Objectives. This thesis aims to provide a comprehensive overview of technological innovation in the logistics sector. The analysis initially considers current trends and related technologies. Subsequently, the examinations are thorough to contribute to the literature on implementing social sustainability in the warehouse. Methodology. The research begins by building a database containing startups. 1913 companies were selected, analyzed, and classified in a three-level structure to identify innovative trends. Technologies were determined by reviewing the companies' offers and scientific literature. Scientific publications also allowed to identify gaps in social sustainability in the warehouse. Results. The innovation directions are Digitalization, Automation, Resilience, Sustainability, and New Frontiers. Digitalization refers to logistical processes. It is based on Automation and promotes Social Sustainability and Resilience. Automation considers Social Sustainability, with autonomous vehicles designed to support humans rather than to replace them. Resilience, attainable through visibility and integration of the supply chain, connects with Digitalization. Sustainability is both Environmental and Social. The New Frontiers of logistics are space and Hyperloop. Technologies demonstrate how Digitalization, Automation, and Social Sustainability are closely connected. Proof of this are collaborative AMRs, exoskeletons and virtual reality for operators, and the teleoperation of vehicles. Therefore, the warehouse emerges as a favorable context for technological innovations. Here, they have two functions: to increase safety by replacing the operator or to improve the work experience by providing physical or informational support. The second is where startups are concentrated and could prevail in the future.

Obiettivi. Questa tesi si pone di fornire una panoramica completa sull'innovazione tecnologica del settore logistico. L’oggetto di analisi sono le tendenze attuali e le tecnologie ad esse collegate. In seguito, i risultati sono approfonditi per contribuire alla letteratura sull'implementazione della sostenibilità sociale nel magazzino. Metodologia. La ricerca si basa sulla costruzione di un database contenente startups. 1913 aziende sono state selezionate, analizzate e classificate in una struttura a tre livelli; questo ha infine permesso di individuare i trends innovativi. Per identificare le tecnologie, invece, è stata necessaria una revisione delle offerte delle aziende, supportata dalla letteratura scientifica. Quest’ultima è stata consultata anche per individuare le lacune sul tema della sostenibilità sociale nel magazzino. Risultati. Le direzioni di innovazione sono Digitalizzazione, Automazione, Resilienza, Sostenibilità, Nuove Frontiere. La Digitalizzazione è riferita ai processi logistici. Si basa sull' Automazione, e promuove Sostenibilità Sociale e Resilienza. Anche l'Automazione considera la Sostenibilità Sociale, con veicoli autonomi atti a supportare l'umano piuttosto che a sostituirlo. La Resilienza, raggiungibile con visibilità ed integrazione della supply chain, si connette con la Digitalizzazione. La Sostenibilità è Ambientale e Sociale. Le Nuove Frontiere della logistica sono lo spazio e Hyperloop. Le tecnologie dimostrano come Digitalizzazione, Automazione e Sostenibilità Sociale siano strettamente connesse. A prova di ciò sono gli AMR collaborativi, gli esoscheletri e la realtà virtuale per gli operatori, la teleoperazione dei veicoli. Il magazzino emerge quindi come contesto propizio per le innovazioni tecnologiche. Esse hanno due funzioni: aumentare la sicurezza sostituendo l'operatore, o migliorare l'esperienza lavorativa fornendo supporto fisico o informativo, dove si concentrano le startups.

Startup-Driven Innovation in the Logistics Industry: A Classification Framework and a Focus on the Technologies Fostering Social Sustainability in the Warehouse

LAGANA', STEFANO;ZAPPATORE, FEDERICA
2022/2023

Abstract

Objectives. This thesis aims to provide a comprehensive overview of technological innovation in the logistics sector. The analysis initially considers current trends and related technologies. Subsequently, the examinations are thorough to contribute to the literature on implementing social sustainability in the warehouse. Methodology. The research begins by building a database containing startups. 1913 companies were selected, analyzed, and classified in a three-level structure to identify innovative trends. Technologies were determined by reviewing the companies' offers and scientific literature. Scientific publications also allowed to identify gaps in social sustainability in the warehouse. Results. The innovation directions are Digitalization, Automation, Resilience, Sustainability, and New Frontiers. Digitalization refers to logistical processes. It is based on Automation and promotes Social Sustainability and Resilience. Automation considers Social Sustainability, with autonomous vehicles designed to support humans rather than to replace them. Resilience, attainable through visibility and integration of the supply chain, connects with Digitalization. Sustainability is both Environmental and Social. The New Frontiers of logistics are space and Hyperloop. Technologies demonstrate how Digitalization, Automation, and Social Sustainability are closely connected. Proof of this are collaborative AMRs, exoskeletons and virtual reality for operators, and the teleoperation of vehicles. Therefore, the warehouse emerges as a favorable context for technological innovations. Here, they have two functions: to increase safety by replacing the operator or to improve the work experience by providing physical or informational support. The second is where startups are concentrated and could prevail in the future.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
19-dic-2023
2022/2023
Obiettivi. Questa tesi si pone di fornire una panoramica completa sull'innovazione tecnologica del settore logistico. L’oggetto di analisi sono le tendenze attuali e le tecnologie ad esse collegate. In seguito, i risultati sono approfonditi per contribuire alla letteratura sull'implementazione della sostenibilità sociale nel magazzino. Metodologia. La ricerca si basa sulla costruzione di un database contenente startups. 1913 aziende sono state selezionate, analizzate e classificate in una struttura a tre livelli; questo ha infine permesso di individuare i trends innovativi. Per identificare le tecnologie, invece, è stata necessaria una revisione delle offerte delle aziende, supportata dalla letteratura scientifica. Quest’ultima è stata consultata anche per individuare le lacune sul tema della sostenibilità sociale nel magazzino. Risultati. Le direzioni di innovazione sono Digitalizzazione, Automazione, Resilienza, Sostenibilità, Nuove Frontiere. La Digitalizzazione è riferita ai processi logistici. Si basa sull' Automazione, e promuove Sostenibilità Sociale e Resilienza. Anche l'Automazione considera la Sostenibilità Sociale, con veicoli autonomi atti a supportare l'umano piuttosto che a sostituirlo. La Resilienza, raggiungibile con visibilità ed integrazione della supply chain, si connette con la Digitalizzazione. La Sostenibilità è Ambientale e Sociale. Le Nuove Frontiere della logistica sono lo spazio e Hyperloop. Le tecnologie dimostrano come Digitalizzazione, Automazione e Sostenibilità Sociale siano strettamente connesse. A prova di ciò sono gli AMR collaborativi, gli esoscheletri e la realtà virtuale per gli operatori, la teleoperazione dei veicoli. Il magazzino emerge quindi come contesto propizio per le innovazioni tecnologiche. Esse hanno due funzioni: aumentare la sicurezza sostituendo l'operatore, o migliorare l'esperienza lavorativa fornendo supporto fisico o informativo, dove si concentrano le startups.
File allegati
File Dimensione Formato  
ExecutiveSummary_LaganàZappatore.pdf

accessibile in internet per tutti

Descrizione: Executive Summary
Dimensione 1.11 MB
Formato Adobe PDF
1.11 MB Adobe PDF Visualizza/Apri
Thesis_LaganàZappatore.pdf

accessibile in internet per tutti

Descrizione: Thesis
Dimensione 3.41 MB
Formato Adobe PDF
3.41 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/215749