The proposed thesis aims to explore the Italian Song Festival from a scenographic perspective. Starting from the city of Sanremo and its historical features, the research unfolds by focusing on the compositional and lighting solutions adopted over the years, fundamental elements for the performance of the show. The influence of colors on the performance and the correlation between music and hues are analyzed. Through the contribution of industry professionals, the fundamental methodological criteria in the pairing of songs and color palettes in both television and live shows have been investigated. Over the centuries, a scientific approach has formalized the association between sound waves and visualized colors, theories partially applied in contemporary performances. An attempt is made to evaluate the application of these theories in musical shows and to explore the complexity of the Lighting Designer’s role in the entertainment world. The objective of this thesis is the creation of a scenographic project that considers theatrical aspects and the history of the festival. It celebrates the origin context through volumes that emphasize the role of the orchestra in the event. The inspiration is drawn from the wave, defined by the historical project site, and serves as the starting point for the setup aimed at engaging the audience through a structural solution with varying heights, deceiving visual perception and creating a symmetrical view of the stage. The project takes into account the position of exits, with the goal of preserving the maximum number of seats and ensuring a compositional outcome suitable for the televised show. These elements have guided the creation of the lighting design project, which integrates elegantly with the adopted sinuous lines, seeking to provide perceptual solutions suitable for any possible composition.
L’elaborato di tesi proposto si propone di esplorare il Festival della Canzone Italiana dal punto di vista scenografico. Partendo dalla città di Sanremo e dalle sue caratteristiche storiche, la ricerca si sviluppa focalizzandosi sulle soluzioni adottate dal punto di vista compositivo e illuminotecnico nel corso degli anni, elementi fondamentali per la resa dello spettacolo. Si analizza l’influenza dei colori sulla performance e la correlazione tra la musica e le cromie. Attraverso il contributo di professionisti del settore, si è indagato sui criteri metodologici fondamentali nell’abbinamento tra brani e palette cromatiche nello show televisivo e live. Nel corso dei secoli, un approccio scientifico si è formalizzato sull’accostamento tra onda sonora e colore visualizzato, teorie applicate in parte negli spettacoli contemporanei. Si cerca di valutare l’applicazione di tali teorie negli spettacoli musicali e di esplorare la complessità della figura del Lighting Designer nel mondo dello spettacolo. L’obiettivo di questa tesi è la creazione di un progetto scenografico che consideri gli aspetti teatrali e la storia del festival. Si celebra il contesto di provenienza attraverso volumi che enfatizzano il ruolo dell’orchestra nella kermesse. L’ispirazione è tratta dall’onda, definita dal sito storico progettuale, e costituisce il punto di partenza per l’allestimento volto a coinvolgere il pubblico mediante una soluzione strutturale a diverse altezze, ingannando la percezione visiva e creando una visione simmetrica dell’impalcato. Il progetto tiene conto della posizione delle uscite, con l’obiettivo di preservare il maggior numero di posti e garantire una resa compositiva adatta allo show televisivo. Questi elementi hanno guidato la creazione del progetto illuminotecnico, che si integra con eleganza alle linee sinuose adottate, cercando di offrire soluzioni percettive adatte a ogni possibile composizione.
L'Arte di creare Atmosfera : uno sguardo dettagliato alla scenografia, ai colori e all'illuminazione nel Festival di Sanremo
Bivona, Francesco
2022/2023
Abstract
The proposed thesis aims to explore the Italian Song Festival from a scenographic perspective. Starting from the city of Sanremo and its historical features, the research unfolds by focusing on the compositional and lighting solutions adopted over the years, fundamental elements for the performance of the show. The influence of colors on the performance and the correlation between music and hues are analyzed. Through the contribution of industry professionals, the fundamental methodological criteria in the pairing of songs and color palettes in both television and live shows have been investigated. Over the centuries, a scientific approach has formalized the association between sound waves and visualized colors, theories partially applied in contemporary performances. An attempt is made to evaluate the application of these theories in musical shows and to explore the complexity of the Lighting Designer’s role in the entertainment world. The objective of this thesis is the creation of a scenographic project that considers theatrical aspects and the history of the festival. It celebrates the origin context through volumes that emphasize the role of the orchestra in the event. The inspiration is drawn from the wave, defined by the historical project site, and serves as the starting point for the setup aimed at engaging the audience through a structural solution with varying heights, deceiving visual perception and creating a symmetrical view of the stage. The project takes into account the position of exits, with the goal of preserving the maximum number of seats and ensuring a compositional outcome suitable for the televised show. These elements have guided the creation of the lighting design project, which integrates elegantly with the adopted sinuous lines, seeking to provide perceptual solutions suitable for any possible composition.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2024_04_Bivona.pdf
accessibile in internet per tutti
Descrizione: Elaborato di tesi
Dimensione
68.78 MB
Formato
Adobe PDF
|
68.78 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/218262