Interactive digital narratives (IDNs) hold great potential in enhancing children's learning experiences, being proved to offer numerous positive outcomes such as increased engagement and interest in specific subjects, helping to build social bonds, developing empathy and improving their technological skills. Over the years there has been progress in creating IDNs that target children as the users, both for entertainment and learning purposes, but there is still a lack of empirical studies on the use of pedagogical IDNS for children, as it is still a field in development that has not yet been fully established or implemented in the educational realm. This thesis looks to explore the ways in which Interactive digital narratives can enhance the educational experience for children and what are the important features and methods to ensure that an IDN can hold pedagogical value, meeting the educational objectives and engage with children in ways that can help develop their cognitive and affective skills. Moreover, it seeks to understand what are the specific needs of a generation that is growing up to be the most technologically literate so far. There is a necessity to take into account what are the challenges that come with their particular upbring and what will be the future problems that they will have to face, both on personal and societal levels. How can we educate children in ways that prepare them for more systemic thinking and complex ways of seeing and interacting with the world, while maintaining the very important sense of play and engagement? A proposal of an application will be made taking into account the needs and challenges of the intended users, having the goal to test IDN`s ability to reach the different levels of learning objectives.

Le narrazioni digitali interattive (IDN) hanno un grande potenziale nel migliorare le esperienze di apprendimento dei bambini, dimostrando di offrire numerosi risultati positivi come un maggiore coinvolgimento e interesse in specifiche materie, la costruzione di legami sociali, lo sviluppo dell’empatia e il miglioramento delle loro competenze tecnologiche. Negli anni ci sono stati progressi nella creazione di IDN mirate ai bambini intesi come utenti, sia a scopo ludico che educativo, ma mancano ancora studi empirici sull'uso delle IDN nella pedagogia per i bambini, in quanto è un campo in sviluppo che non è ancora stato completamente definito o implementato nel contesto educativo. Questa tesi cerca di esplorare i modi in cui le narrazioni digitali interattive possono migliorare l'esperienza educativa per i bambini e quali sono le caratteristiche e i metodi importanti per garantire che una IDN possa avere un valore pedagogico, raggiungere gli obiettivi educativi e coinvolgere i bambini in modo da aiutare lo sviluppo delle loro abilità cognitive ed emotive. Si cerca inoltre di comprendere quali siano le specifiche esigenze di una generazione che sta crescendo come la più alfabetizzata digitalmente fino ad ora. È necessario tenere conto delle sfide legate alla loro educazione e quali saranno i problemi futuri che dovranno affrontare, sia a livello personale che sociale. Come possiamo educare i bambini in modo che siano preparati a pensare in modo più sistemico e ad affrontare modi complessi di vedere e interagire con il mondo, mantenendo nel contempo il fondamentale senso di gioco e coinvolgimento? Nella tesi viene presentata la proposta di un'applicazione che tiene conto delle esigenze e delle sfide degli utenti, con l'obiettivo di testare la capacità delle IDN nel raggiungere i diversi livelli degli obiettivi di apprendimento.

Beyond play: unraveling the educational power of interactive digital narratives in childhood learning

Nunes da Conceição Duarte Pinheiro, Margarida
2022/2023

Abstract

Interactive digital narratives (IDNs) hold great potential in enhancing children's learning experiences, being proved to offer numerous positive outcomes such as increased engagement and interest in specific subjects, helping to build social bonds, developing empathy and improving their technological skills. Over the years there has been progress in creating IDNs that target children as the users, both for entertainment and learning purposes, but there is still a lack of empirical studies on the use of pedagogical IDNS for children, as it is still a field in development that has not yet been fully established or implemented in the educational realm. This thesis looks to explore the ways in which Interactive digital narratives can enhance the educational experience for children and what are the important features and methods to ensure that an IDN can hold pedagogical value, meeting the educational objectives and engage with children in ways that can help develop their cognitive and affective skills. Moreover, it seeks to understand what are the specific needs of a generation that is growing up to be the most technologically literate so far. There is a necessity to take into account what are the challenges that come with their particular upbring and what will be the future problems that they will have to face, both on personal and societal levels. How can we educate children in ways that prepare them for more systemic thinking and complex ways of seeing and interacting with the world, while maintaining the very important sense of play and engagement? A proposal of an application will be made taking into account the needs and challenges of the intended users, having the goal to test IDN`s ability to reach the different levels of learning objectives.
ARC III - Scuola del Design
9-apr-2024
2022/2023
Le narrazioni digitali interattive (IDN) hanno un grande potenziale nel migliorare le esperienze di apprendimento dei bambini, dimostrando di offrire numerosi risultati positivi come un maggiore coinvolgimento e interesse in specifiche materie, la costruzione di legami sociali, lo sviluppo dell’empatia e il miglioramento delle loro competenze tecnologiche. Negli anni ci sono stati progressi nella creazione di IDN mirate ai bambini intesi come utenti, sia a scopo ludico che educativo, ma mancano ancora studi empirici sull'uso delle IDN nella pedagogia per i bambini, in quanto è un campo in sviluppo che non è ancora stato completamente definito o implementato nel contesto educativo. Questa tesi cerca di esplorare i modi in cui le narrazioni digitali interattive possono migliorare l'esperienza educativa per i bambini e quali sono le caratteristiche e i metodi importanti per garantire che una IDN possa avere un valore pedagogico, raggiungere gli obiettivi educativi e coinvolgere i bambini in modo da aiutare lo sviluppo delle loro abilità cognitive ed emotive. Si cerca inoltre di comprendere quali siano le specifiche esigenze di una generazione che sta crescendo come la più alfabetizzata digitalmente fino ad ora. È necessario tenere conto delle sfide legate alla loro educazione e quali saranno i problemi futuri che dovranno affrontare, sia a livello personale che sociale. Come possiamo educare i bambini in modo che siano preparati a pensare in modo più sistemico e ad affrontare modi complessi di vedere e interagire con il mondo, mantenendo nel contempo il fondamentale senso di gioco e coinvolgimento? Nella tesi viene presentata la proposta di un'applicazione che tiene conto delle esigenze e delle sfide degli utenti, con l'obiettivo di testare la capacità delle IDN nel raggiungere i diversi livelli degli obiettivi di apprendimento.
File allegati
File Dimensione Formato  
2024_04_Pinheiro.pdf

accessibile in internet per tutti

Descrizione: Thesis full text
Dimensione 24.94 MB
Formato Adobe PDF
24.94 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/218410