved, including empowerment of young people and at the same time support to experts in producing a more robust evaluation. In the end, some recommendations are provided on how to implement co-assessment. However, several barriers still exist, especially within services, and further studies are needed in this respect.

Il Social Prescribing è un approccio olistico per migliorare il benessere generale delle persone che presentano problemi di salute sia fisica che psicosociale attraverso l’integrazione del paziente all’interno della comunità locale tramite un percorso individuale e co-prodotto. Gli interventi di Social Prescribing che coinvolgono i giovani sono ancora agli albori. Nella letteratura, l’importanza della valutazione dei servizi è ampiamente riconosciuta, ed esplorare nuovi meccanismi per migliorare la misurazione degli interventi è una strada per perfezionare i modelli futuri. Si parla di Co-valutazione quando i beneficiari vengono coinvolti nel lavorare con gli esperti per supportare le organizzazioni nel comprendere la loro prospettiva rispetto alla qualità dei servizi, collaborando come partner per co-produrre le valutazioni di interventi. Il lavoro è stato sviluppato rispondendo a due domande di ricerca: capire se effettivamente la co-valutazione sia utilizzata nel Social Prescribing per i giovani e se abbia senso che lo sia. Per iniziare, è stata condotta una mappatura della letteratura sul Social Prescribing per capire se fossero mai stati usati approcci di Co-produzione nell’implementare le valutazioni degli interventi; successivamente, sono stati raccolti dei dati qualitativi nelle forme di interviste e un sondaggio. Attraverso un’analisi tematica delle informazioni raccolte è risultato che svolgere attività di co-valutazione sia utile nel Social Prescribing, dati i numerosi benefici che questo porta sia agli esperti che ai giovani, fra cui l’empowerment di questi ultimi e il supporto ai primi per produrre valutazioni più robuste. Infine, vengono suggeriti alcuni consigli su come sviluppare attività di Co-valutazione. Soprattutto riguardo le organizzazioni, ci sono comunque ancora degli ostacoli nell’implementazione della Co-valutazione, che rendono necessari ulteriori approfondimenti su questo tema.

Multiple lenses to look at the same problem: understanding Co-assessment mechanisms in Social Prescribing for Children and Young People

Confalonieri, Margherita;D'Ambra, Francesco
2022/2023

Abstract

Social Prescribing is a holistic, person-centred, and community-based approach that addresses those individuals with either health conditions and/or psychosocial needs to improve their general wellbeing by connecting them with the community in which they live in through an independent and co-produced approach. Social Prescribing interventions addressing Children and Young People are still in their infancy. In literature, the importance of the evaluation of the services is widely recognised. Exploring new mechanisms to enhance the measurement of interventions is a way to improve future schemes. Co-assessment is about involving beneficiaries in working alongside professional staff to help organizations better understand how they feel about services, collaborating as equal partners to co-produce an evaluation of an intervention. The work has been developed addressing two research questions: understanding if co-assessment is present in Social Prescribing for Children and Young People and whether it makes sense to carry it out. Firstly, a mapping review of literature on Social Prescribing was conducted to understand if any co-productive approaches existed; then, a qualitative set of data was gathered, including interviews and a survey. As a result, only a few mechanisms were identified within services and academia. Through a thematic analysis of the collected evidence, performing co-assessment resulted to make sense in Social Prescribing given the benefits experienced by both professionals and youths involved, including empowerment of young people and at the same time support to experts in producing a more robust evaluation. In the end, some recommendations are provided on how to implement co-assessment. However, several barriers still exist, especially within services, and further studies are needed in this respect.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
19-dic-2023
2022/2023
Il Social Prescribing è un approccio olistico per migliorare il benessere generale delle persone che presentano problemi di salute sia fisica che psicosociale attraverso l’integrazione del paziente all’interno della comunità locale tramite un percorso individuale e co-prodotto. Gli interventi di Social Prescribing che coinvolgono i giovani sono ancora agli albori. Nella letteratura, l’importanza della valutazione dei servizi è ampiamente riconosciuta, ed esplorare nuovi meccanismi per migliorare la misurazione degli interventi è una strada per perfezionare i modelli futuri. Si parla di Co-valutazione quando i beneficiari vengono coinvolti nel lavorare con gli esperti per supportare le organizzazioni nel comprendere la loro prospettiva rispetto alla qualità dei servizi, collaborando come partner per co-produrre le valutazioni di interventi. Il lavoro è stato sviluppato rispondendo a due domande di ricerca: capire se effettivamente la co-valutazione sia utilizzata nel Social Prescribing per i giovani e se abbia senso che lo sia. Per iniziare, è stata condotta una mappatura della letteratura sul Social Prescribing per capire se fossero mai stati usati approcci di Co-produzione nell’implementare le valutazioni degli interventi; successivamente, sono stati raccolti dei dati qualitativi nelle forme di interviste e un sondaggio. Attraverso un’analisi tematica delle informazioni raccolte è risultato che svolgere attività di co-valutazione sia utile nel Social Prescribing, dati i numerosi benefici che questo porta sia agli esperti che ai giovani, fra cui l’empowerment di questi ultimi e il supporto ai primi per produrre valutazioni più robuste. Infine, vengono suggeriti alcuni consigli su come sviluppare attività di Co-valutazione. Soprattutto riguardo le organizzazioni, ci sono comunque ancora degli ostacoli nell’implementazione della Co-valutazione, che rendono necessari ulteriori approfondimenti su questo tema.
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Descrizione: Testo tesi ed executive summary Confalonieri D'Ambra
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/215218