Since experiences of domesticity are ever-more frequently dissociated from expectations of uniqueness and stability, it is reasonable to forecast that even the most routinary of tools and activities are going to increasingly rely on service integration to break free from hardwiring. This flexibility will be fueled by tertiarization of products but it is allowed by miniaturization of technologies; yet, it is currently absent in the field of bathroom design and production for multiple reasons: beyond the cultural reverie for privacy that has characterized western bathing practices for the last century and a half, which is a socially constructed norm and therefore is passible of reshaping, there is a deeply rooted consensus in the industry over the idea that the success of bathroom solutions is largely dependent on tangible measurements such as water flow and pressure. While this is certainly true, it becomes problematic when it keeps innovation at bay in a sector enabling significant consumption of a limited resource. A more nuanced understanding of factors affecting showering and bathing satisfaction could not only avert a sustainability crisis but leverage the opportunity of strategically transfering existing technologies to penetrate an emerging, value-shifted domestic market; on the long run this could keep the industry from becoming an exclusively B2B-driven one and restore a more direct relationship with clients and their needs, which are hardly standardized. Based on these reflections, I’ve designed two speculative objects to try and illustrate potential opportunities found in synergies between sanitaryware manufacturers and younger stakeholders operating in the domestic realm; this thesis shows how fixtures could break free from the architectural constraints of bathrooms and be reabsorbed into increasingly hybrid domestic spaces.
Ad oggi il concetto di domesticità è sempre più spesso scollegato dalle aspettative di unicità e stabilità che un tempo lo caratterizzavano; perciò, è ragionevole ipotizzare che anche gli strumenti e le più elementari attività quotidiane faranno crescentemente affidamento sull'integrazione di servizi per allentare i propri vincoli fisici. Se questa flessibilità è alimentata dalla terziarizzazione dei prodotti, essa è resa possibile dalla miniaturizzazione delle tecnologie; tuttavia, per diversi motivi, questo fenomeno non sembra interessare la progettazione e produzione di sanitari: oltre alla reverenza culturale per la privacy che ha caratterizzato le pratiche occidentali di balneazione nell'ultimo secolo e mezzo, una norma socialmente costruita e quindi suscettibile di essere rimodellata, esiste un consenso profondamente radicato nell'industria attorno all’idea che il successo di un prodotto dipenda in gran parte da fattori tangibili come il flusso e la pressione dell'acqua. Nonostante questo sia vero, una simile lettura diventa problematica quando impedisce l'innovazione in un settore che è responsabile di consumi significativi di una risorsa limitata come l’acqua. Un’analisi più sottile dei fattori che influenzano la soddisfazione nella doccia e nel bagno potrebbe non solo scongiurare una crisi di sostenibilità ma anche evidenziare le opportunità latenti nel trasferimento strategico di alcune tecnologie in un mercato domestico emergente e dai valori nuovi; sul lungo termine, ciò potrebbe impedire che l'industria dell’arredo bagno diventi esclusivamente guidata da relazioni B2B e ripristinare una relazione più diretta con i clienti e le loro esigenze, che sono raramente standardizzabili. Basandomi su queste riflessioni, ho progettato due oggetti speculativi per illustrare le opportunità insite nella sinergia tra produttori di sanitari e nuovi stakeholder operanti nel settore della casa. Questa tesi mostra come i sanitari potrebbero liberarsi dai vincoli architettonici dei bagni ed essere riassorbiti in spazi domestici sempre più ibridi.
Hybridisation of water-based wellness practices, tools and environments : smart design of movable, multi-purpose washbasin and shower stall for homes of the future
Oliva, Niccolò Maria
2022/2023
Abstract
Since experiences of domesticity are ever-more frequently dissociated from expectations of uniqueness and stability, it is reasonable to forecast that even the most routinary of tools and activities are going to increasingly rely on service integration to break free from hardwiring. This flexibility will be fueled by tertiarization of products but it is allowed by miniaturization of technologies; yet, it is currently absent in the field of bathroom design and production for multiple reasons: beyond the cultural reverie for privacy that has characterized western bathing practices for the last century and a half, which is a socially constructed norm and therefore is passible of reshaping, there is a deeply rooted consensus in the industry over the idea that the success of bathroom solutions is largely dependent on tangible measurements such as water flow and pressure. While this is certainly true, it becomes problematic when it keeps innovation at bay in a sector enabling significant consumption of a limited resource. A more nuanced understanding of factors affecting showering and bathing satisfaction could not only avert a sustainability crisis but leverage the opportunity of strategically transfering existing technologies to penetrate an emerging, value-shifted domestic market; on the long run this could keep the industry from becoming an exclusively B2B-driven one and restore a more direct relationship with clients and their needs, which are hardly standardized. Based on these reflections, I’ve designed two speculative objects to try and illustrate potential opportunities found in synergies between sanitaryware manufacturers and younger stakeholders operating in the domestic realm; this thesis shows how fixtures could break free from the architectural constraints of bathrooms and be reabsorbed into increasingly hybrid domestic spaces.File | Dimensione | Formato | |
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