Purpose: The luxury sector sets the stage for exploring one of the growth strategies primarily leveraged by its players: Merger and Acquisition (M&A) deals. The exceptional profitability of this industry is driven by premium prices, which result in significant profit margins and outstanding transaction multiples, applied when acquiring a company. This work aims to investigate motivating factors and synergies that can result from an acquisition in the luxury sector and to provide a thorough knowledge of the impact of acquisition drivers on value creation and M&A multiples. Methodology: The study entails a comprehensive literature review, a collection of insights that emerged in experts’ interviews, and a quantitative evaluation of financial data collection, which result in the construction of a database comprising 100 M&A transactions in the luxury sector. A graphical and statistical analysis, through classification and regression trees, examines how each acquisition driver impacts the definition of transaction multiples and the likelihood that the growth rate of the buyer outperforms the market average. Findings: The results indicate that strengthening the supply chain, accessing new customer segments, and enriching the brand portfolio are the primary purposes behind an M&A transaction in the luxury sector. In addition, the main synergies that can be exploited, based on their implication area, can be classified into two categories: strategic and operational. Furthermore, buyer luxury companies tend to recognize the highest value in acquisitions in the "Cosmetics, Beauty & Skincare" sector aimed to enrich the brand portfolio or enter new customer segments and geographies. Outperforming players are more likely to invest in large companies in the “Apparel” sector, having as a primary objective the enrichment of their brand portfolio.

Scopo: Il settore del lusso pone le basi per l'esplorazione di una delle strategie di crescita più sfruttata dai suoi attori: le operazioni di M&A. I prezzi premium che caratterizzano questo settore portano ad un’eccezionale redditività che si traduce in margini e multipli relativi a operazioni di M&A significativamente elevati. Lo studio si propone di indagare i fattori che possono motivare un’acquisizione e le sinergie che possono derivarne. L’obiettivo del lavoro è inoltre quello di fornire una conoscenza approfondita dell'impatto dei driver di acquisizione sulla creazione di valore e sulla definizione dei multipli applicati nelle transazioni di M&A. Metodologia: Lo studio prevede un'ampia revisione della letteratura, interviste con esperti e la raccolta di dati finanziari, che hanno portato alla costruzione di un database di 100 operazioni di M&A nel settore del lusso. Un'analisi grafica e statistica, attraverso alberi di classificazione e regressione, esamina l'impatto dei driver di acquisizione sulla definizione del multiplo della transazione e sulla probabilità che il tasso di crescita dell'acquirente superi la media del mercato. Risultati: I risultati indicano che il rafforzamento della filiera, l'accesso a nuovi segmenti di mercato o aree geografiche e l'arricchimento del portfolio di brand sono le motivazioni principali di un'operazione di M&A e che le sinergie sfruttate in questo settore possono essere classificate in strategiche e operative, in base alla loro area di implicazione. Inoltre, gli acquirenti tendono ad attribuire il valore più alto alle acquisizioni nel settore "Cosmetics, Beatuy & Skincare" volte ad arricchire il portafoglio di marchi o ad entrare in nuovi segmenti di clientela e aree geografiche. I player più performanti tendono a investire in grandi aziende operanti nel settore “Apparel" avendo come obiettivo quello di arricchire il proprio portafoglio marchi.

M&A Deals in the Luxury Sector: Revealing hidden links between Acquisition Drivers and Value Creation

TRICCOLI, VALENTINA;PAOLINI, ALLEGRA
2022/2023

Abstract

Purpose: The luxury sector sets the stage for exploring one of the growth strategies primarily leveraged by its players: Merger and Acquisition (M&A) deals. The exceptional profitability of this industry is driven by premium prices, which result in significant profit margins and outstanding transaction multiples, applied when acquiring a company. This work aims to investigate motivating factors and synergies that can result from an acquisition in the luxury sector and to provide a thorough knowledge of the impact of acquisition drivers on value creation and M&A multiples. Methodology: The study entails a comprehensive literature review, a collection of insights that emerged in experts’ interviews, and a quantitative evaluation of financial data collection, which result in the construction of a database comprising 100 M&A transactions in the luxury sector. A graphical and statistical analysis, through classification and regression trees, examines how each acquisition driver impacts the definition of transaction multiples and the likelihood that the growth rate of the buyer outperforms the market average. Findings: The results indicate that strengthening the supply chain, accessing new customer segments, and enriching the brand portfolio are the primary purposes behind an M&A transaction in the luxury sector. In addition, the main synergies that can be exploited, based on their implication area, can be classified into two categories: strategic and operational. Furthermore, buyer luxury companies tend to recognize the highest value in acquisitions in the "Cosmetics, Beauty & Skincare" sector aimed to enrich the brand portfolio or enter new customer segments and geographies. Outperforming players are more likely to invest in large companies in the “Apparel” sector, having as a primary objective the enrichment of their brand portfolio.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
19-dic-2023
2022/2023
Scopo: Il settore del lusso pone le basi per l'esplorazione di una delle strategie di crescita più sfruttata dai suoi attori: le operazioni di M&A. I prezzi premium che caratterizzano questo settore portano ad un’eccezionale redditività che si traduce in margini e multipli relativi a operazioni di M&A significativamente elevati. Lo studio si propone di indagare i fattori che possono motivare un’acquisizione e le sinergie che possono derivarne. L’obiettivo del lavoro è inoltre quello di fornire una conoscenza approfondita dell'impatto dei driver di acquisizione sulla creazione di valore e sulla definizione dei multipli applicati nelle transazioni di M&A. Metodologia: Lo studio prevede un'ampia revisione della letteratura, interviste con esperti e la raccolta di dati finanziari, che hanno portato alla costruzione di un database di 100 operazioni di M&A nel settore del lusso. Un'analisi grafica e statistica, attraverso alberi di classificazione e regressione, esamina l'impatto dei driver di acquisizione sulla definizione del multiplo della transazione e sulla probabilità che il tasso di crescita dell'acquirente superi la media del mercato. Risultati: I risultati indicano che il rafforzamento della filiera, l'accesso a nuovi segmenti di mercato o aree geografiche e l'arricchimento del portfolio di brand sono le motivazioni principali di un'operazione di M&A e che le sinergie sfruttate in questo settore possono essere classificate in strategiche e operative, in base alla loro area di implicazione. Inoltre, gli acquirenti tendono ad attribuire il valore più alto alle acquisizioni nel settore "Cosmetics, Beatuy & Skincare" volte ad arricchire il portafoglio di marchi o ad entrare in nuovi segmenti di clientela e aree geografiche. I player più performanti tendono a investire in grandi aziende operanti nel settore “Apparel" avendo come obiettivo quello di arricchire il proprio portafoglio marchi.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/215241