Visual effects, often shortened as VFX, are the basis of most of the film products we consume every day. They were born at the contemporary time with Cinema and have evolved over the years thanks to innovative technologies and increasingly advanced tools, which have allowed VFX artists to become key figures in the development of any media artifact. VFX are used in film and traditional animation but are increasingly in demand in all areas of digital and non-digital communication, such as: advertising, videogames, exhibitions and installations, concerts, video clips, theme parks, immersive experiences, and virtual worlds. Understanding this reality has become increasingly crucial for anyone involved in storytelling and communication today. Indeed, in recent years, with the explosion of streaming platforms and digital entertainment, there has been an exponential increase in demand for visual content, which has allowed the VFX market to flourish and expand internationally. Despite the development and growth of this industry, companies struggle to tell their stories and be attractive to talent. I have analyzed the communication strategies and storytelling used by a number of small, medium, and large companies in the industry operating around the world. Where the channels used by the companies were unclear, I supplemented with interviews with department managers and numerous testimonials from VFX artists. Communicating that Italian visual effects companies exist and are emerging globally will be the communication challenge that companies, accompanied by a communication designer, will have to face in order to bring about a new and greater awareness of this craft, which is still almost unknown in Italy.

Gli effetti visivi, spesso abbreviati come VFX, sono alla base della maggior parte dei prodotti cinematografici che consumiamo ogni giorno. Nascono in contemporanea al Cinema e si sono evoluti nel corso degli anni grazie a tecnologie innovative e strumenti sempre più all’avanguardia, che hanno permesso ai VFX artist di diventare delle figure chiave per lo sviluppo di qualsiasi artefatto mediale. I VFX vengono utilizzati nei film e nell’animazione tradizionale ma sono sempre più richiesti in tutti gli ambiti della comunicazione digitale e non, come ad esempio: pubblicità, videogames, mostre e installazioni, concerti, videoclip, parchi a tema, esperienze immersive e mondi virtuali. Capire questa realtà è diventata sempre più fondamentale per chiunque si occupi oggi di storytelling e comunicazione. Negli ultimi anni infatti, con l’esplosione delle piattaforme streaming e dell’intrattenimento digitale, c’è stato un aumento esponenziale di richieste di contenuti visivi che ha permesso al mercato dei VFX di fiorire e espandersi a livello internazionale. Nonostante lo sviluppo e la crescita di questo settore, le società faticano a raccontarsi e a risultare attrattive per i talenti. Nel corso di questa tesi ho analizzato le strategie comunicative e lo storytelling utilizzato da numerose aziende del settore di piccole, medie e grandi dimensioni attive in tutto il mondo. Laddove i canali usati dalle società sono risultati poco chiari, ho integrato con interviste ai responsabili di reparto e con numerose testimonianze di VFX artist. Comunicare che le società italiane di effetti visivi esistono e stanno emergendo globalmente sarà la sfida comunicativa che le aziende, accompagnate da un designer della comunicazione, dovranno affrontare per portare a una nuova e maggiore consapevolezza di questo mestiere, ancora pressoché sconosciuto in Italia.

Mestieri invisibili : prospettive, competenze e comunicazione del mercato degli effetti visivi

Calabrese, Susanna
2022/2023

Abstract

Visual effects, often shortened as VFX, are the basis of most of the film products we consume every day. They were born at the contemporary time with Cinema and have evolved over the years thanks to innovative technologies and increasingly advanced tools, which have allowed VFX artists to become key figures in the development of any media artifact. VFX are used in film and traditional animation but are increasingly in demand in all areas of digital and non-digital communication, such as: advertising, videogames, exhibitions and installations, concerts, video clips, theme parks, immersive experiences, and virtual worlds. Understanding this reality has become increasingly crucial for anyone involved in storytelling and communication today. Indeed, in recent years, with the explosion of streaming platforms and digital entertainment, there has been an exponential increase in demand for visual content, which has allowed the VFX market to flourish and expand internationally. Despite the development and growth of this industry, companies struggle to tell their stories and be attractive to talent. I have analyzed the communication strategies and storytelling used by a number of small, medium, and large companies in the industry operating around the world. Where the channels used by the companies were unclear, I supplemented with interviews with department managers and numerous testimonials from VFX artists. Communicating that Italian visual effects companies exist and are emerging globally will be the communication challenge that companies, accompanied by a communication designer, will have to face in order to bring about a new and greater awareness of this craft, which is still almost unknown in Italy.
ARC III - Scuola del Design
9-apr-2024
2022/2023
Gli effetti visivi, spesso abbreviati come VFX, sono alla base della maggior parte dei prodotti cinematografici che consumiamo ogni giorno. Nascono in contemporanea al Cinema e si sono evoluti nel corso degli anni grazie a tecnologie innovative e strumenti sempre più all’avanguardia, che hanno permesso ai VFX artist di diventare delle figure chiave per lo sviluppo di qualsiasi artefatto mediale. I VFX vengono utilizzati nei film e nell’animazione tradizionale ma sono sempre più richiesti in tutti gli ambiti della comunicazione digitale e non, come ad esempio: pubblicità, videogames, mostre e installazioni, concerti, videoclip, parchi a tema, esperienze immersive e mondi virtuali. Capire questa realtà è diventata sempre più fondamentale per chiunque si occupi oggi di storytelling e comunicazione. Negli ultimi anni infatti, con l’esplosione delle piattaforme streaming e dell’intrattenimento digitale, c’è stato un aumento esponenziale di richieste di contenuti visivi che ha permesso al mercato dei VFX di fiorire e espandersi a livello internazionale. Nonostante lo sviluppo e la crescita di questo settore, le società faticano a raccontarsi e a risultare attrattive per i talenti. Nel corso di questa tesi ho analizzato le strategie comunicative e lo storytelling utilizzato da numerose aziende del settore di piccole, medie e grandi dimensioni attive in tutto il mondo. Laddove i canali usati dalle società sono risultati poco chiari, ho integrato con interviste ai responsabili di reparto e con numerose testimonianze di VFX artist. Comunicare che le società italiane di effetti visivi esistono e stanno emergendo globalmente sarà la sfida comunicativa che le aziende, accompagnate da un designer della comunicazione, dovranno affrontare per portare a una nuova e maggiore consapevolezza di questo mestiere, ancora pressoché sconosciuto in Italia.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/218784