This thesis delves into the relationship between culture, sustainability, and product design with the aim of discovering how integrating culture into sustainable product design processes impacts societal and environmental outcomes. A detailed exploration of various sustainable design approaches, as well as two categorizations of culture, quantitative and qualitative, are introduced. The first is represented by the Hofstede's cultural dimensions and reveals how different societies might engage with or resist specific sustainability initiatives based on cultural values. On the other hand, the qualitative categorization, utilizing Descola's ontological typologies, advocates for the inclusion of non-human elements and diverse belief systems. Framing the discussion for the intersection of culture and sustainability, this thesis underlines the significance of empathy, understanding, and inclusivity in design processes to create culturally resonant and effective sustainability initiatives. The framework provided aims to guide designers in the preliminary stages to comprehend the intended user better, resulting in sustainable products that effectively engage with culture, promoting enhanced sustainable practices.

Questa tesi approfondisce la relazione tra cultura, sostenibilità e design del prodotto con l'obiettivo di scoprire come l'integrazione della cultura nei processi di design sostenibile influenzi gli esiti ambientali e sociali. Viene presentata un'approfondita esplorazione di vari approcci al design sostenibile, nonché l'introduzione di due categorie di cultura, quantitative e qualitative. La prima è rappresentata dalle dimensioni culturali di Hofstede e mostra come diverse società possano aderire o resistere a specifiche iniziative di sostenibilità basate sui valori culturali. D'altro canto, la categorizzazione qualitativa, utilizzando le tipologie ontologiche di Descola, sostiene l'inclusione di elementi non umani e di sistemi di credenze diversificati. Nel contesto dell'intersezione tra cultura e sostenibilità, questa tesi sottolinea l'importanza dell'empatia, della comprensione e dell'inclusività nei processi di design per creare iniziative di sostenibilità culturalmente risonanti ed efficaci. Il quadro fornito mira a guidare i designer nelle fasi preliminari per comprendere meglio l'utente previsto, risultando in prodotti sostenibili che interagiscono efficacemente con la cultura, promuovendo pratiche sostenibili migliorate.

Cultural context and its influence on the perception of sustainability in product design

RUÍZ GAMEZ, NICOLLE NEREYDA
2022/2023

Abstract

This thesis delves into the relationship between culture, sustainability, and product design with the aim of discovering how integrating culture into sustainable product design processes impacts societal and environmental outcomes. A detailed exploration of various sustainable design approaches, as well as two categorizations of culture, quantitative and qualitative, are introduced. The first is represented by the Hofstede's cultural dimensions and reveals how different societies might engage with or resist specific sustainability initiatives based on cultural values. On the other hand, the qualitative categorization, utilizing Descola's ontological typologies, advocates for the inclusion of non-human elements and diverse belief systems. Framing the discussion for the intersection of culture and sustainability, this thesis underlines the significance of empathy, understanding, and inclusivity in design processes to create culturally resonant and effective sustainability initiatives. The framework provided aims to guide designers in the preliminary stages to comprehend the intended user better, resulting in sustainable products that effectively engage with culture, promoting enhanced sustainable practices.
ARC III - Scuola del Design
19-dic-2023
2022/2023
Questa tesi approfondisce la relazione tra cultura, sostenibilità e design del prodotto con l'obiettivo di scoprire come l'integrazione della cultura nei processi di design sostenibile influenzi gli esiti ambientali e sociali. Viene presentata un'approfondita esplorazione di vari approcci al design sostenibile, nonché l'introduzione di due categorie di cultura, quantitative e qualitative. La prima è rappresentata dalle dimensioni culturali di Hofstede e mostra come diverse società possano aderire o resistere a specifiche iniziative di sostenibilità basate sui valori culturali. D'altro canto, la categorizzazione qualitativa, utilizzando le tipologie ontologiche di Descola, sostiene l'inclusione di elementi non umani e di sistemi di credenze diversificati. Nel contesto dell'intersezione tra cultura e sostenibilità, questa tesi sottolinea l'importanza dell'empatia, della comprensione e dell'inclusività nei processi di design per creare iniziative di sostenibilità culturalmente risonanti ed efficaci. Il quadro fornito mira a guidare i designer nelle fasi preliminari per comprendere meglio l'utente previsto, risultando in prodotti sostenibili che interagiscono efficacemente con la cultura, promuovendo pratiche sostenibili migliorate.
File allegati
File Dimensione Formato  
2023_12_Ruiz.pdf

accessibile in internet per tutti

Descrizione: Text of the thesis
Dimensione 1.45 MB
Formato Adobe PDF
1.45 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/215589