In the last decades the issues surrounding sustainability in the Fashion Industry have become clearer and more urgent to address. Being one of the most polluting businesses in the world, the Textile and Clothing Industry is responsible for finding strategic solutions to reduce their negative impact and promote a change of values based on sustainability standards. The research conducted found that Digital Technology is an increasingly important topic of discussion regarding the positive influence its implementation in the Fashion Industry has brought. The use of technologies has been promoting the overall Digitalization of the various supply chain steps in the TC Industry, involving all stakeholders. From the preliminary analysis carried out the main research question was underlined: How is digitalization in the Fashion Industry relevant in the sustainable transition to a circular business model? An initial inquiry of Circular Economy principles was conducted, emphasizing the drivers and challenges businesses must undergo in order to foster a sustainable transition to a circular model. Similarly, a study has been conducted over the elements fostering and preventing the implementation of DTs in the Fashion Industry 4.0. Once the framework had been established, a comprehensive analysis was conducted regarding the fundamental role technologies play to innovate the supply chain steps, supported by analyzing different case studies. The increasing relevance of DT and their ability to foster the implementation of sustainable processes has been emphasized. From the analysis conducted it emerged that some relevant connections between stakeholders and technologies are still missing, which funded a deeper inquiry into the trigger points evidenced, followed by the proposal of solutions aimed at overcoming the highlighted gaps which demonstrate the relevant role digitalization fulfills. The results that emerge are enclosed in ‘The Handbook of Sustainable Digitalization’, a guide designed for businesses that aim to transition to a circular business model, encapsulating the guidelines to successfully implement DT in the various steps of the value chain. The Handbook answers the need to communicate the solutions for businesses to undergo a successful transition to a CE model.

Negli ultimi decenni il ruolo della sostenibilità nell'industria della moda è diventato più chiaro ed un argomento urgente da affrontare. Essendo una delle manifatture più inquinanti al mondo, l'industria tessile e dell'abbigliamento ha la responsabilità di trovare soluzioni strategiche per ridurre il proprio impatto ambientale e promuovere un cambiamento trasversale basato sulla sostenibilità come valore imprescindibile. Dalla ricerca condotta è emerso che le tecnologie digitali sono un argomento di discussione sempre più importante per quanto riguarda l'influenza positiva che ha portato la loro introduzione nell'industria della moda. L'uso delle tecnologie ha favorito la digitalizzazione delle varie fasi della catena di fornitura nell'industria tessile e dell’abbigliamento, coinvolgendo tutti gli attori interessati. Dall'analisi preliminare effettuata è emersa la domanda di ricerca principale: In che modo la digitalizzazione nell'industria della moda è rilevante nella transizione sostenibile verso un modello di economia circolare? È stata condotta un'indagine iniziale sui principi dell'Economia Circolare, sottolineando gli incentivi e le sfide che le imprese devono affrontare per favorire una transizione sostenibile verso un modello circolare. Allo stesso modo, è stato condotto uno studio sugli elementi che favoriscono ed impediscono l'implementazione delle tecnologie digitali nell'Industria della Moda 4.0. Una volta stabilito il quadro di riferimento, è stata condotta un'analisi completa del ruolo fondamentale che le tecnologie svolgono per innovare le fasi della catena di fornitura, supportata dall'approfondimento di diversi casi studio. È stata sottolineata la crescente rilevanza del ruolo della digitalizzazione e la sua capacità di favorire l'implementazione di processi sostenibili. Dall'analisi condotta è emerso che mancano ancora alcune connessioni rilevanti tra gli attori coinvolti e le tecnologie, il che ha richiesto un'indagine più approfondita sui punti critici evidenziati, seguita dalla proposta di soluzioni volte a superare le lacune segnalate, che dimostrano il ruolo rilevante della digitalizzazione. I risultati emersi sono racchiusi nel "Manuale della digitalizzazione sostenibile", una guida pensata per le imprese che intendono passare ad un modello di business circolare, che racchiude le linee guida per implementare con successo le tecnologie digitali nelle varie fasi della filiera. Il Manuale risponde ala necessità di comunicare le soluzioni per effettuare con successo una transizione delle imprese verso un modello di Economia Circolare.

THE ROLE OF DIGITALIZATION IN THE SUSTAINABLE TRANSITION TO A CIRCULAR SUPPLY CHAIN MODEL APPLIED TO THE FASHION INDUSTRY

Bosco, Letizia
2022/2023

Abstract

In the last decades the issues surrounding sustainability in the Fashion Industry have become clearer and more urgent to address. Being one of the most polluting businesses in the world, the Textile and Clothing Industry is responsible for finding strategic solutions to reduce their negative impact and promote a change of values based on sustainability standards. The research conducted found that Digital Technology is an increasingly important topic of discussion regarding the positive influence its implementation in the Fashion Industry has brought. The use of technologies has been promoting the overall Digitalization of the various supply chain steps in the TC Industry, involving all stakeholders. From the preliminary analysis carried out the main research question was underlined: How is digitalization in the Fashion Industry relevant in the sustainable transition to a circular business model? An initial inquiry of Circular Economy principles was conducted, emphasizing the drivers and challenges businesses must undergo in order to foster a sustainable transition to a circular model. Similarly, a study has been conducted over the elements fostering and preventing the implementation of DTs in the Fashion Industry 4.0. Once the framework had been established, a comprehensive analysis was conducted regarding the fundamental role technologies play to innovate the supply chain steps, supported by analyzing different case studies. The increasing relevance of DT and their ability to foster the implementation of sustainable processes has been emphasized. From the analysis conducted it emerged that some relevant connections between stakeholders and technologies are still missing, which funded a deeper inquiry into the trigger points evidenced, followed by the proposal of solutions aimed at overcoming the highlighted gaps which demonstrate the relevant role digitalization fulfills. The results that emerge are enclosed in ‘The Handbook of Sustainable Digitalization’, a guide designed for businesses that aim to transition to a circular business model, encapsulating the guidelines to successfully implement DT in the various steps of the value chain. The Handbook answers the need to communicate the solutions for businesses to undergo a successful transition to a CE model.
ARC III - Scuola del Design
19-dic-2023
2022/2023
Negli ultimi decenni il ruolo della sostenibilità nell'industria della moda è diventato più chiaro ed un argomento urgente da affrontare. Essendo una delle manifatture più inquinanti al mondo, l'industria tessile e dell'abbigliamento ha la responsabilità di trovare soluzioni strategiche per ridurre il proprio impatto ambientale e promuovere un cambiamento trasversale basato sulla sostenibilità come valore imprescindibile. Dalla ricerca condotta è emerso che le tecnologie digitali sono un argomento di discussione sempre più importante per quanto riguarda l'influenza positiva che ha portato la loro introduzione nell'industria della moda. L'uso delle tecnologie ha favorito la digitalizzazione delle varie fasi della catena di fornitura nell'industria tessile e dell’abbigliamento, coinvolgendo tutti gli attori interessati. Dall'analisi preliminare effettuata è emersa la domanda di ricerca principale: In che modo la digitalizzazione nell'industria della moda è rilevante nella transizione sostenibile verso un modello di economia circolare? È stata condotta un'indagine iniziale sui principi dell'Economia Circolare, sottolineando gli incentivi e le sfide che le imprese devono affrontare per favorire una transizione sostenibile verso un modello circolare. Allo stesso modo, è stato condotto uno studio sugli elementi che favoriscono ed impediscono l'implementazione delle tecnologie digitali nell'Industria della Moda 4.0. Una volta stabilito il quadro di riferimento, è stata condotta un'analisi completa del ruolo fondamentale che le tecnologie svolgono per innovare le fasi della catena di fornitura, supportata dall'approfondimento di diversi casi studio. È stata sottolineata la crescente rilevanza del ruolo della digitalizzazione e la sua capacità di favorire l'implementazione di processi sostenibili. Dall'analisi condotta è emerso che mancano ancora alcune connessioni rilevanti tra gli attori coinvolti e le tecnologie, il che ha richiesto un'indagine più approfondita sui punti critici evidenziati, seguita dalla proposta di soluzioni volte a superare le lacune segnalate, che dimostrano il ruolo rilevante della digitalizzazione. I risultati emersi sono racchiusi nel "Manuale della digitalizzazione sostenibile", una guida pensata per le imprese che intendono passare ad un modello di business circolare, che racchiude le linee guida per implementare con successo le tecnologie digitali nelle varie fasi della filiera. Il Manuale risponde ala necessità di comunicare le soluzioni per effettuare con successo una transizione delle imprese verso un modello di Economia Circolare.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/215530