After-school education is regarded as a positive complement to formal school education. (Bray, 2017) Within the Chinese education system, it plays a vital role in enhancing students' academic performance and, more importantly, in offering opportunities for holistic development and meeting individual growth needs. However, in rural areas of China, the development of after-school education is hindered by factors such as scarcity of resources, economic challenges, and family structure. These challenges limit students' participation in after-school education, particularly in non-academic subjects, thereby undermining the potential for comprehensive development among rural students. This study explores how service design approaches can improve the challenges faced by after-school education in rural China. Diverse research methods were employed, including literature review, case studies, surveys, field observations, and semi-structured interviews. The study not only delves deeper into the limited opportunities for non-academic after-school education for rural students but also uncovers a prevalent issue among parents who often refrain from direct involvement in educational activities due to their lack of professional knowledge. This mindset not only hampers children's educational development but also adversely affects their mental and physical well-being. Therefore, we propose innovative strategies and service design methods to enhance the extracurricular education system in rural areas, enriching students' educational experiences while guiding parents to establish correct educational perspectives. To achieve this, we utilized a series of service design methodologies, iteratively refined and optimized, culminating in a comprehensive after-school education solution. This solution encompasses a complete learning process of interest identification, cultivation, and reinforcement, integrated with innovative teaching methods like community study tours and crowd-funded courses. The aim is to improve the quality and equity of education in vulnerable areas, supporting comprehensive and sustainable development for students and their families. Our exploration of community-based educational models has also ignited community participation, providing a theoretical and practical foundation for future educational innovation activities.

L'educazione extrascolastica è considerata un completamento all'istruzione scolastica formale (Bray, 2017). Nel sistema educativo cinese, essa gioca un ruolo vitale nel migliorare le prestazioni scolastiche degli studenti e, ancora più importante, nell'offrire opportunità per uno sviluppo olistico e per soddisfare le necessità di crescita individuale. Tuttavia, nelle aree rurali della Cina, lo sviluppo dell'educazione extrascolastica è ostacolato da fattori quali la scarsità di risorse, sfide economiche e la struttura familiare. Queste sfide limitano la partecipazione degli studenti all'educazione extrascolastica. Questa tesi esplora come il design dei servizi possa migliorare le sfide affrontate dall'educazione extrascolastica nelle aree rurali della Cina. Sono stati impiegati diversi metodi di ricerca: literature review, analisi di casi studio, sondaggi, osservazioni sul campo e interviste semi-strutturate. Lo studio non solo approfondisce le limitate opportunità di educazione extrascolastica per gli studenti rurali, ma evidenzia anche un problema diffuso tra i genitori che spesso si astengono dal coinvolgimento diretto nelle attività educative extra scolastiche a causa delle loro scarse competenze in materia. Questo modo di pensare non solo ostacola lo sviluppo educativo dei bambini, ma influisce anche negativamente sul loro benessere mentale e fisico. Pertanto, la tesi propone strategie e metodi innovativi per migliorare il sistema di educazione extracurricolare nelle aree rurali, arricchendo le esperienze educative degli studenti e guidando i genitori a stabilire corrette prospettive educative. Per raggiungere questo obiettivo, è stato sviluppato un servizio dedicato all'educazione extrascolastica. La soluzione propone un processo di apprendimento basato sull’identificazione, crescita e rafforzamento degli interessi personali, integrato con metodi di insegnamento innovativi come viaggi studio di gruppo e corsi focalizzati. L'obiettivo è migliorare la qualità e l'equità dell'istruzione nelle aree vulnerabili, sostenendo lo sviluppo complessivo e sostenibile degli studenti e delle loro famiglie. La ricerca sottolinea anche come dei modelli educativi basati sulla comunità portano ad un maggiore accesso alla partecipazione da parte della comunità di riferimento, fornendo una base teorica e pratica per future attività di innovazione educativa.

Designing after-school education services in rural China

Zhang, Weixuan
2022/2023

Abstract

After-school education is regarded as a positive complement to formal school education. (Bray, 2017) Within the Chinese education system, it plays a vital role in enhancing students' academic performance and, more importantly, in offering opportunities for holistic development and meeting individual growth needs. However, in rural areas of China, the development of after-school education is hindered by factors such as scarcity of resources, economic challenges, and family structure. These challenges limit students' participation in after-school education, particularly in non-academic subjects, thereby undermining the potential for comprehensive development among rural students. This study explores how service design approaches can improve the challenges faced by after-school education in rural China. Diverse research methods were employed, including literature review, case studies, surveys, field observations, and semi-structured interviews. The study not only delves deeper into the limited opportunities for non-academic after-school education for rural students but also uncovers a prevalent issue among parents who often refrain from direct involvement in educational activities due to their lack of professional knowledge. This mindset not only hampers children's educational development but also adversely affects their mental and physical well-being. Therefore, we propose innovative strategies and service design methods to enhance the extracurricular education system in rural areas, enriching students' educational experiences while guiding parents to establish correct educational perspectives. To achieve this, we utilized a series of service design methodologies, iteratively refined and optimized, culminating in a comprehensive after-school education solution. This solution encompasses a complete learning process of interest identification, cultivation, and reinforcement, integrated with innovative teaching methods like community study tours and crowd-funded courses. The aim is to improve the quality and equity of education in vulnerable areas, supporting comprehensive and sustainable development for students and their families. Our exploration of community-based educational models has also ignited community participation, providing a theoretical and practical foundation for future educational innovation activities.
ARC III - Scuola del Design
19-dic-2023
2022/2023
L'educazione extrascolastica è considerata un completamento all'istruzione scolastica formale (Bray, 2017). Nel sistema educativo cinese, essa gioca un ruolo vitale nel migliorare le prestazioni scolastiche degli studenti e, ancora più importante, nell'offrire opportunità per uno sviluppo olistico e per soddisfare le necessità di crescita individuale. Tuttavia, nelle aree rurali della Cina, lo sviluppo dell'educazione extrascolastica è ostacolato da fattori quali la scarsità di risorse, sfide economiche e la struttura familiare. Queste sfide limitano la partecipazione degli studenti all'educazione extrascolastica. Questa tesi esplora come il design dei servizi possa migliorare le sfide affrontate dall'educazione extrascolastica nelle aree rurali della Cina. Sono stati impiegati diversi metodi di ricerca: literature review, analisi di casi studio, sondaggi, osservazioni sul campo e interviste semi-strutturate. Lo studio non solo approfondisce le limitate opportunità di educazione extrascolastica per gli studenti rurali, ma evidenzia anche un problema diffuso tra i genitori che spesso si astengono dal coinvolgimento diretto nelle attività educative extra scolastiche a causa delle loro scarse competenze in materia. Questo modo di pensare non solo ostacola lo sviluppo educativo dei bambini, ma influisce anche negativamente sul loro benessere mentale e fisico. Pertanto, la tesi propone strategie e metodi innovativi per migliorare il sistema di educazione extracurricolare nelle aree rurali, arricchendo le esperienze educative degli studenti e guidando i genitori a stabilire corrette prospettive educative. Per raggiungere questo obiettivo, è stato sviluppato un servizio dedicato all'educazione extrascolastica. La soluzione propone un processo di apprendimento basato sull’identificazione, crescita e rafforzamento degli interessi personali, integrato con metodi di insegnamento innovativi come viaggi studio di gruppo e corsi focalizzati. L'obiettivo è migliorare la qualità e l'equità dell'istruzione nelle aree vulnerabili, sostenendo lo sviluppo complessivo e sostenibile degli studenti e delle loro famiglie. La ricerca sottolinea anche come dei modelli educativi basati sulla comunità portano ad un maggiore accesso alla partecipazione da parte della comunità di riferimento, fornendo una base teorica e pratica per future attività di innovazione educativa.
File allegati
File Dimensione Formato  
Designing After-School Education Services in Rural China.pdf

solo utenti autorizzati a partire dal 29/11/2024

Dimensione 27.57 MB
Formato Adobe PDF
27.57 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/215788