This thesis starts from the analysis of the use of words as images, that is, the ability of words to evoke mental images in the reader's mind through the use of visual variables. Visual variables were identified by the French critic Jacques Bertin and must mimic the appearance, sound, taste, smell or sensation of the object under consideration in such a way as to create a vivid and engaging mental image. The use of the word as an image led to the emergence of the augmented book. The concept of the augmented book is based on the synergy between written text and graphic elements: that is, the designer uses the visual resources at his disposal to emphasise and expand the concepts expressed by the author, without altering the written text. In this context, the theoretical hypothesis of Sinsemia, described by Luciano Perondi and Leonardo Romei as "...the deliberate and conscious arrangement of writing elements in space with the aim of communicating, through spatial articulation, in a reasonably unambiguous manner and according to regularities", becomes fundamental. Spatial articulation, in this way, facilitates the transmission of the desired concepts. Briefly, the intent of this thesis is to draw up a small style manual that provides designers with a set of standardised rules, using visual, typographical and page space variables, in order to create an augmented book that can effectively translate characters' feelings and express sensations, tone and intonation beyond what traditional writing can convey, in the service of augmented expressiveness.
Questa tesi parte dall'analisi dell'utilizzo delle parole come immagini, ovvero la capacità delle parole di evocare immagini mentali nella mente del lettore, attraverso l'uso di variabili visive. Le variabili visive sono state identificate dal critico francese Jacques Bertin e devono mimare l'aspetto, il suono, il gusto, l'odore o la sensazione dell’oggetto preso in esame in modo tale da creare un'immagine mentale vivida e coinvolgente. L’utilizzo della parola come immagine ha portato alla nascita del libro aumentato. Il concetto di libro aumentato si basa sulla sinergia tra testo scritto ed elementi grafici: il designer utilizza cioè le risorse visive a sua disposizione per enfatizzare e ampliare i concetti espressi dall'autore, senza alterare il testo scritto. In questo contesto, l’ipotesi teorica della Sinsemia, descritta da Luciano Perondi e Leonardo Romei come “…la disposizione deliberata e consapevole di elementi di scrittura nello spazio con lo scopo di comunicare, attraverso l’articolazione spaziale, in modo ragionevolmente univoco e secondo regolarità”, diventa fondamentale. L'articolazione spaziale, in questo modo, facilita la trasmissione dei concetti desiderati. In sostanza l’intento di questa tesi è di redigere un piccolo manuale di stile che fornisca ai designer una serie di regole standardizzate, utilizzando le variabili visive, tipografiche e lo spazio della pagina, al fine di creare un libro aumentato che possa tradurre in modo efficace i sentimenti dei personaggi ed esprimere sensazioni, tono e intonazione al di là di quanto la scrittura tradizionale possa trasmettere, al servizio di un’espressività aumentata.
La parola liberata : indagine sul testo come immagine; dalla sinsemia al libro aumentato
Mazzanti, Lucia
2022/2023
Abstract
This thesis starts from the analysis of the use of words as images, that is, the ability of words to evoke mental images in the reader's mind through the use of visual variables. Visual variables were identified by the French critic Jacques Bertin and must mimic the appearance, sound, taste, smell or sensation of the object under consideration in such a way as to create a vivid and engaging mental image. The use of the word as an image led to the emergence of the augmented book. The concept of the augmented book is based on the synergy between written text and graphic elements: that is, the designer uses the visual resources at his disposal to emphasise and expand the concepts expressed by the author, without altering the written text. In this context, the theoretical hypothesis of Sinsemia, described by Luciano Perondi and Leonardo Romei as "...the deliberate and conscious arrangement of writing elements in space with the aim of communicating, through spatial articulation, in a reasonably unambiguous manner and according to regularities", becomes fundamental. Spatial articulation, in this way, facilitates the transmission of the desired concepts. Briefly, the intent of this thesis is to draw up a small style manual that provides designers with a set of standardised rules, using visual, typographical and page space variables, in order to create an augmented book that can effectively translate characters' feelings and express sensations, tone and intonation beyond what traditional writing can convey, in the service of augmented expressiveness.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2023_12_Mazzanti_01.pdf
accessibile in internet per tutti
Descrizione: La parola liberata. Indagine sul testo come immagine; dalla sinsemia al libro aumentato
Dimensione
25.82 MB
Formato
Adobe PDF
|
25.82 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2023_12_Mazzanti_02.pdf.pdf
accessibile in internet per tutti
Descrizione: Progetto di tesi: traduzione visiva dell'Amleto di Shakespeare
Dimensione
690.8 kB
Formato
Adobe PDF
|
690.8 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/215437