Research on the representation of movement, intertwined with the ancient need to narrate stories, has witnessed the emergence of animation as a unique medium capable of transporting drawn worlds from the screen to our imagination. In this process, we are confronted with visual representations that conceal meanings influenced by the culture in which they are embedded, as seen in the case of Japanese animation. Anime, a cultural mirror of Japanese society, serves as an ideal vehicle for transmitting traditional Japanese culture. It does so through a dichotomy of modernity and tradition that contributes to the formation of new storytelling styles. With the spread of anime aesthetics in the Western imaginary, it becomes necessary to explore the aesthetic value of animated representations and their ability to reinvent folklore traditions on which they are based. This is crucial for understanding the cultural references behind the visual codes and managing them with awareness. The first part of the research journey focuses on animation from its origins, placing it in a global context, while the second part addresses the specific Japanese case, enriched by a comparison with traditional art forms. The third part explores the complexity of Japanese folklore, highlighting the qualities allowing animation to reinterpret it in new representation codes. This enables the delineation of criteria through which, in the fourth part, data is collected from 33 anime of different eras, accessible through an online catalog and an Instagram profile. Thanks to interviews with anime directors and animators, further insights have been added on how animation preserves Japanese culture and conveys it to an international audience. This has highlighted the importance of understanding the complexity of Japanese culture, coupled with the need to learn how to decipher the underlying meanings behind visual representations. In conclusion, the research results are synthesized and the project aspect is evaluated, examining the functionality of both the communication tool and the in-depth catalog and proposing an expansion of the latter. Finally, the role of the communication designer in a global context is emphasized, underlining their commitment to approaching diverse cultures in the most respectful and conscious manner possible.
La ricerca di modalità di rappresentazione del movimento tramite immagini è stata intrinsecamente legata al bisogno di raccontare una storia sin dall’antichità. Tra i molteplici linguaggi narrativi, l'animazione è emersa come un medium unico, capace di trasportare mondi disegnati dalla tela dello schermo alla nostra immaginazione. In questo processo, si è posti di fronte a rappresentazioni visive che celano significati profondamente legati alla cultura che le origina, come nel caso dell’animazione giapponese. Gli anime, specchio culturale della società nipponica, si presentano infatti come veicoli ideali per la trasmissione della cultura tradizionale giapponese, attraverso una dicotomia di modernità-tradizione che contribuisce alla formazione di nuovi stili del racconto. Con la diffusione dell’estetica degli anime nell’immaginario visivo occidentale, risulta necessario indagare il valore estetico delle rappresentazioni animate e la loro capacità di reinventare la tradizione folkloristica su cui si basano, al fine di comprendere i riferimenti culturali impliciti nei codici visivi e poterli gestire con consapevolezza. La prima parte del percorso di ricerca analizza l’animazione dalle sue origini inserendola in un contesto globale, mentre la seconda parte affronta il caso specifico giapponese, arricchito da un confronto con le forme d’arte tradizionali. La terza parte esplora la mitologia del folklore giapponese, evidenziando le qualità che hanno consentito all'animazione di reinterpretarlo in nuovi codici di rappresentazione. Ciò permette di delineare i criteri attraverso cui, nella quarta parte, si raccolgono dati da 33 anime di epoche diverse, accessibili tramite un catalogo online e un profilo Instagram. Grazie alle interviste a registi e animatori di anime, si sono aggiunte ulteriori riflessioni su come l'animazione preservi la cultura giapponese e la trasmetta a un pubblico internazionale. Si è così messa in evidenza l’importanza nel comprendere la complessità della cultura giapponese, accompagnata dal bisogno di imparare a decifrare i significati sottintesi dietro alle rappresentazioni visive. In conclusione, si sintetizzano i risultati della ricerca e si valuta la parte progettuale, esaminando la funzionalità degli strumenti di comunicazione e approfondimento e proponendo un ampliamento del catalogo. Infine, si elabora una considerazione sul ruolo che il designer della comunicazione assume in un contesto globale, sottolineando il suo impegno nell’approcciare culture diverse nel modo più rispettoso e consapevole possibile.
Kami, yokai, shizenrei : codici visivi degli anime per comprendere e valorizzare il folklore giapponese
Picasso, Giulia
2022/2023
Abstract
Research on the representation of movement, intertwined with the ancient need to narrate stories, has witnessed the emergence of animation as a unique medium capable of transporting drawn worlds from the screen to our imagination. In this process, we are confronted with visual representations that conceal meanings influenced by the culture in which they are embedded, as seen in the case of Japanese animation. Anime, a cultural mirror of Japanese society, serves as an ideal vehicle for transmitting traditional Japanese culture. It does so through a dichotomy of modernity and tradition that contributes to the formation of new storytelling styles. With the spread of anime aesthetics in the Western imaginary, it becomes necessary to explore the aesthetic value of animated representations and their ability to reinvent folklore traditions on which they are based. This is crucial for understanding the cultural references behind the visual codes and managing them with awareness. The first part of the research journey focuses on animation from its origins, placing it in a global context, while the second part addresses the specific Japanese case, enriched by a comparison with traditional art forms. The third part explores the complexity of Japanese folklore, highlighting the qualities allowing animation to reinterpret it in new representation codes. This enables the delineation of criteria through which, in the fourth part, data is collected from 33 anime of different eras, accessible through an online catalog and an Instagram profile. Thanks to interviews with anime directors and animators, further insights have been added on how animation preserves Japanese culture and conveys it to an international audience. This has highlighted the importance of understanding the complexity of Japanese culture, coupled with the need to learn how to decipher the underlying meanings behind visual representations. In conclusion, the research results are synthesized and the project aspect is evaluated, examining the functionality of both the communication tool and the in-depth catalog and proposing an expansion of the latter. Finally, the role of the communication designer in a global context is emphasized, underlining their commitment to approaching diverse cultures in the most respectful and conscious manner possible.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2024_04_Picasso.pdf
accessibile in internet per tutti
Descrizione: Tesi di Laurea Magistrale in Design della Comunicazione
Dimensione
61.2 MB
Formato
Adobe PDF
|
61.2 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/218615