In communication design, stereotypes are used as effective tools to convey messages quickly and concisely because they are based on the repetition of recurring patterns and clichés. However, the problem arises when these images become consolidated in the collective imagination, becoming synonymous with reality despite their extreme generalization and simplification. This can lead to a flat and schematic view of the surrounding context, provoking negative or even degrading judgements. This study focuses in particular on the analysis of the stereotyped images associated with Naples, a culturally rich city with a strong identity, very often defined through stereotypes that have always placed it in a double representation. Through a semiotic-design approach and starting from the definition of stereotype and its use in communication, the main elements that have contributed to the construction of the city's image over time are identified. The study thus analyzes the contents present in the media considered most relevant, and then outlines the actual stylistic features of Neapolitanism, i.e. the set of traits, characteristics and images that have shaped the stereotype and the prejudices related to it. The aim of this thesis is therefore to understand what Neapolitan stereotypes are and how they have contributed to generating fixed systems of representation that are more or less stigmatizing. It will then investigate the current image of the city through a review of recent communication projects that have represented it and identify their role and effectiveness in consolidating or overcoming the stereotype. The result will lead not only to the identification of images and traits that are now consolidated in the collective imagination but will also make it possible to understand how they are perceived today. Finally, it will be discussed how the research could be extended and deepened to reflect not only on the images but also on the impact and reactions they can have at a social level.
Nel design della comunicazione, gli stereotipi sono utilizzati come strumenti efficaci per trasmettere messaggi in modo rapido e conciso perché si basano sulla ripetizione di modelli e luoghi comuni ricorrenti nella nostra cultura. Tuttavia, il problema nasce quando queste immagini si consolidano nell'immaginario collettivo, diventando sinonimo di realtà nonostante la loro estrema generalizzazione e semplificazione. Ciò può portare a una visione piatta e schematica del contesto circostante, suscitando giudizi negativi o addirittura degradanti. Questo studio si concentra in particolare sull'analisi delle immagini stereotipate associate a Napoli, città culturalmente ricca e dal forte carattere identitario, molto spesso definita attraverso stereotipi che da sempre la collocano in una doppia rappresentazione. Attraverso uno sguardo semiotico-progettuale e partendo dalla definizione di stereotipo e dal suo impiego nella comunicazione, vengono individuati gli elementi principali che hanno contribuito alla costruzione dell'immagine della città nel tempo. Lo studio conduce così un’analisi dei contenuti presenti all’interno dei mezzi di comunicazione ritenuti più rilevanti, per poi delineare dei veri e propri stilemi di napoletanità, ossia l’insieme di tratti, caratteristiche e immagini che hanno plasmato lo stereotipo e i pregiudizi relativi ad esso. L'obiettivo della tesi è dunque comprendere quali sono gli stereotipi partenopei e in che modo hanno contribuito a generare sistemi di rappresentazione fissi più o meno stigmatizzanti. Si indagherà poi l’attuale immagine della città attraverso una rassegna di recenti progetti comunicativi che l’hanno rappresentata e se ne individuerà il ruolo e l’efficacia nel consolidamento o nel superamento dello stereotipo. Il risultato condurrà non solo all’individuazione di immagini e tratti ormai consolidati nell’immaginario collettivo, ma permetterà di comprendere anche qual è la percezione che se ne ha oggi. Infine, si discuterà il modo in cui la ricerca potrebbe essere ampliata e approfondita, così da riflettere non solo sulle immagini ma anche sull’impatto e sulle reazioni che queste possono avere a livello sociale.
Stilemi di napoletanità : analisi semiotico-progettuale degli stereotipi usati nella costruzione dell'immaginario e dell'identità partenopea
Aliberti, Sabrina
2022/2023
Abstract
In communication design, stereotypes are used as effective tools to convey messages quickly and concisely because they are based on the repetition of recurring patterns and clichés. However, the problem arises when these images become consolidated in the collective imagination, becoming synonymous with reality despite their extreme generalization and simplification. This can lead to a flat and schematic view of the surrounding context, provoking negative or even degrading judgements. This study focuses in particular on the analysis of the stereotyped images associated with Naples, a culturally rich city with a strong identity, very often defined through stereotypes that have always placed it in a double representation. Through a semiotic-design approach and starting from the definition of stereotype and its use in communication, the main elements that have contributed to the construction of the city's image over time are identified. The study thus analyzes the contents present in the media considered most relevant, and then outlines the actual stylistic features of Neapolitanism, i.e. the set of traits, characteristics and images that have shaped the stereotype and the prejudices related to it. The aim of this thesis is therefore to understand what Neapolitan stereotypes are and how they have contributed to generating fixed systems of representation that are more or less stigmatizing. It will then investigate the current image of the city through a review of recent communication projects that have represented it and identify their role and effectiveness in consolidating or overcoming the stereotype. The result will lead not only to the identification of images and traits that are now consolidated in the collective imagination but will also make it possible to understand how they are perceived today. Finally, it will be discussed how the research could be extended and deepened to reflect not only on the images but also on the impact and reactions they can have at a social level.File | Dimensione | Formato | |
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