With the growth and advancement in technologies and transportation services, the concept of MaaS (Mobility as a Service) has emerged, through which users can access various transportation services via a digital platform and choose the type of transportation-related services they wish to use. Due to the novelty of this system, a comprehensive model has not yet been presented, and the advantages and structure of the MaaS ecosystem are not fully understood, posing numerous challenges. On one hand, the implementation and execution of MaaS in Europe are growing, with several companies seeking to provide an integrated transportation system both in different countries and within the European Union. However, the development and growth of MaaS in Europe have faced various challenges and obstacles, necessitating a detailed examination of these challenges and the presentation of necessary solutions to improve this system. This thesis examines the various challenges and obstacles of MaaS and also discusses existing commercial examples of MaaS in the European Union from various aspects, including service types, economic, political, and social aspects. According to the results of this research, it was revealed that various business models of MaaS are scattered throughout the European Union, among which governance models, including the agency model and the participation model, have shown greater growth compared to private platforms, and the influential factors in the growth of governance models include economic, political, and social factors. Additionally, several factors contributing to the success of MaaS in Europe are identified, including vision and objectives, business model and management, data sharing, financing model, reservation system, payment and market position, and policies and standards as the final influential factor in the implementation of MaaS as an integrated transportation system. The challenges of implementing MaaS in Europe include regulations and tax frameworks, lack of suitable business models, and uncertainty in creating a real market, safety, data security, and privacy. Ultimately, governments and policymakers can play a decisive role in the expansion of MaaS, and governance models have the potential for greater implementation and growth compared to private models.

Con la crescita e l'avanzamento delle tecnologie e dei servizi di trasporto, è emerso il concetto di MaaS (Mobilità come Servizio), attraverso il quale gli utenti possono accedere a vari servizi di trasporto tramite una piattaforma digitale e scegliere il tipo di servizi legati ai trasporti che desiderano utilizzare. A causa della novità di questo sistema, finora non è stato presentato un modello completo e non sono pienamente compresi i vantaggi e la struttura dell'ecosistema MaaS, che pone numerose sfide. Da un lato, l'implementazione ed esecuzione di MaaS in Europa stanno crescendo, con diverse aziende che cercano di fornire un sistema di trasporto integrato sia in diversi paesi che nell'Unione Europea. Tuttavia, lo sviluppo e la crescita di MaaS in Europa hanno incontrato varie sfide e ostacoli, che richiedono un'esaminazione dettagliata di queste sfide e la presentazione di soluzioni necessarie per migliorare questo sistema. Questa tesi esamina le varie sfide e gli ostacoli di MaaS e discute anche gli esempi commerciali esistenti di MaaS nell'Unione Europea da vari punti di vista, tra cui tipi di servizio, aspetti economici, politici e sociali. Secondo i risultati di questa ricerca, è emerso che vari modelli di business di MaaS sono dispersi in tutta l'Unione Europea, tra i quali i modelli di governance, inclusi il modello di agenzia e il modello di partecipazione, hanno mostrato una maggiore crescita rispetto alle piattaforme private, e i fattori influenti nella crescita dei modelli di governance includono fattori economici, politici e sociali. Inoltre, sono identificati vari fattori che contribuiscono al successo di MaaS in Europa, tra cui visione e obiettivi, modello di business e gestione, condivisione dei dati, modello di finanziamento, sistema di prenotazione, pagamento e posizione di mercato, e politiche e standard come l'ultimo fattore influente nell'implementazione di MaaS come sistema di trasporto integrato. Le sfide dell'implementazione di MaaS in Europa includono regolamenti e quadri fiscali, mancanza di modelli di business adatti e incertezza nella creazione di un mercato reale, sicurezza, sicurezza dei dati e privacy. In definitiva, i governi e i responsabili delle politiche possono svolgere un ruolo decisivo nell'espansione di MaaS, e i modelli di governance hanno il potenziale per una maggiore implementazione e crescita rispetto ai modelli privati.

Benefits, challenges, and advancements of mobility as a service (MaaS) development in european countries

SABOURI, SARA
2022/2023

Abstract

With the growth and advancement in technologies and transportation services, the concept of MaaS (Mobility as a Service) has emerged, through which users can access various transportation services via a digital platform and choose the type of transportation-related services they wish to use. Due to the novelty of this system, a comprehensive model has not yet been presented, and the advantages and structure of the MaaS ecosystem are not fully understood, posing numerous challenges. On one hand, the implementation and execution of MaaS in Europe are growing, with several companies seeking to provide an integrated transportation system both in different countries and within the European Union. However, the development and growth of MaaS in Europe have faced various challenges and obstacles, necessitating a detailed examination of these challenges and the presentation of necessary solutions to improve this system. This thesis examines the various challenges and obstacles of MaaS and also discusses existing commercial examples of MaaS in the European Union from various aspects, including service types, economic, political, and social aspects. According to the results of this research, it was revealed that various business models of MaaS are scattered throughout the European Union, among which governance models, including the agency model and the participation model, have shown greater growth compared to private platforms, and the influential factors in the growth of governance models include economic, political, and social factors. Additionally, several factors contributing to the success of MaaS in Europe are identified, including vision and objectives, business model and management, data sharing, financing model, reservation system, payment and market position, and policies and standards as the final influential factor in the implementation of MaaS as an integrated transportation system. The challenges of implementing MaaS in Europe include regulations and tax frameworks, lack of suitable business models, and uncertainty in creating a real market, safety, data security, and privacy. Ultimately, governments and policymakers can play a decisive role in the expansion of MaaS, and governance models have the potential for greater implementation and growth compared to private models.
SILVESTRI, FULVIO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
9-apr-2024
2022/2023
Con la crescita e l'avanzamento delle tecnologie e dei servizi di trasporto, è emerso il concetto di MaaS (Mobilità come Servizio), attraverso il quale gli utenti possono accedere a vari servizi di trasporto tramite una piattaforma digitale e scegliere il tipo di servizi legati ai trasporti che desiderano utilizzare. A causa della novità di questo sistema, finora non è stato presentato un modello completo e non sono pienamente compresi i vantaggi e la struttura dell'ecosistema MaaS, che pone numerose sfide. Da un lato, l'implementazione ed esecuzione di MaaS in Europa stanno crescendo, con diverse aziende che cercano di fornire un sistema di trasporto integrato sia in diversi paesi che nell'Unione Europea. Tuttavia, lo sviluppo e la crescita di MaaS in Europa hanno incontrato varie sfide e ostacoli, che richiedono un'esaminazione dettagliata di queste sfide e la presentazione di soluzioni necessarie per migliorare questo sistema. Questa tesi esamina le varie sfide e gli ostacoli di MaaS e discute anche gli esempi commerciali esistenti di MaaS nell'Unione Europea da vari punti di vista, tra cui tipi di servizio, aspetti economici, politici e sociali. Secondo i risultati di questa ricerca, è emerso che vari modelli di business di MaaS sono dispersi in tutta l'Unione Europea, tra i quali i modelli di governance, inclusi il modello di agenzia e il modello di partecipazione, hanno mostrato una maggiore crescita rispetto alle piattaforme private, e i fattori influenti nella crescita dei modelli di governance includono fattori economici, politici e sociali. Inoltre, sono identificati vari fattori che contribuiscono al successo di MaaS in Europa, tra cui visione e obiettivi, modello di business e gestione, condivisione dei dati, modello di finanziamento, sistema di prenotazione, pagamento e posizione di mercato, e politiche e standard come l'ultimo fattore influente nell'implementazione di MaaS come sistema di trasporto integrato. Le sfide dell'implementazione di MaaS in Europa includono regolamenti e quadri fiscali, mancanza di modelli di business adatti e incertezza nella creazione di un mercato reale, sicurezza, sicurezza dei dati e privacy. In definitiva, i governi e i responsabili delle politiche possono svolgere un ruolo decisivo nell'espansione di MaaS, e i modelli di governance hanno il potenziale per una maggiore implementazione e crescita rispetto ai modelli privati.
File allegati
File Dimensione Formato  
Sara Sabouri-10759855.pdf

non accessibile

Dimensione 1.84 MB
Formato Adobe PDF
1.84 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/218170