Under the umbrella term of natural user experience (Ghosh et al., 2017), this research suggests a four-quadrant framework for the automotive industry to design future vehicles. The aim of the framework is to improve tertiary driver–car interactions. Drivers are responsible for three layers of control: standardised primary interactions, directly related to driving functions; secondary interactions used to increase safety; and tertiary interactions connected to comfort (Kern and Schmidt, 2009). Manufacturers are using increasingly larger touchscreens to accommodate more features than the dashboard could physically fit. Because screens require the driver to take their eyes off the road, they add to the leading cause for car crashes — distraction. This thesis has produced a framework through the triangulation method of rigorous literature review, workshops and interviews. After the background analysis of over 700 sources, more than 450 of which have been cited in the creation of this work, the author conducted multiple co-design workshops to elicit a definition of naturalness in the context of meaningful artefacts, and finally various interviews with domain experts, ranging from people in the automotive industry to pioneers on design for meaning. The results find that naturalness can be improved by focussing on four areas: using direct manipulation with the interface, be it digital or physical; encouraging high contextual specificity, adapting to the present scenario; reusing people’s existing skills, thereby lowering the cognitive load; and by achieving low abstraction between the interaction and the medium.
Con il termine di esperienza naturale dell’utente (Ghosh et al., 2017), questa ricerca suggerisce un quadro a quattro quadranti per l’industria automobilistica per progettare i veicoli del futuro. L’obiettivo del quadro è migliorare le interazioni terziarie conducente-automobile. I conducenti sono responsabili di tre livelli di controllo: interazioni primarie standardizzate, direttamente collegate alle funzioni di guida; interazioni secondarie utilizzate per aumentare la sicurezza e interazioni terziarie legate al comfort (Kern e Schmidt, 2009). I produttori utilizzano schermi tattili sempre più grandi per ospitare un numero di funzioni superiore a quello che il cruscotto potrebbe fisicamente contenere. Poiché gli schermi richiedono al conducente di distogliere lo sguardo dalla strada, essi contribuiscono alla causa principale degli incidenti automobilistici: la distrazione. Questa tesi ha prodotto un quadro di riferimento attraverso il metodo di triangolazione di una rigorosa revisione della letteratura, workshop e interviste. Dopo l’analisi di base di oltre 700 fonti, più di 450 delle quali sono state citate nella creazione di questo lavoro, l’autore ha condotto diversi workshop di co-progettazione per elaborare una definizione di naturalezza nel contesto degli artefatti significativi e, infine, diverse interviste con esperti del settore, che vanno da persone dell’industria automobilistica a pionieri del design per il significato. I risultati mostrano che la naturalezza può essere migliorata concentrandosi su quattro aree: l’uso della manipolazione diretta con il mezzo, sia esso digitale o fisico; l’incoraggiamento di un’elevata specificità contestuale, adattandosi allo scenario attuale; il riutilizzo delle competenze esistenti delle persone, riducendo così il carico cognitivo; il raggiungimento di una bassa astrazione tra l’interazione e il mezzo.
Natural user experience in tertiary driver-car interactions
Moorhouse, Gustav Vitus
2022/2023
Abstract
Under the umbrella term of natural user experience (Ghosh et al., 2017), this research suggests a four-quadrant framework for the automotive industry to design future vehicles. The aim of the framework is to improve tertiary driver–car interactions. Drivers are responsible for three layers of control: standardised primary interactions, directly related to driving functions; secondary interactions used to increase safety; and tertiary interactions connected to comfort (Kern and Schmidt, 2009). Manufacturers are using increasingly larger touchscreens to accommodate more features than the dashboard could physically fit. Because screens require the driver to take their eyes off the road, they add to the leading cause for car crashes — distraction. This thesis has produced a framework through the triangulation method of rigorous literature review, workshops and interviews. After the background analysis of over 700 sources, more than 450 of which have been cited in the creation of this work, the author conducted multiple co-design workshops to elicit a definition of naturalness in the context of meaningful artefacts, and finally various interviews with domain experts, ranging from people in the automotive industry to pioneers on design for meaning. The results find that naturalness can be improved by focussing on four areas: using direct manipulation with the interface, be it digital or physical; encouraging high contextual specificity, adapting to the present scenario; reusing people’s existing skills, thereby lowering the cognitive load; and by achieving low abstraction between the interaction and the medium.File | Dimensione | Formato | |
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Descrizione: Natural User Experience in Tertiary Driver–Car Interactions (Updated)
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https://hdl.handle.net/10589/218113