The GovTech sector is increasingly adopting Design Thinking (DT) and citizen-centred approaches to facilitate the development of services that effectively address citizens’ needs and expectations while meeting government requirements. Design capacity is widely acknowledged as a critical competency in fostering user-friendliness, security, accessibility, and efficiency in the services offered to citizens, as its successful application in the private sector has demonstrated. This thesis is focused on a case from the GovTech domain. Specifically, a European project initiated by the European Commission’s DG Connect to support the creation of a GovTech ecosystem with a human-centered perspective. Through an examination of knowledge transfer occurrences during the GovTech Connect Boot Camps with start-ups and an analysis of successful cases from existing literature, this research seeks to chart new possible pathways for the diffusion of DT methodologies notably helpful in public value creation. Specifically, it focuses on the possibility of promoting the absorption of DT methodology at a deeper level within organisations that operate within the public sector to establish enduring and transformative processes with distribution, citizen-centredness, and democratic principles at their core.

Il settore GovTech sta adottando sempre più spesso il Design Thinking (DT) e approcci citizen-centred per facilitare lo sviluppo di servizi che rispondano efficacemente alle esigenze e alle aspettative dei cittadini, soddisfacendo al contempo i requisiti del governo. Le capacità derivate dal settore del Design sono ampiamente riconosciute come una competenza critica nel promuovere la facilità d'uso, la sicurezza, l'accessibilità e l'efficienza dei servizi offerti ai cittadini, come ha dimostrato la sua efficace applicazione nel settore privato. Questa tesi si concentra su un caso del settore GovTech. In particolare, un progetto europeo avviato dalla DG Connect della Commissione Europea per sostenere la creazione di un ecosistema GovTech con una prospettiva human-centered. Attraverso l'osservazione dei trasferimenti di conoscenza avvenuti durante i GovTech Connect Boot Camps con le start-up e l'analisi di casi di successo della letteratura esistente, questa ricerca cerca di tracciare nuovi possibili percorsi per la diffusione delle metodologie DT, particolarmente utili nella creazione di valore pubblico. In particolare, si concentra sulla possibilità di promuovere l'assorbimento della metodologia DT a un livello più profondo all'interno delle organizzazioni che operano nel settore pubblico per stabilire processi duraturi e trasformativi con al centro la distribuzione, la centralità del cittadino e i principi democratici.

Innovating Government through Design Thinking and Organisational Change. Insights from the GovTech domain.

D'Aleo, Giulia
2022/2023

Abstract

The GovTech sector is increasingly adopting Design Thinking (DT) and citizen-centred approaches to facilitate the development of services that effectively address citizens’ needs and expectations while meeting government requirements. Design capacity is widely acknowledged as a critical competency in fostering user-friendliness, security, accessibility, and efficiency in the services offered to citizens, as its successful application in the private sector has demonstrated. This thesis is focused on a case from the GovTech domain. Specifically, a European project initiated by the European Commission’s DG Connect to support the creation of a GovTech ecosystem with a human-centered perspective. Through an examination of knowledge transfer occurrences during the GovTech Connect Boot Camps with start-ups and an analysis of successful cases from existing literature, this research seeks to chart new possible pathways for the diffusion of DT methodologies notably helpful in public value creation. Specifically, it focuses on the possibility of promoting the absorption of DT methodology at a deeper level within organisations that operate within the public sector to establish enduring and transformative processes with distribution, citizen-centredness, and democratic principles at their core.
MARIANI, ILARIA
ARC III - Scuola del Design
19-dic-2023
2022/2023
Il settore GovTech sta adottando sempre più spesso il Design Thinking (DT) e approcci citizen-centred per facilitare lo sviluppo di servizi che rispondano efficacemente alle esigenze e alle aspettative dei cittadini, soddisfacendo al contempo i requisiti del governo. Le capacità derivate dal settore del Design sono ampiamente riconosciute come una competenza critica nel promuovere la facilità d'uso, la sicurezza, l'accessibilità e l'efficienza dei servizi offerti ai cittadini, come ha dimostrato la sua efficace applicazione nel settore privato. Questa tesi si concentra su un caso del settore GovTech. In particolare, un progetto europeo avviato dalla DG Connect della Commissione Europea per sostenere la creazione di un ecosistema GovTech con una prospettiva human-centered. Attraverso l'osservazione dei trasferimenti di conoscenza avvenuti durante i GovTech Connect Boot Camps con le start-up e l'analisi di casi di successo della letteratura esistente, questa ricerca cerca di tracciare nuovi possibili percorsi per la diffusione delle metodologie DT, particolarmente utili nella creazione di valore pubblico. In particolare, si concentra sulla possibilità di promuovere l'assorbimento della metodologia DT a un livello più profondo all'interno delle organizzazioni che operano nel settore pubblico per stabilire processi duraturi e trasformativi con al centro la distribuzione, la centralità del cittadino e i principi democratici.
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