This thesis stems from the awareness that, alongside well-known landscapes that have enjoyed wide representation and are therefore known and recognised, there are, in our country and elsewhere, anonymous landscapes, with an uncertain visual identity and little representation. This is the case of the landscapes of the hinterland of Milan, where different waves of residential and industrial construction took place onto a historically rural territory, creating a fragmented and confused stratification of landscapes. The goal of this thesis work is to devise a format capable of investigating and representing the visual identity of these places through an organised and in-depth approach. The proposed methodology, called Censimento visivo, is based on a pervasive photographic shooting guided by a grid of square modules and by the processing of land cover data. In a second phase, the photographs taken are used to re-train a generative Artificial Intelligence, which is then used to generate images that are a sort of mathematical average of those obtained in the first phase. These images are presented in an artifact that has the main characteristics of a photographic book and that presents both the photos of each individual square module accompanied by additional information and maps, and the result of the visual synthesis operation. As a result, this format is an organised catalogue of landscapes of the hinterland of Milan, but at the same time it is a synthesis of them, capable of responding to the need to investigate and represent the visual reality of landscapes with an uncertain identity.
Questa tesi nasce dalla consapevolezza che, accanto a paesaggi ben noti, che hanno goduto di ampia rappresentazione e sono quindi conosciuti e riconosciuti, esistono, nel nostro Paese come altrove, paesaggi anonimi, dall'identità visiva incerta e poco rappresentata. È il caso dei paesaggi dell'hinterland milanese, luogo di ondate successive di edificazioni residenziali e industriali che, innestandosi su un territorio storicamente rurale, hanno creato una stratificazione di paesaggi frammentaria e confusa. L'obiettivo di questo lavoro di tesi è quello di ideare un format che sia in grado di indagare e di rappresentare l'identità visiva di questi luoghi attraverso un approccio organizzato e approfondito. La metodologia proposta, chiamata censimento visivo, si basa su una raccolta pervasiva di fotografie sul campo, guidata da una griglia di moduli e dall'elaborazione di dati sulla copertura del suolo. In una seconda fase le fotografie scattate vengono utilizzate per il riaddestramento di un'Intelligenza Artificiale generativa, impiegata poi per generare delle immagini che siano un riassunto di quelle ottenute nella prima fase. Queste immagini vengono presentate in un artefatto che ha le caratteristiche principali di un libro fotografico e che presenta sia le foto di ogni singolo modulo corredate da informazioni e mappe accessorie, sia il risultato dell'operazione di riassunto visivo. In tal modo questo format si configura come un catalogo organizzato di paesaggi dell'hinterland milanese, ma è al contempo anche una sintesi di essi, in grado di rispondere alla necessità di indagare e rappresentare la realtà visiva di paesaggi dall'identità incerta.
Q1 Censimento visivo: proposta di un format computazionale per la rappresentazione di territori dall'identità paesaggistica incerta
Pennacchioni, Alessandro
2022/2023
Abstract
This thesis stems from the awareness that, alongside well-known landscapes that have enjoyed wide representation and are therefore known and recognised, there are, in our country and elsewhere, anonymous landscapes, with an uncertain visual identity and little representation. This is the case of the landscapes of the hinterland of Milan, where different waves of residential and industrial construction took place onto a historically rural territory, creating a fragmented and confused stratification of landscapes. The goal of this thesis work is to devise a format capable of investigating and representing the visual identity of these places through an organised and in-depth approach. The proposed methodology, called Censimento visivo, is based on a pervasive photographic shooting guided by a grid of square modules and by the processing of land cover data. In a second phase, the photographs taken are used to re-train a generative Artificial Intelligence, which is then used to generate images that are a sort of mathematical average of those obtained in the first phase. These images are presented in an artifact that has the main characteristics of a photographic book and that presents both the photos of each individual square module accompanied by additional information and maps, and the result of the visual synthesis operation. As a result, this format is an organised catalogue of landscapes of the hinterland of Milan, but at the same time it is a synthesis of them, capable of responding to the need to investigate and represent the visual reality of landscapes with an uncertain identity.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2024_4_Pennacchioni.pdf
accessibile in internet per tutti
Dimensione
35.04 MB
Formato
Adobe PDF
|
35.04 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/217911